Avatar billede delanvital Nybegynder
15. maj 2004 - 20:20 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Wireless LAN - performance

Hejsa.

Beskrivelse:

Dlink DI-624+ Router, hvortil der er tilsluttet 1 PC via 100 Mbit kabel or 3 PC'ere via Wireless (1 via PCI, 2 via PCMCIA).

Alle maskiner kører med Dlink Airplus netkort passende til routeren. Vi kører altså 54Mbit alle steder. Vi får omkring 84/82% i signalkvalitet/-styrke. Alle maskiner kører Windows XP SP1 DK eller ENG. Routeren er som standard opsat til WEP og Shared key. Ip'er klares via DHCP, bortset fra to printservere som bruger statisk ip (HP printservere, begge to).

Problem:

Vi opnår højst 500kB/s performance (4Mbit/s) oftest 320kB (2,5Mbit). Vi har tidligere haft fin ydelse på omkring 40 Mbit, men af uforklarlige årsager så kan vi pludselig ikke opnå den hastighed igen.

Hvad vi har prøvet:

Vi bruger kanal 6 p.t. men har prøvet en håndfuld uden succes. De officielt udelte kanaler 1,6 og 11 gav det bedste resultat.

Vi har prøvet at køre tvungen Super G, mixed, tvungen 11 og 22 mbit, faktisk alt hvad der kan sættes op, selvom uden WEP og authorization af nogen art, uden held...

Vi har ikke ændret noget væsentligt. Alle maskiner har det samme problem, også som vi overfører fra hinanden på kryds og tværs. Vi har hele tiden kørt via Infrastructure, og undladt ad-hoc, da maskinerne normalt er lidt langt fra hinanden, med netop vores AP i midten...

Anyone?
Avatar billede vorlonkosh Nybegynder
16. maj 2004 - 11:24 #1
Hvilke omgivelser står alt HW i? Det ly der lidt som om det er G-standarden I bruger? Hvis det er tilfældet, så kører det i 2.4 GHz nabolaget. Dvs, BlueTooth og f.eks. micro-ovne sagtens kan lave dårligere signal, hvis det er tæt på AP. Samme hvis der er meget metal eller beton, som kan reflektere og absobere signalerne. (jo, det har jeg selv været ude for) Hvis fejlen er på alle maskiner (og de står langt fra hinanden) så tyder det på at enten så er det AP eller omgivelserne. Meget uheldigt hvis det er alle maskiners netkort der er røget på samme tid. Men prøv engang en Ad-Hoc forbindelse mellem bare 2 computere og se, hvilke hastighed du får.
Avatar billede delanvital Nybegynder
17. maj 2004 - 15:08 #2
Siden vi havde fine ydelser er der ikke ændret noget i indretningen eller lignende. Det er en lille firmanetværk. I nærheden har hele tiden stået

a) PC med CRT-skærm (2 meter væk)
b) To printere (1-2 m væk)
c) trådløst headset (3-4 m væk)

Jeg har konstateret, at når vi printer så kan det i sjældne tilfælde resultere i at støj fra printeren får routeren til at trådløse netkort taber forbindelsen til routeren.

Vi har prøvet at rykke routeren lidt længere væk fra printeren, så vi nu er oppe på 86/83% kvalitet-/styrkeforhold (og det er en stigning i signalstyrken selvom vi er længere væk fra AP'et nu). Printeren kan stadig få nettet til at falde ud, men er yderst sjældent. Overførslen er ikke øget. Printeren kunne også få nettet til at falde ud, da vi havde fin overførsel.

Jeg er begyndt at mistænke routeren for at være forklaringen. Den er btw. blevet opdateret med nyeste firmware den dag vi fik den, og der er ikke kommet nogen revision siden da.
Avatar billede delanvital Nybegynder
24. maj 2004 - 11:54 #3
Jeg har fået en ny router med posten fra D-link i dag. Gjorde absolut ingen forskel.

Det er kun wlan der har problemet, alle maskiner som forbinder med alm. lan-kabel fungerer fint. Vi har prøvet at trække kabler til de wireless forbundne maskiner og ved at bruge deres indbyggede alm. netkort fungerer det fint. Det er altså et problem med wireless... Anyone?
Avatar billede delanvital Nybegynder
15. marts 2006 - 17:21 #4
Øv da osse