Avatar billede syscom Nybegynder
14. februar 2001 - 15:15 Der er 32 kommentarer og
3 løsninger

TDC Pro@ccess, webserver, samt deling - hvordan?

Óh-høøj!

Om ikke ret mange dage tropper en TDC medarbejder op og smækker engang ADSL op på mit kontor.

Så vil jeg liiige høre hvordan jeg gør følgende (gerne detaljeret):
Jeg har et domæne, som bliver tilkoblet min kommende-eksterne-faste-ip-adresse (puh!), dertil benyttes TDC\'s egen router.

Jeg har en Windows 2000 Advanced Server, som jeg vil sætte op som webserver - den skal selvfølgelig tilkobles, så at jeg kan være min egen lille hotel udbyder (www.mig.dk -> min kommende ip adresse).
Den skal både håntere ftp og www, hvordan sætter man routeren op til det?

Desuden har jeg min almindelig computer, som også skal på, men det er kun til at surfe på nettet, bruge mail, MSN messenger/ICQ og hvad der ellers bruges af forskellige porte.
- den skal også kobles sammen med routeren.

Jeg har en 10/100 Hub, med internal switch og tunsæt (50 kubik :).
2x 10/100 netkort i hver sin computer.

Når en fyldestgørende besvarelse kommer, kvitere jeg med 100 points.

Takker!
Avatar billede krusell Nybegynder
14. februar 2001 - 16:40 #1
Sidder selv i præcis samme situation. Dvs. har 2 maskiner der skal alm. på nettet og en server.
Sådan som jeg har forstået det, skal man bare sætte computerne til ruoteren der følger med(der er nemlig 4 porte på den) eller sætte en hub/switch til og så sætte maskinerne til den. Og sørge for at indstille maskinerne til at gå på nettet via lan, eller hvordan de nu skal sættes til det. Og så skal webserveren ellers sættes op, som det står i den brochure i det hæfte man får med. Altså port 80 tcp til webserveren og port 25 tcp til mailserveren og routerens interne ip til disse ting er: 192.168.1.3 webserver og 192.168.1.2 til mailserveren. (altså routeren er klar til disse ting fra starten og der følger en lille vejledning med fra tdc)
Men som du/i måske kan hører har jeg ikke helt styr på det selv, så jeg følger også lige selv med her.
Avatar billede syscom Nybegynder
14. februar 2001 - 16:42 #2
Fair! :)
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
14. februar 2001 - 23:44 #3
krussel>>du har fuldstændig ret!
192.168.1.2 er mailserveren, skal lytte port 25
192.168.1.3 er webserver, skal lytte på port 80
192.168.1.4 er ftp server, skal lytte på port 21
192.168.1.5 er resereveret til fremtidige formål
192.168.1.6 - 254 til deles dynamisk af den indbyggede DHCP server i routeren.

Fælles for dem alle er at gateway skal sættes til 192.168.1.1 og subnetmaske 255.255.255.0

DNS adresser skal sættes til 193.162.159.194 og 193.162.145.130.

Din opsætning bør være følgende:
Sæt din hub i en af de 4 porte bag på routeren. du skal bruge et alm. netværkskabel og i hubben skal kablet sidde i uplink-porten.
på den måde kører du 10 mbit mellem hub og router og kan køre 100 mbit mellem dine 2 pc\'ere, såfremt de begge har et 100 mbit netkort installeret. Din server tildeler du 192.168.1.3 som skrevet ovenfor med gateway og DNS. Din alm. computer kan du enten give een af de andre ip adresser med gateway og DNS eller du kan blot sætte den til at hente en ip automatisk og ikke andet. Resten finder routeren ud af!
Avatar billede krusell Nybegynder
14. februar 2001 - 23:52 #4
Jeg lægger lige et lille svar, just in case :-)
Men jeg har et lille spørgsmål.
Hvis man nu skal have en mailserver, webserver og evt. en ftp-server, hvad gør man så?
Det var mere fordi du skrev at serveren skulle have den ip der var bestemt til serveren, men når man nu skal have en mail og en webserver, skal man så have to pc\'er?
Eller hvordan gør man det så?
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
15. februar 2001 - 00:01 #5
jeg har ikke selv prøvet det, men vil tro der er 2 muligheder:
1. man tilføjer en tcp/ip protocol mere med den ip man har brug for.
2. man får TeleDK til at konfigurere routeren om. Det koster den nette sum af 950,- kr + moms.
Avatar billede krusell Nybegynder
15. februar 2001 - 00:07 #6
Ok, tak.
Jeg prøver at se når jeg nu får det om ikke man kan kører fra en pc, ved at tilføje den ekstra protocol. Eller prøver at finde en anden måde.
Avatar billede syscom Nybegynder
15. februar 2001 - 14:13 #7
Okay, lyder interessant alt det her, jeg lader spørgsmålet stå åbent i tilfælde at andre skulle have noget at tilføje. :)
Avatar billede jjonsson Nybegynder
17. februar 2001 - 03:07 #8
Hvis du er fræk, så retter du selv i routeren og slipper for de kr. 950,- ;-)
Du kan downloade manualen til SpeedStream routeren her: http://support.efficient.com/KB/pdf/Techrefguide.pdf (Adobe PDF format).
Her står en nøjagtig beskrivelse af hvordan du resetter password på routeren (Side 94)
Vil du f.eks have at 192.168.1.10 skal være både mail og www server så skriver du følgende kommandoer:

system addServer 192.168.1.10 tcp SMTP
system addServer 192.168.1.10 tcp HTTP

eller

system addServer 192.168.1.10 tcp 25
system addServer 192.168.1.10 tcp 80

(Jeg mener det er sådan, ellers check manualen!)

Husk SAVE tilsidst !

:-) Jens

PS: Hvis TeleDK brokker sig over at de ikke har adgang til routeren, så sig det er fordi du har købt din egen og monteret (Det må man gerne!). Hvis de så kræver \"deres egen\" router retur, siger man bare at den vil man beholde som sikkerhed, såfremt \"ens egen\" går i stykker.
Jeg har ændret i 5-7 TeleDK Pro@ccess ADSL routere, og har aldrig hørt et kvæk fra TeleDK.
Problemet opstår selvfølgelig hvis man skal have support. Man skal vide hvad man gør før man ændrer i routeren.....
Avatar billede syscom Nybegynder
28. februar 2001 - 14:46 #9
hvordan connecter man til routeren?
Avatar billede jjonsson Nybegynder
28. februar 2001 - 18:03 #10
Enten bruger man det medfølgende seriel kabel, eller også forbinder man sig via telnet.
Manualen (link ovenfor) giver nøjagtig beskrivelse af hvordan du gør.....

:-) Jens
Avatar billede syscom Nybegynder
28. februar 2001 - 18:14 #11
ok
Avatar billede syscom Nybegynder
28. februar 2001 - 18:48 #12
Kan simpelthen ikke komme ind på den, selvom jeg holder pin\'n inde indtil test dioden bliver orange, og prøver mig frem med de forskellige tal der står i bunden...
Avatar billede brian@diku Nybegynder
13. marts 2001 - 17:12 #13
nu hvor jeg selv sidder og fedter i min router, så vil jeg lade lidt dobbelt moral falde :)

1. hvis du bare vil have 2 ip\'er på en MAC adresse, så kan du sætter det op som ip-alias\'es og det vil køre som det skal .. altså ingen hacks needed .. men!

nu vil jeg jo oxo gerne have knappet min lorte router op, så jeg kan åben mine game-porter .. 1024+ .. mit problem går på at jeg ikke kan få telnet connect til routeren og jeg ikke fik noget kabel med router som svare til det rs-232 som der omtales ..

\'lav et selv\' .. jajaja .. men hvis man kan skrive telnet fra en workstation, så ville det jo værre rart .. hvad misser jeg ?

ps. hvis det ikke var for denne begrænsning, så ville jeg varmt anbefalde tdc\'s løsning .. ingen klager der.

Brian
Avatar billede brian@diku Nybegynder
15. marts 2001 - 12:44 #14
lige en underlig ting ang. pro@ccess ... jeg kan ikke få fast ip på min windows maskine?!?!? .. eller rettere så snart jeg sætter
SYSTEM addserver og ETH IP MGMT til den ip, så siger den noget brok på konsolen omkring \' ARP request ... <MAC> is using our ip\' ... wierd!

Jeg kan ikke komme på nettet fra den ip .. smukt! og det har ellers kørt uproblematisk en webserver, som blot var plug and play (en OpenBSD)

det sker både hvis jeg har dhcp eller en af de faste ip på klienten ..
Avatar billede overload.dk Nybegynder
15. marts 2001 - 12:45 #15
Hvor er det liiiige du tilføjer den ip adresse??
Avatar billede brian@diku Nybegynder
15. marts 2001 - 12:49 #16
system addserver <tcp/udp> <ip> <porte>
Avatar billede overload.dk Nybegynder
15. marts 2001 - 12:50 #17
Underligt sted du tilføjere ip adresser, hvilket system kører du med?
Avatar billede brian@diku Nybegynder
15. marts 2001 - 12:53 #18
snakkede vi ikke om routeren ?

jeg tilføjer selvf. ip under netværks indstillinger->tcp ip på min windows slamskod maskine ..

Avatar billede overload.dk Nybegynder
15. marts 2001 - 12:54 #19
Nååh... jammen, kan du komme igennem til routeren, for det kan jeg ikke!
Avatar billede brian@diku Nybegynder
15. marts 2001 - 13:12 #20
hvis du gad læse de andre steder hvor du stiller spørgsmål,. og hvis du i al almindehed gad at læse dette spørgsmål, så ville du vide at det kan man.
Avatar billede overload.dk Nybegynder
15. marts 2001 - 13:13 #21
Det ved jeg sgu da godt, jeg har læst det hele - men HVIS du læste vil du også vide jeg ikke kan komme igennem med det serie nummer der står på routeren!!
Avatar billede brian@diku Nybegynder
15. marts 2001 - 13:24 #22
du har sku nok ikke læst det godt nok, for der står i tech ref at det er serienummeret seks tal dvs. uden P, og det virkede første gang her.

Avatar billede syscom Nybegynder
20. marts 2001 - 00:47 #23
HAR LÆST DET GODT NOK, hold reset knap inde, indtil orange test lys, brug telnet, connect 192.16.1.1 ,bla bla tekst...

indtaste kode, uden de bogstaver og så de 6 cifre (vidste jeg udmærket godt - KAN GODT LÆSE...)

og nej det virker ikke.
Avatar billede brian@diku Nybegynder
20. marts 2001 - 15:29 #24
derstår intet sted at du kan telnettet på default, for det kan du ikke. Du SKAL lave dit kabel for at kunne åbne for telnet.

Avatar billede syscom Nybegynder
20. marts 2001 - 16:38 #25
hvordan og hvilket kabel skal det se ud?

fik at vide andensteds på eksperten at man bare kunne connecte sig dertil via ens net.
Avatar billede brian@diku Nybegynder
20. marts 2001 - 16:53 #26
ja, men du har åbenbart ikke lyttet til dine egne erfaringer.

telnet er på \'retail versionen\'.

Jeg prøvede en aften, og efter 2 timer, så konstaterede jeg at der måtte være en anden vej, og det er der jo. Som beskrevet tidligere står der i en officiel techref hvordan kablingen skal se ud.

Det der snyder er at det RJ45 stik som der står CONSOLE udfra _IKKE_ er et netstik, men et seriel stik. Dvs. det du skal lave er et RJ45->DB9 stik.

dernæst brug hypterterm (9600, 8, n, 1) til at connecte, når du sår har forbindelse trykker du knappen ind bagved, og du får lov til at override passwordet.

et godt råd: lad være med at ændre passwordet. Jeg har kun haft brug for ændringer 1 gang, og dem kan jeg overskuer/fjerne igen hvis den skal afleveres tilbage. De råd som siger at man skal ændre admin passwordet, de er godt tossede, da de i værste fald kan komme ud for at skulle købe en router som erstatning.

Avatar billede syscom Nybegynder
20. marts 2001 - 16:56 #27
Okay, dvs. det er lidt high tech shit vi har med at gøre her... æv... well, det må jeg jo prøve og se om jeg kan bikse sammen...
Avatar billede brian@diku Nybegynder
20. marts 2001 - 17:06 #28
det er fandme ikke hightech! jeg klippede et gammelt  netkabel over, og klippede mit gamle modem kabel over, dernæst satter jeg ledningerne sammen med krokodile næb. Brugte ikke engang en lodefætter.

tog cirka hmm 20 minutter, da jeg var ret opsat på der IKKE skulle ske kortslutning.

check alle forbindelser 3 gange. Check at de ikke røre hinandne osv. .
Avatar billede syscom Nybegynder
20. marts 2001 - 17:08 #29
oki, jeg har nogle stik dem smider jeg bare på en RJ45 motherfucka\' ting, og twister dem med lodefætter som du siger :)

hehe
Avatar billede syscom Nybegynder
20. marts 2001 - 17:25 #30
Okay, der står

Farver som røde og gule, det er der da ikke i et RJ45 kabel, der er da kun de brune, grønne, blå og orange med hver deres striplede farve...

Avatar billede syscom Nybegynder
20. marts 2001 - 18:06 #31
har fundet ud af det...
Avatar billede syscom Nybegynder
20. marts 2001 - 18:45 #32
a\' kan ik finde ud a\'et, som de siger i Sonofon reklamerne...

Nu er jeg jo nødt til at slette nogle af de eksisterende ... serverAdd\'s... kan ikke forstå Telnet\'s usage
Avatar billede syscom Nybegynder
20. marts 2001 - 18:54 #33
har også fundet ud af det nu... :) hehe bliver klogere og klogere...
Avatar billede brian@diku Nybegynder
20. marts 2001 - 23:44 #34
ang. farverne .. tjaa, du må jo abstrahere, jeg har ikke samme farver, men kan både tælle og kende forskel.
Avatar billede overload.dk Nybegynder
20. marts 2001 - 23:49 #35
havde ikke set måden de talte deres stik op på