Avatar billede nanodead Nybegynder
14. februar 2001 - 18:52 Der er 5 kommentarer

Rettigheder på filer

Hej ...

Er der en smart måde hvorpå man kan læse rettighederne numerisk fra en fil.

fx. ls -l på filen xx giver følgende output på en solaris 8

bash-2.03# ls -l xx
-rwxr-xr-x  1 user  other        15 Feb 14 17:31 xx
bash-2.03#

er det muligt at så den til at give rettighederne som 755 i stedet, det
behøver ikke nødvendigvis være med ls men med en eller anden kommando

\\\\\\ Kim

Avatar billede preclean Nybegynder
09. marts 2001 - 17:22 #1
nej det er ikke muligt.

    User group others
Setting    rwx    r-x    ---
Binary    111    101  000
Octal    7      5    0
Avatar billede half_d Nybegynder
19. april 2001 - 02:13 #2
Du kan da lave et shell script der skriver det ud for dig ...
Avatar billede shjdsi Nybegynder
23. april 2001 - 22:26 #3
script forslag
#!/bin/sh
ls -l $1
chmod 755 $1

navngiv filen og giv den rettighedder til at eksekvere

kør script

./script.sh xx

Men hvorfor dog alt det besvær.

Du har jo også gui muligheder i solaris

Avatar billede mdr Nybegynder
03. august 2001 - 00:58 #4
Jeg har her lavet dig en tabel, for hvordan du regner moden ud til octal.

0 = ---        4 = r--
1 = --x        5 = r-x
2 = -w-        6 = rw-
3 = -wx        7 = rwx

I realiteten er det ikke meget der skal gøres for at lave et .diff til ls.c, men jeg tror sku ikek rigtigt der er nogen der gider 8-).
Avatar billede half_d Nybegynder
03. august 2001 - 22:05 #5
Jeg lavede engang det her script.
Kan uden nogen form for tvivl laves 10000 gange bedre, men shell scripting er ikke noget jeg er mester i ...

ls -al | sed -e \"/rwx/s//7/g\" | sed -e \"/rw-/s//6/g\" | sed -e \"/r-x/s//5/g\" | sed -e \"/r--/s//4/g\" | sed -e \"/-wx/s//3/g\" | sed -e \"/-w-/s//2/g\" | sed -e \"/--x/s//1/g\" | sed -e \"/---/s//0/g\"

Smid det ind i en fil, f.eks. showchmod, chmod den til 755 og kør den ./showchmod eller sh showchmod.

Så skal du bare se løjer :)