Avatar billede mads_s Nybegynder
17. maj 2004 - 20:21 Der er 2 løsninger

Firebird DB og ODBC

Hej

Jeg ved stort set ingenting om Firebird, kun at det er et open source DBMS. Jeg skal implementere en løsning, som i store træk går ud på at lave et tidsbestillingssystem over nettet. Der er i forvejen et tidsbestillingssystem, hvilket fortsat skal bruges lokalt - folk udefra skal bare også kunne bruge det. For at gøre det, vil jeg flytte databasen fra den lokale server til i stedet at ligge på en server tilgængelig fra nettet.

Der er ca. 7 klienter der kan læse/opdatere i en fælles Firebird database på en server. På klienterne er der ingen ODBC referencer (det bruger Firebird åbenbart ikke). Klienterne skal i stedet for at bruge databasen på serveren, bruge en database der ligger på en databaser jeg laver, som ligger på Internettet. Denne skal laves fuldstændig som den foregående, så der ikke opstår problemer med kombatibilitet. Altså skal den eksisterende database bare kopieres, og der skal laves et webinterface til at læse/opdatere i den. Min ide var først bare at ændre ODBC referencerne, så var det jo nemt klaret, men det kan jeg så ikke...

Som udgangspunkt skal jeg have fat i selve database filen, så jeg kan finde ud af hvordan webinterfacet skal bygges op, og hvordan forespørgslerne skal se ud. Problemet er, at jeg ikke kan finde den. Så vidt jeg ved skal det være en .FDB fil, men jeg har søgt efter den på serveren uden resultat. Mine spørgsmål er:

1. Er der nogen standard mappe som Firebird database filer ligger i?
2. Kan det ovenfor beskrevne projekt lade sig gøre at gennemføre uden at ændre i koden? Jeg hentyder til problemet med at klienterne skal læse/opdatere i en anden database location (hvilket er meget nemt med ODBC, men hvad med Firebird?).

Jeg håber jeg har beskrevet projektet fyldestgørende, spørg endelig hvis du skal bruge mere information =)
Avatar billede pellelil Nybegynder
17. maj 2004 - 20:33 #1
1 Nej de kan ligge hvor som helst, men FireBird er en "vidreudvikling" af (OpenSource) InterBase, så det kan være at du skal prøve at kigge efter ".GDB" i stedet.

2) Jeg tilgår kun FireBird fra Delphi, så jeg kan ikke svare dig på hvad du skal gøre når/hvis du vil nå den fra et Web-Interface.
Avatar billede mads_s Nybegynder
16. august 2005 - 13:36 #2
Jeg fik svar på et ud af to spørgsmål. Tak :o)