Avatar billede hanshenp Nybegynder
20. maj 2004 - 07:11 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Relativ placering af menu oven på vertikal menubar

Jeg har en menu, som er placeret i en div. Denne div er 200px bred og skal placeres 80% fra venstre side af hjemmesiden, det er som sådan ikke særlig svært.

Under denne div, vil jeg have et billede til at gå fra toppen af skærmen og ned i bunden(en måde at omgå, at jeg ikke kan få lov til at benytte height: 100% som jeg gerne vil), billedet er 200px bred og består af 1 pixel med farve i hver side, på hvis baggrund - derved opnås en border effekt.

Problemet er bare at når jeg positionerer dette baggrundsbillede 80% fra venstre, så er den slet ikke i nærheden af menuen.

Har leget lidt rundt med det, bla. prøvet at placere menuen fra højre side af skærmen, men lige lidt hjalp det... Er ved at være ldit tom for ideer.

Den hjemmeside, jeg arbejder på - kan ses her:
http://hanshenp.users.whitehat.dk/fejl40/index.php

Den ønskede effekt ses næsten her, der er bare bugs i, som jeg ikke kan leve med:
http://hanshenp.users.whitehat.dk/index.php

Hvis det kan lade sig gøre at omgås problemet ved at benytte sig af en div med borders er sådan en løsning mere end velkommen
Avatar billede x4all_dk Nybegynder
20. maj 2004 - 11:39 #1
Jeg har rodet med lignende problem. Jeg brugte enten

a)
<div id=nr1> <div id=nr2> MENU-kassen </div></div>

b) <div id=nr1> </div>
  <div id=nr2> MENU-kassen </div>

Så placerede jeg nr1 passende stor i højre side og så sørgede for
at div_nr2 var placeret reletivt efter nr_1 så den stod rigtigt.

Måske kan du bruge det også ?
Avatar billede roenving Novice
20. maj 2004 - 12:23 #2
Hvorfor kan du ikke bruge 100% højde ?-)

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
    "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
<title>Tomt dokument</title>
<meta name="keywords" content="søgeord adskilt af komma">
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<style type="text/css">
html,body{height:100%;margin:0px;padding:0px;border:0px;}
#menudiv{position:relative;height:100%;width:200px;left:80%;margin-left:-100px;background:#ccc;border-left:2px inset #faa;border-right:2px inset #faa;}
</style>
</head>
<body>
<div id="menudiv" align="center">Menuen</div>
</body>
</html>
Avatar billede hanshenp Nybegynder
20. maj 2004 - 18:14 #3
roenving: det er noget nær det jeg har prøvet tidligere, men hvis du prøver at indsætte nogen data i menu div'en, og så trækker menuen så lille at det ikke kan stå i et skræmbillede, og så prøver at scrolle op og ned, så vil du se, at menuen kun er så høj som det aktive vindue

hvad betyder den der inset #faa btw. ?
Avatar billede roenving Novice
20. maj 2004 - 18:19 #4
inset er border-stylen (svarer til kanterne om f.eks. en input) og #faa er farven, som man kan forkorte, hvis den består af parvis ens, så det er det samme som #ffaaaa ...

Det aktive vindue er vel også 100% højt ?-)
Avatar billede hanshenp Nybegynder
20. maj 2004 - 19:24 #5
ye, men det øjeblik at der er data så langt ned på siden, at der komme en scrollbar... så vil menuen ikke gå med ned... og det er jo ikke lige den effekt jeg gerne vil frem til
Avatar billede roenving Novice
21. maj 2004 - 13:55 #6
Så er det måske denne type ting, du er ude efter:

<script type="text/javascript">
var elms = ['left','middle','right'];

function synchronizeDivs(){
  var maxH = 0;
  for(i=0;elms.length>i;i++){
    maxH = Math.max(maxH,document.getElementById(elms[i]).offsetHeight);
  }
  for(i=0;elms.length>i;i++){
    document.getElementById(elms[i]).style.height=maxH + 'px';
  }
</script>
Avatar billede hanshenp Nybegynder
27. maj 2004 - 22:42 #7
Det kom aldrig til at virke, valgte at skære menuen af, og give den en border-bottom når den var slut, frem for den verticale bar, som det var meningen den skulle være placeret i...

Giver pointene til mig selv - men tak for responsen