Avatar billede dtloh Nybegynder
22. maj 2004 - 08:01 Der er 8 kommentarer

spørgsmål til variabler

Jeg har på en af mine sider:
----------------------------
$link = mysql_connect('xxx', 'xxx', 'xxx');
  if (!$link) {
    die($besked = $besked . "SQL forbindelse kunne ikke oprettes: " . mysql_error() . "<br><br>");
  }
else;
  $besked = "SQL forbindelse oprettet.<br><br>";

header("Location side2.php")
----------------------------

Mit problem er nu, at jeg på side2 gerne vil have vist $besked, men der sker intet ved at skrive "echo $besked". Hvad kan jeg gøre, for at kunne sende fra en side til en anden?
Avatar billede riversen Nybegynder
22. maj 2004 - 08:18 #1
$_SESSION["besked"] = $besked;

og så på side 2
echo $_SESSION["besked"];

husk for at bruge session variabler, skal du lige kalde session_start() først på siden
Avatar billede dtloh Nybegynder
22. maj 2004 - 08:36 #2
hvordan kalder jeg på session_start()

Jeg har skrevet følgende:

side1.php
----------------------------
<?php
session_start()

$link = mysql_connect('xxx', 'xxx', 'xxx');
  if (!$link) {
    die($_SESSION["besked"] = $_SESSION["besked"] . "SQL forbindelse kunne ikke oprettes:<br>&nbsp;<font face='Wingdings 3'>9</font> " . mysql_error());
  }
  else;
    $_SESSION["besked"] = "SQL forbindelse oprettet.<br><br>";
    header("Location: side2.php");
?>
----------------------------
side2.php
<?php
session_start()
if (!$_SESSION["besked"] = "") {
  echo $_SESSION["besked"];
  }
else;
  echo "Det virker ikke.";
?>
----------------------------
Jeg får følgende:
----------------------------
Warning: session_start(): open(C:\Programmer\PHP\sessiondata\sess_dae222d639281b7d518c67c8270d3f53, O_RDWR) failed: Permission denied (13) in E:\test\side2.php on line 2

Warning: session_start(): Cannot send session cookie - headers already sent by (output started at E:\test\sidel:2) in EE:\test\sidel on line 2

Warning: session_start(): Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at E:\test\sidel:2) in E:\test\sidel on line 2
Avatar billede sukos Juniormester
22. maj 2004 - 09:35 #3
I din php.ini, skal du finde
session.save_path
og definere den til et dir som rent faktisk findes-

<?php
session_start()

$link = mysql_connect('xxx', 'xxx', 'xxx');
  if (false == $link) {
    $_SESSION["besked"] = "SQL forbindelse kunne ikke oprettes:<br>&nbsp;<font face='Wingdings 3'>9</font> " . mysql_error());
  }
  else
  {
    $_SESSION["besked"] = "SQL forbindelse oprettet.<br><br>";
}
    header("Location: side2.php");
?>
----------------------------
side2.php
<?php
session_start()
if (isset($_SESSION["besked"])) {
  echo $_SESSION["besked"];
  }
else
  {
  echo "Det virker ikke.";
}

?>
Avatar billede jakoba Nybegynder
22. maj 2004 - 11:25 #4
eksisterer den der sql connection virkelig stadig når du ankommer til side2 ? Jeg ville forvente den forsvandt så snart du redirectede.

så jeg vil forslå en include istedetfor.

$link = mysql_connect('xxx', 'xxx', 'xxx');
  if (!$link) {
    die($besked = $besked . "SQL forbindelse kunne ikke oprettes: " . mysql_error() . "<br><br>");
  }
else                                              // fjernet ';'
  $besked = "SQL forbindelse oprettet.<br><br>";

include("side2.php");  // i scriptet i side2.php kan du benytte $besked normalt

mvh JakobA
Avatar billede dtloh Nybegynder
22. maj 2004 - 11:34 #5
Referencen til mappe eksisterede allerede, hvilket mappen også gjorde.

Jeg skriver:
<?php
  session_start()

  $link = mysql_connect('localhost', 'root', 'zoroaster');
  if (false == $link) {
    $_SESSION["besked"] = "SQL forbindelse kunne ikke oprettes:<br>&nbsp;<font face='Wingdings 3'>9</font> " . mysql_error();
  ...
Jeg får nu:
Parse error: parse error, unexpected T_VARIABLE in E:\test\2.php on line 4

Line 4:
    $_SESSION["besked"] = "SQL forbindelse kunne ikke oprettes:<br>&nbsp;<font face='Wingdings 3'>9</font> " . mysql_error();
Avatar billede tomat-ketchup Nybegynder
22. maj 2004 - 17:43 #6
Du mangler ; efter session_start() :

session_start();
Avatar billede dtloh Nybegynder
22. maj 2004 - 18:24 #7
jeg får stadig det samme:
Warning: session_start(): open(C:\Programmer\PHP\sessiondata\sess_dae222d639281b7d518c67c8270d3f53, O_RDWR) failed: Permission denied (13) in E:\test\side2.php on line 2

Warning: session_start(): Cannot send session cookie - headers already sent by (output started at E:\test\sidel:2) in EE:\test\sidel on line 2

Warning: session_start(): Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at E:\test\sidel:2) in E:\test\sidel on line 2
Avatar billede dtloh Nybegynder
24. maj 2004 - 16:51 #8
Nå jeg fandt svaret. Det var fordi iis gæstekontoen ikke havde skrive adgang til php temp mappen. Læs mere her:
http://p2p.wrox.com/topic.asp?TOPIC_ID=8046

Tomat kom med et svar, så får du dine points.