Avatar billede razersedge Nybegynder
16. maj 2004 - 17:45 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

J2ME Problem

Jeg har for kort tid siden købt mig en NEC e616 telefon, som understøtter eksekvering af java applikationer. Jeg vil nu gerne igang med at lave små applikationer til min mobiltelefon, men dette miljø er forholdsvist uvant for mig.

Jeg har valgt at forsøge at overføre et simpelt Hello World program til min telefon, inden jeg kaster mig ud i mit projekt. Da jeg ikke  normalt arbejder med Java har jeg fundet et stykke kode på internettet, som jeg via J2ME Wireless Toolkit creater en package ud af. Resultatet er en JAR og JAD fil, begge disse smider jeg på min webserver, hvorefter jeg forsøger at downloade JAD filen via browseren i min mobiltlf.

Mit problem består i, at når jeg forsøger at downloade denne fil får jeg fejlen "Kunne ikke hente applikationsoplysninger". Jeg har før downloadet andre Java applikationer som ikke fejlede.

Min kode er som følgende:
import javax.microedition.midlet.*;
import javax.microedition.lcdui.*;

public class HelloWorld extends MIDlet implements CommandListener {
    private Command exitCommand;
    private TextBox tbox;

    public HelloWorld() {
        exitCommand = new Command("Exit", Command.EXIT, 1);
        tbox = new TextBox("Hello world MIDlet", "Hello World!", 25, 0);
        tbox.addCommand(exitCommand);
        tbox.setCommandListener(this);
    }

    protected void startApp() {
        Display.getDisplay(this).setCurrent(tbox);
    }

    protected void pauseApp() {}
    protected void destroyApp(boolean bool) {}

    public void commandAction(Command cmd, Displayable disp) {
        if (cmd == exitCommand) {
            destroyApp(false);
            notifyDestroyed();
        }

Skulle andre have lyst til at forsøge at downloade denne kan filerne findes på www.sbjensen.dk/java/
Applikationen giver ingen fejl i J2ME Wireless Toolkit, og programmet afvikles fint på en medfølgende Emulator.

På forhånd tak.

Mvh Simon
Avatar billede razersedge Nybegynder
16. maj 2004 - 17:47 #1
Hvis denne kode skulle være årsagen til problemet, ville det være rart hvis jeg kunne få en til at lave et meget simpelt Hello World program som ikke burde give problemer, så jeg kan teste med den.
Avatar billede simonvalter Praktikant
16. maj 2004 - 19:14 #2
lav en index.html
html skal se sådan her ud

<a href="http://www.sbjensen.dk/java/HelloWorld.jad">HelloWorld.jad</a>

og ikke

<a href="HelloWorld.jad">HelloWorld.jad</a>

som automatisk bliver genereret af servern
Avatar billede simonvalter Praktikant
16. maj 2004 - 19:53 #3
nu kan jeg se du er igang med noget xml, og mime typen burde du kunne sætte på serveren og ikke i html'en.
og du skal stadig have den fulde sti med.
Avatar billede simonvalter Praktikant
16. maj 2004 - 19:54 #4
s/xml/html/g
Avatar billede razersedge Nybegynder
16. maj 2004 - 20:17 #5
Jeg har afprøvet dit første forslag, og det virker desværre heller ikke. Jeg har prøvet at smide et par andre applikationer (Google bl.a.) op på siden som jeg har kunnet downloade fra en anden side og installere, men dette virkede heller ikke på min side.

Kan det være et problem med min server?
Avatar billede simonvalter Praktikant
16. maj 2004 - 20:20 #6
øhh jeg kan se på din html at den stadig er forkert.. har du ændret det tilbage?
Avatar billede simonvalter Praktikant
16. maj 2004 - 20:22 #7
dit program virker fint.. jeg men jeg kan kun teste om det er serveren efter du har lavet html'en rigtig.
Avatar billede razersedge Nybegynder
16. maj 2004 - 20:23 #8
Jeg fandt en guide ( http://www.aussie3g.com/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=4677 ) på internettet som beskrev alt hvad der var nødvendigt for at kunne downloade applikationerne til telefonen. Jeg har brugt html-koden fra den guide. Mener du problemet er, at jeg ikke har opgivet den fulde sti?
Avatar billede simonvalter Praktikant
16. maj 2004 - 20:24 #9
ja det er ihvertfald problemet her..
Avatar billede simonvalter Praktikant
16. maj 2004 - 20:24 #10
det er forskelligt fra telefon til telefon og f.eks emulatoren med OTA virker kun med fuld sti
Avatar billede simonvalter Praktikant
16. maj 2004 - 20:30 #11
ok nu er der et nyt problem.. telefonen siger at jad filen ikke er af den rigtige type

du skal have tilføjet disse mime types til din server

AddType text/vnd.sun.j2me.app-descriptor jad
AddType application/java-archive jar
AddType text/vnd.wap.wml wml
Avatar billede razersedge Nybegynder
16. maj 2004 - 20:31 #12
Prøv at tage et kig på kildekoden nu, jeg har opgivet den fulde sti til HelloWorld og Google, men jeg får stadig den fejl når jeg prøver at downloade.
Avatar billede simonvalter Praktikant
16. maj 2004 - 20:32 #13
i apache er er normalt en fil der hedder mime.types som du kan tilføje det til.
Avatar billede simonvalter Praktikant
16. maj 2004 - 20:32 #14
ja jeg får også den fejl, men jeg fik en anden fejl før den er rettet
Avatar billede simonvalter Praktikant
16. maj 2004 - 20:37 #15
det virker nu med alle pånær den første da du ikke har sat type for den
Avatar billede razersedge Nybegynder
16. maj 2004 - 20:37 #16
Det virker for mig nu, jeg smed de tre linjer ind i min httpd.conf fil og genstartede serveren, jeg har absolut ingen problemer nu, programmet downloades, installeres og kører perfekt.

Du skal have mange tak, smid et svar og modtag dine fortjente point :)
Avatar billede simonvalter Praktikant
16. maj 2004 - 20:38 #17
ok svar..

du kan godt fjerne de der
object declare="declare" id="HelloWorld" data="http://www.sbjensen.dk/java/HelloWorld.jad" type="text/vnd.sun.j2me.app-descriptor"></object>

og lave almindelige links som det første så.
Avatar billede simonvalter Praktikant
16. maj 2004 - 20:38 #18
svar ;)