Avatar billede cayenne Nybegynder
17. maj 2004 - 15:41 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Insert i flere tabeller på én gang i MySQL med sql

Hvis man ved hjælp af sql og java, skal indsætte data i flere tabeller på én gang, hvordan får man så fat på id'et i den første tabel, så man kan fører det videre i næste tabel så man får en relation ??
Avatar billede arne_v Ekspert
17. maj 2004 - 16:07 #1
Du kan kun indsætte i en tabel ad gangen.

Det du gør er at lave dine INSERT en af gangen.

Det auto incrementede ID kan du fiske ude efter INSERT og bruge i næste INSERT.
Avatar billede arne_v Ekspert
17. maj 2004 - 16:09 #2
stmt.getGeneratedKeys() returnerer et ResultSet med auto incrementede ID's i.

(med nyere JDBC driver)
Avatar billede cayenne Nybegynder
17. maj 2004 - 16:09 #3
Ja, men hvordan ? Jeg skal jo være sikker på at det ikke er et id, der er genereret af en anden bruger....
Avatar billede cayenne Nybegynder
17. maj 2004 - 16:10 #4
Ok, men hvordan ved jeg hvilket auto incremtented id, der er mit ?
Avatar billede arne_v Ekspert
17. maj 2004 - 16:11 #5
Informationen er per connection så der er ingen risko for at få rodete
forskellige brugeres ID's sammen.
Avatar billede cayenne Nybegynder
17. maj 2004 - 16:11 #6
PS Husk at svar, for at få point :o)
Avatar billede arne_v Ekspert
17. maj 2004 - 16:12 #7
Du kan også lave:

INSERT ... VALUES(...,LAST_INSERT_ID(),...)

men det er MySQL specifikt - stmt.getGeneratedKeys() virker med alle database
(forudsat JDBC 3.0 compliant driver).
Avatar billede arne_v Ekspert
17. maj 2004 - 16:12 #8
svar
Avatar billede cayenne Nybegynder
17. maj 2004 - 16:15 #9
Tusind tak for hjælpen :o)