Avatar billede javanewbie Nybegynder
19. maj 2004 - 10:58 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke finde fil

Jeg prøver fra en jsp at skrive til en tekstfil. Den findes ikke i forvejen.

jeg bruger følgende kode:

    String path = "c:\\test.txt";
    File file = new File(path);
    Writer writer = new BufferedWriter(new FileWriter(file));
    writer.write("testing...");
    writer.flush();
    writer.close();

Men det giver en FileNotFoundException

Hvad gør jeg galt?
Avatar billede asp-rallye Nybegynder
19. maj 2004 - 11:00 #1
String path = "c:\\test.txt"; skal være
String path = "c:\test.txt";
Avatar billede asp-rallye Nybegynder
19. maj 2004 - 11:00 #2
kunne jeg forestille mig!!
Avatar billede javanewbie Nybegynder
19. maj 2004 - 11:01 #3
Hmmm. Nope. Jeg mener bestemt at jeg skal escape en backslash. Ellers tror den jeg mener  \t og det er en tabulering
Avatar billede asp-rallye Nybegynder
19. maj 2004 - 11:02 #4
okay..
Avatar billede arne_v Ekspert
19. maj 2004 - 11:51 #5
\\ er rigtigt

Mit gæt vil snarere lyde på et problem med adgang (rettigheder) til filen.
Avatar billede javanewbie Nybegynder
19. maj 2004 - 12:04 #6
På c-drevet når jeg kører webserver på min egen maskine...?
Avatar billede arne_v Ekspert
19. maj 2004 - 20:39 #7
Med NT/2000/XP og NTFS fil system er det muligt.

public class FileNotFoundException
extends IOException

Signals that an attempt to open the file denoted by a specified pathname has failed.

This exception will be thrown by the FileInputStream, FileOutputStream, and RandomAccessFile constructors when a file with the specified pathname does not exist. It will also be thrown by these constructors if the file does exist but for some reason is inaccessible, for example when an attempt is made to open a read-only file for writing.

læser jeg ihvertfald som at det kunne være adgang.
Avatar billede rixx Nybegynder
22. maj 2004 - 22:17 #8
Skriver den ikke en besked i den FileNotFountException den kaster? -Den tekst plejer at give et hint om hvorfor den er blevet kastet. Ellers kan hele stack trace give et hint om hvorfor den bliver kastet eller hvor den bliver kastet. Jeg benytter mig ofte af at gå ind i source'en på standard pakkerne, for at få en bedre forståelse af hvordan de arbejder, og det giver også mange gange en bedre mulighed for at kunne udnytte pakkerne mere optimalt.
Avatar billede javanewbie Nybegynder
23. maj 2004 - 23:15 #9
Arne_V gættede rigtigt. Det VAR et rettighedsproblem. Smid et svar.
Avatar billede arne_v Ekspert
23. maj 2004 - 23:16 #10
svar
Avatar billede javanewbie Nybegynder
23. maj 2004 - 23:18 #11
Damn. Et minut og seks sekunder. Du er hurtig. :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
23. maj 2004 - 23:19 #12
Bare tilfældigvis ved computeren.