Avatar billede spiritusanta Nybegynder
15. maj 2004 - 17:42 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

SU og skat

Var lige en der sagde at man skulle betale skat af sin SU, det kan da ikke passe??
Jeg er nu på vej til at flytte hjemmefra og derfor vil få en højere SU, tror den ligger på 4500 kr.
Jeg har ikke nogen indkomst ved siden af.

Skal jeg betale skat af den SU jeg modtager?
Avatar billede norbert Nybegynder
15. maj 2004 - 17:47 #1
Lidt kryptisk: Al indkomst er skattepligtig. Men det er dit skattekort, der bestemmer, hvornår DU skal betale, dvs. hvornår du kommer over "loftet". Men al indkomst er skattepligtig.
Avatar billede (nedlagt profil) Nybegynder
15. maj 2004 - 17:48 #2
S.U. beskattes som A-indkomst, dog skal der ikke betales AMBI eller ATP.

Maygan
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
15. maj 2004 - 17:50 #3
Men er der ikke en der udeboende og får SU, der kan svare på om han betaler skat af det han får i SU?
Avatar billede (nedlagt profil) Nybegynder
15. maj 2004 - 17:50 #4
Jo jeg gør.
Avatar billede (nedlagt profil) Nybegynder
15. maj 2004 - 17:51 #5
Ellers kig på www.su.dk
Avatar billede (nedlagt profil) Nybegynder
15. maj 2004 - 17:51 #6
.
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
15. maj 2004 - 17:52 #7
Betaler du skat af det du får i SU uden at have arbejde ved siden af.

Og ja jeg har kigget på siden, men kan ikke rigtig se om jeg skal betale skat af det jeg får i SU, for mig ser det ud som om at jeg ikke skal betale skat, før jeg overskrider mit fribeløb
Avatar billede strych9 Praktikant
15. maj 2004 - 17:54 #8
Ja, du er under samme regler for A-skat som alle andre.
Du har det der hedder et bundfradrag, og indkomst som ligger under bundfradraget skal der ikke betales skat af. Et bundfradrag har vi alle, ligegyldigt om vi er lønarbejdere eller på overførselsindkomst. Din indkomst har ligget under bundfradraget mens du har været hjemmeboende, men når du kommer op på 4500 kr/måned så ligger du over. Derfor skal du betale skat.
Ud over det så skal du være opmærksom på at SU modtagere har det der hedder et fribeløb. Det er den grænse for hvor meget du må tjene før de siger "hov, du har vist ikke behov for SU". Da jeg selv modtog SU var fribeløbet det samme antal kroner som SU udbetalingen, men det kan være ændret. Hvis det stadig er den samme regel så kan du få 4500 udbetalt i SU, og du må tjene 4500 ved lønnet arbejde ved siden af. Dvs 9000 ialt, og der skal betales A-skat af dem alle.
Avatar billede (nedlagt profil) Nybegynder
15. maj 2004 - 17:56 #9
Fribeløbet er højere i dag, www.su.dk, ligeledes beregnes fribeløbet ikke pr. måned, men beregnes for hele året.
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
15. maj 2004 - 17:58 #10
Mange tak til jer begge, så må man vel finde sig et arbejde, så man kan overleve som udeboende..........
Avatar billede strych9 Praktikant
15. maj 2004 - 18:00 #11
jeps, ok.. men stadig er det hele det der hedder "skattepligtig indkomst", og dvs regnestykket er enkelt som følgende:
SU + lønindtægt - bundfradrag = skattepligtig indkomst
skat = skattepligtig indkomst x 0.45 (eller hvad der nu står på dit skattekort)
Udregnes årligt som maygan påpeger, men du bør ordne det med skattekortet inde hos kommunens skatteforvaltning så du ikke får et skattesmæk i Maj.
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
15. maj 2004 - 18:05 #12
Hvad lyder det bundfradrag på?
Hvad er det for et skattesmæk i maj? og flytter først hjemmefra i juni :)
Avatar billede strych9 Praktikant
15. maj 2004 - 18:11 #13
bundfradraget står på dit skattekort og afhænger af hvilken kommune du er i. Det ligger feks på 2200 kr eller måske lidt højere. Kig selv efter. Du kan regne ret præcist ud hvor mange penge du får til rådighed.

Din skat (og trækprocent) bliver regnet ud fra forventet indkomst via den forskudsopgørelse du sender ind i starten af skatteåret. I slutningen af året gøres det op om du har betalt for meget eller for lidt i skat. Det er derfor du får selvangivelser ind fra nu af. Hvis du har betalt for lidt i skat i løbet af året så får du simpelthen en regning på restskat i løbet af foråret efter. Omvendt kan du også få en check med penge tilbage hvis du har betalt for meget.

Men sagen er at det er en god ide når man har ændringer i sin forventede indkomst, at man går til skatteforvaltningen med det samme og får dem til at lave et nyt skattekort som man så sender ind til dem der udbetaler ens indkomst. Dermed er man sikret at man ikke får grimme efterregninger.
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
15. maj 2004 - 18:14 #14
Vi har vist sådan et studiekontor på skolen, der behandler sager ang. SU, kan de ikke bruges?
Går på Ingeniørhøjskolen i Århus
Avatar billede strych9 Praktikant
15. maj 2004 - 18:20 #15
nej.. skat er en personlig ting, og kommunens skatteforvaltning er til for det samme.
I Århus kommune skal du henvende dig på Søren Frichs Vej 36 G, 8230 Åbyhøj.
Du skal til at stå på egne ben nu. Der er altså ingen kære mor herude, og du må hellere få fuldstændig styr på din økonomi. Ellers lærer du "the hard way" - ligesom undertegnede ;)
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
15. maj 2004 - 18:48 #16
hehe oki, du skal have mange tak for hjælpen :D