Avatar billede dr-jay Nybegynder
17. maj 2004 - 14:19 Der er 8 kommentarer og
4 løsninger

Hvordan henviser vi til en værdi i en underformular?

Vi har tidligere spurgt hvordan vi tager værdien af felt 1 fra formular 1 og overfører til felt 2 i formular 2, hvor vi fik denne stump kode:

Private Sub Form_Current()
    Felt2.Value = Forms!Formular1![Felt1]
End Sub

Koden virker, men ikke når vi vil tage værdien fra et felt som ligger I en underformular. Vi får en fejl når vi henviser til formular 1 om at formularen ikke eksisterer. Skal der henvises til en underformular med en bestemt syntaks?

Er der nogle som har kendskab til denne problematik?

Venligst
Jeppe
Avatar billede juks Novice
17. maj 2004 - 14:28 #1
nej men i skal være opmærksom på hvilket navn subformen har , det kan nogle gange drille...
Avatar billede mugs Novice
17. maj 2004 - 14:28 #2
Du skal altid referere til din underformular, hvis markøren er placeret i mainform:

Me.UNDERFORMULAR!FELT1

Omvendt når du står i underformularen, er det nok at skrive:

Me.Parent

Når du får en fejl, at formular1 ikke eksisterer, kan det skyldes 2 ting:

- Stavefejl i Formularnavnet
- Formularen er ikke åben.

Når du refererer til en formular SKAL denne være åben.
Avatar billede mugs Novice
17. maj 2004 - 14:29 #3
I skal altid referere til underformularen hvis markøren er placeret i Mainform.

Me.UNDERFORMULAR!FELTNAVN

Fejlen at formular1 ikke findes kan skyldes stavefejl, eller at formularen ikke er åben.
Avatar billede mugs Novice
17. maj 2004 - 14:32 #4
F.eks vil denne åbne formularen "sager", der hvor feltet kunde er = Me.underformular!kunde:

DoCmd.OpenForm "sager", , , "kunde = " & Me.Underordnet_objekt10!kunde
Avatar billede dr-jay Nybegynder
17. maj 2004 - 14:48 #5
Private Sub Form_Current()
    LID.Value = Me.underformular!List![LID]
End Sub

Denne kode giver os fejlen 'Method og data member not found'?
Avatar billede juks Novice
17. maj 2004 - 14:52 #6
me.LID = Me.underformular!List![LID]
Avatar billede terry Ekspert
17. maj 2004 - 19:07 #7
me.Subform.form.YourObject

SubForm is the name of the object containing the subform. It will very likely be the same name as the form name.
YourObject is the object (field etc.) on the form
18. maj 2004 - 09:44 #8
Som juks skriver allerførst, så kan det vær navnet på underformularen, som driller. Det er nemlig IKKE altid det samme som formularens navn.

For at finde ud af hvad navnet på underformularen er, kan man gøre følgende:

-Åbn hovedformularen i design
-åbn egenskaberne
-klik ÉN gang på underformularen (og kun én!)
-Aflæs navnet i egenskaben navn

Herefter er koden:
Me!LID = Me![Navn på underformular]!LID
(juks, du havde lige fået et niveau for meget på)
Avatar billede juks Novice
20. maj 2004 - 09:43 #9
jeg tror også problemet ligger i navnet på under.formularen
Avatar billede juks Novice
20. maj 2004 - 09:43 #10
men dr-jay .. hvis du har mulighed for at sende den kan jeg prøve at kigge på problemet..
Avatar billede terry Ekspert
20. maj 2004 - 17:07 #11
Avatar billede terry Ekspert
25. maj 2004 - 19:54 #12
dr-jay>How about responding to this question and mots of the others you have which are not closed yet?