Avatar billede sunebrejner Nybegynder
14. februar 2001 - 14:35 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Hvorfor lukker mit tastatur ned i redhat 7.0

Jeg har dette problem: Efter installation af redhat 7.0 kan jeg ikke skrive mit password.
Det er sådan at efter jeg har skrevet mit loginnavn så lukker mit tastatur ned så jeg ikke kan skrive mit password, resultat: jeg kan ikke komme ind i linux.....
Hvad er der galt????????
Avatar billede billeschou Nybegynder
14. februar 2001 - 14:39 #1
når du skriver dit password vises der ikke noget i boksen - det er helt almindeligt
Avatar billede billeschou Nybegynder
14. februar 2001 - 14:46 #2
HAR du prøvet at taste loginnavn og password ind og trykke OK?
Avatar billede sunebrejner Nybegynder
14. februar 2001 - 14:53 #3
Skærmen er sort. I toppen står der noget om redhat...
Så står der Login:
Jeg skriver mit login
Så står der Password:
Og så kan jeg ikke skrive mere, kun trykke enter og få \"Incorrect login\"
Avatar billede billeschou Nybegynder
14. februar 2001 - 14:55 #4
når du skriver dit password bliver det ikke vist på skærmen af sikkerhedshensyn...
Avatar billede billeschou Nybegynder
14. februar 2001 - 14:57 #5
hvis du kan trykke enter og få beskeden \"Incorrect login\" så låser dit tastatur helt sikkert IKKE
Avatar billede sunebrejner Nybegynder
14. februar 2001 - 15:03 #6
Ja det ved jeg men selv om jeg skriver det korrekte password får jeg stadig meddelsen \"Incorrect login\"
Avatar billede billeschou Nybegynder
14. februar 2001 - 15:06 #7
jeg går udfra at du logger på som root
Avatar billede sunebrejner Nybegynder
14. februar 2001 - 15:08 #8
ja jeg logger på som root, jeg er lidt ny i faget \"linux\" er det derfor??? og hvordan kan man ellers logge på????????
Avatar billede billeschou Nybegynder
14. februar 2001 - 15:11 #9
nej indtil videre er root det eneste du kan logge på som. Har du angivet et password under installationen? Linux er case-sensitiv så det skal være nøjagtigt det samme. Prøv først uden et password...
Avatar billede sunebrejner Nybegynder
14. februar 2001 - 15:16 #10
Hvordan uden??
Installationen kræver et password før man kan fortsætte...
Avatar billede billeschou Nybegynder
14. februar 2001 - 15:20 #11
nåja.... øhmmmm er du sikker på at du skriver nøjagtig det samme password som du angav under installationen? for eksempel er \"Password\" og \"password\" ikke den samme tekststreng
Avatar billede sunebrejner Nybegynder
14. februar 2001 - 15:26 #12
Ja. Jeg kender godt til forskellen mellem store og små bogstaver.
Ellers tak for hjælpen.
Avatar billede billeschou Nybegynder
14. februar 2001 - 15:30 #13
beklager at måtte sige det, men det virker som om du ikke kan huske dit password - du bør nok overveje at geninstallere :)
Avatar billede bh Nybegynder
14. februar 2001 - 23:01 #14
Da linux også kan køre i single-user mode (runlevel 1), kan du ved LILO promten (i RedHat 7.0 skal du trykke ctrl-x for at komme i tekst mode) skrive navnet på den kærne du vil boote, efterfulgt af \"single\". I dit tilfælde vil det højst sandsynligt skulle skrives noget i rætning af:
    boot:linux single
Når maskinen så er færdig med at boote, er det muligt at angive et nyt password vha. kommandoen \"passwd\" (vel og mærke uden at du skal bruge det gamle).
Avatar billede jegjessing Nybegynder
15. februar 2001 - 09:53 #15
Det kunne også lyde som om man har valgt NIS som validator.
/etc/nsswtich.conf
Jeg siger ikke det er det, men det er en mulighed.

boot linux i single som bh har omtalt, åbn filen /etc/nsswitch.conf og find linien der hedder:
passwd:    .....
ikke
#passwd ....
det første der skal stå efter passwd er files.
Er det ikke det kan det godt være fejlen.
Det samme gøres med group og shadow