Avatar billede Slettet bruger
16. maj 2004 - 18:40 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Jeg har 512 kbit, men henter jeg hurtigt nok?

Hej.

Jeg har et lille spørgsmål. Jeg har en 512 kbit linie hos TDC. Og 512/8 giver jo 64. Ergo skulle jeg jo kunne hente med 64 kb/s.

Men det gør jeg ikke. Lige meget hvilken server jeg henter fra (jeg taler ikke filesharing eller noget) henter jeg med ~51-52 kb/s. Nogle gange mindre.

Er dette normalt?
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
16. maj 2004 - 18:43 #1
Jo det er helt normalt :)
Avatar billede Slettet bruger
16. maj 2004 - 18:45 #2
Du vil aldrig komme helt op på den teoretiske hastighed, desværre.
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
16. maj 2004 - 18:46 #3
en hurtig omregning er at dividere ens hastighed med 10, men kan lige se om jeg kan finde den rigtige formel :)
Avatar billede squashguy Nybegynder
16. maj 2004 - 18:47 #4
Da jeg havde 512 ved webspeed, lå den i gennemsnit på 59-60. 52 synes jeg nok er et par kb for lavt.
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
16. maj 2004 - 18:56 #5
nej det er rigtig nok hvad du siger pacr00n, det er sjældent man kommer helt op på den teoretiske hastighed, dengang vi havde 256 kom vi sjældent op på mere end 25-26 kb/s.
Avatar billede Slettet bruger
16. maj 2004 - 18:58 #6
Underligt. Da jeg havde 256 kbit hentede jeg nemlig altid med 32 kb/s.
Avatar billede Slettet bruger
16. maj 2004 - 19:00 #8
Hmm bredker, så må jeg leve med mit langsomme ADSL. Giver point til dig :)
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
16. maj 2004 - 19:02 #9
anyway så gider jeg ikke finde den formel.....
Avatar billede Slettet bruger
16. maj 2004 - 19:03 #10
spiritusanta, den med at dividere med 10 passede godt nok :)
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
16. maj 2004 - 19:03 #11
jaja men var ved at finde en lidt mere komplicerede formel ;)
Avatar billede riversen Nybegynder
16. maj 2004 - 19:09 #12
ingen har været inde på, hvorfor hastigheden faktisk ligger det lavere, den normalt gør, så det vil jeg da lige fortælle :-)

Det skyldes ganske enkelt, at der et vist overhead i tcp/ip protokollen. Hver gang der sendes en pakke med data, er det hele ikke rå-data. pakken indeholder også informationer om afsenderen og modtagerens ip fx. dette tager også båndbredde at sende, og programmer der normalt viser hastigheder, som når du downloader fra internet, viser de egentlige data... dvs. uden afsender og modtager og hvad der ellers er.

En anden årsag kan skyldes forskellen i download og upload hastighed. Der er sådan at tcp/ip er bygget op på den måde, at der i ny og næ skal sendes en kvittering retur. Det er en del af det, der gør tcp/ip til en sikker protokol. Hvor ofte dette skal ske kan reguleres, og jo sjældnere jo bedre. har du fx 2048/128 vil kvitteringen jo blive send med 128... og før kvitteringen er modtaget, vil det ikke blive sendt flere data.

Håber det er forståeligt.
Avatar billede squashguy Nybegynder
16. maj 2004 - 19:12 #13
Godt nok er der overhead i tcp/ip, men 97-100 ved 1024 synes jeg er lidt lavt sat. Jeg har selv 1024 og ligger i gennemsnit på 122-124, altså 20 kb over tdc's skema
Avatar billede riversen Nybegynder
16. maj 2004 - 19:41 #14
squashguy: ingen har påstået det er grunden alene... overhovedet. Det er blot nogle af årsagerne, som ALTID er der.
Avatar billede pedenisback Nybegynder
19. maj 2004 - 15:37 #15
riversen er 100% ret i det han skriver.
at squashguy får en bedre hastighed, kan skyldes komprimering og/eller at hans udbyder ikke giver ham præsis den hastighed han har betalt for. hvilken man selvf. ikke altid skal klage over ;-)
Avatar billede riversen Nybegynder
20. maj 2004 - 08:36 #16
tror bare squashguy mener, at i dette tilfælde er det ikke årsagen alene
Avatar billede mr-xmas Nybegynder
23. november 2004 - 22:26 #17
Ja meget nomalt med tdc. de giver kun og kun 512 eller lavere hvis du betalere for det. hvor tele2 er lige omvendt....