Javascript er pt. i version 1.5, og samtlige nutidige browser understøtter v1.3, enkelte ældre dog kun v1.2 ...
Men alle javascript-koder, du kan finde i v1.2 er også gældende i v1.5, men den bagvedliggende binding til DOM er ikke fuldstændig ens, men jeg er dog ikke bevidst om nogle egentlige fejl ...
Der kan du sammenligne nogle forskellige generationer, det tydeligste er, at DOM-modellen er pillet ud af javascript-definitionen og placeret som det, den egentlig er: et interface mellem html, som w3c definerer og ECMA-script, som er javascript-standarden !-)
script.dks artikel kan give dig det allermest basale, svarende til regning på 1. eller 2. klasses niveau !-)
Vær dog opmærksom på, at han meget henviser til document.write, som jeg stort set aldrig anvender, da den kun er gavnlig mens dokumentet loades, i stedet skal du bruge document.getElementById og lignende teknikker, som han slet ikke nævner !o]
En funktion kan du sammenligne med en lille maskine. Du trækker i et håndtag, som hælder noget i maskinen og starter den. Derefter gør maskinen noget ved det, du har hældt i den. Håndtaget, du starter den med (og hælder materialer i den med), kan f.eks. være en event-handler (onclick, onmouseover, onmouseout, el.lign.) - men én funktion kan også starte en anden: onclick="min_funktion('min.gif')" Det er et eksempel på et håndtag (onclick), der hælder materiale (min.gif) i funktionen 'min_funktion' og starter den.
Hvis vi ville lave en funktion, der checker, om der er blevet hældt en gif ved navn 'min.gif' i den og oplyser om det, kunne den se sådan ud:
function min_function(ting) { if (ting=="min.gif") { alert("Det var sør'me min.gif."); } }
Men du kunne også vælge at lade funktionen returnere 'true' eller 'false' til det, der har kaldt den ('håndtaget') - og dér afgøre, hvad der skal ske: onclick="if( min_funktion('min.gif') ){alert('Det var den')}else{alert('Det var ikke den')}"
Så kunne funktionen se sådan ud:
function min_function(ting) { if (ting=="min.gif") { return true; } else { return false; } }
Jeg ved ikke helt, hvad du mener med 'create' - men håber, dette hjalp lidt på forståelsen af, hvad en funktion er :) /mvh </bole>
... og ja, det vil helt sikkert være en god idé at lære noget JavaScript. Jeg har lagt mærke til dig på det seneste - dit brugernavn popper konstant op :)
Det er tydeligt, du gerne vil bruge en masse JavaScript og så er det ulig meget lettere, når man selv kan det mest basale ... det er såmænd ikke så svært, som det umiddelbart ser ud til ;o) /mvh
Ja, det var netop det jeg tænkte olebole - lær det selv, i stedet for at få andre til det. Jeg kan alligevel ikke tjekke om de gør det rigtigt (m.h.t. valideringer) *G*
Men koder synes lidt tungt, så jeg må tage mig sammen.
Det er især validering af felter jeg er ude efter.
weeeeeeeeeeee.... selv jeg blev lidt klogere af læse svarene på indlæg. Jeg er lige ankommet hertil og ligeså ivrig efter at prøve at forstå og lære java og script.. vil også helst kunne lave mine egne. Men olebole, jeg synes du har givet en ret god forklaring *SS* Roenving synes at se dig give temmelig mange svar alle steder *S* Til dig miss-g skal vi læse sammen *GG* hilsen lilleulv
ps.. håber det går jeg kikker med her fra sidelinien... jeg kan jo kun bli klogere
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.