Avatar billede stargate Nybegynder
17. maj 2004 - 15:49 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Slette-tast virker forkert.

Jeg har et par <select> (drop-down) elementer på en side.

Problemet er, at når en bruger af vanvare markerer et af disse, og bruger slette-tasten (backspace), virker det som en history.back()...?

Hvordan undgår man dette ???
Avatar billede olebole Juniormester
17. maj 2004 - 16:18 #1
<ole>

Det har intet med select-elementer at gøre. Backspace er _altid_ keyboard'ets back-knap  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
17. maj 2004 - 16:20 #2
... og glem alt om at disable den - da brugeren så mangler den til alt mulig andet. Gå derimod udfra, at dine brugere ved, hvordan en PC fungerer  ;o)
/mvh
Avatar billede stargate Nybegynder
18. maj 2004 - 13:16 #3
OK...
Mine bruger ved desværre bare ikke hvordan en PC/IE fungerer  :-(

Problemet ligger i, at det er en side med ca 25 indtastningsfelter, hvoraf et par er <select>. Brugerne kan jo bruge backspace i "normale" felter, og tænker ikke lige over, at de står i en <select>.
Det kedelige er at når det sker, ryger de "tilbage", og mister indtastede data, hvilket de bliver ret irriterede over  :-0
Avatar billede stargate Nybegynder
18. maj 2004 - 13:19 #4
Kan man dis- / enable den i javascript ?
Alle felter har en onblur() og/eller onfocus()
Avatar billede olebole Juniormester
18. maj 2004 - 19:25 #5
Jamen, det er da præcis det samme på de 4,3 milliarder andre sider på WWW. Den eneste undtagelse er, når cursoren står i et tekstfelt ... ellers virker backspace _altid_ som en Back-knap.
Hvis dine brugere bliver irriterede over det, må hele nettet jo irritere dem - og kan de ikke finde ud af at bruge din side, kan de ikke finde ud af at bruge en eneste side på nettet  :)
Avatar billede stargate Nybegynder
19. maj 2004 - 11:59 #6
Ja, ja, ja....
Jeg er enig i dine synspunkter  ;-)
Det hjælper mig bare ikke, for når de vil ha' det så'n, så skal det laves så'n  :-(
Avatar billede olebole Juniormester
19. maj 2004 - 15:22 #7
Du kan prøve det her. Det vil virke i IE:

<script type="text/JavaScript">
document.onkeydown = function() {
    if (!window.event) return;
    var sE = event.srcElement;
    if ( (sE.tagName=="INPUT" && (sE.type="TEXT" || sE.type=="PASSWORD") || se.tagName=="TEXTAREA" ) return;
    if ( event.keyCode==8 ) {
        event.cancelBubble = true;
        event.keyCode = 0;
        return false;
    }
</script>
Avatar billede olebole Juniormester
19. maj 2004 - 15:24 #8
Oooops ... et par fejl  :)

<script type="text/JavaScript">
document.onkeydown = function() {
    if (!window.event) return;
    var sE = event.srcElement;
    if ( (sE.tagName=="INPUT" && (sE.type="TEXT" || sE.type=="PASSWORD")) || sE.tagName=="TEXTAREA" ) return;
    if ( event.keyCode==8 ) {
        event.cancelBubble = true;
        event.keyCode = 0;
        return false;
    }
</script>
Avatar billede stargate Nybegynder
19. maj 2004 - 17:21 #9
Takker...

Jeg kan desværre ikke prøve det af før mandag.
Da sider bliver sammensat "dynamisk", og inkluderer diverse filer, kan det så lægges ud i en function, der kaldes ved fx. onkeydown="..."  ???
Avatar billede stargate Nybegynder
24. maj 2004 - 12:36 #10
Umiddelbart virker scriptet fint.
Dog ikke hvis det er en knap der har fokus.
Når man vil tab'e væk fra knappen kommer fejlen:
  Could not get the type property. This command is not supported.
Avatar billede stargate Nybegynder
01. juni 2004 - 13:27 #11
olebole: læg et svar, jeg har brugt dit script...
Avatar billede stargate Nybegynder
13. juni 2008 - 16:52 #12
lukker