Avatar billede andersjo Nybegynder
15. maj 2004 - 16:02 Der er 4 kommentarer og
3 løsninger

Dual homing

Hei.

Jeg ønsker å lage et redundant LAN og har hørt om noe som heter dual homing. Det skal gå ut på å benytte to switch'er og dobbel kabling. Har prøvd å finne ut mer om det, men ikke funnet så mye.

Er det noen som har litt greie på dette eller vet om et sted jeg kan finne mer informasjon.

Hilsen
andersjo
Avatar billede bufferzone Praktikant
15. maj 2004 - 18:02 #1
Dual homing er et amirikansk begreb og bruges ofte i forbindelse med firewalls og servere. Det dækker over det ret simple at der sidder 2 netkort i maskinen.

Hvis du vil lave et Dual homed net, skal du sætte to netkort i alle dine maskiner, købe dobbelt antal switche og kabler, og så lave to separate net. Din ip opsætning skal også være todelt, så der faktisk er to subnets.

Egentlig er det ikke så svært. to forskellige separate net på hver maskine
Avatar billede andersjo Nybegynder
15. maj 2004 - 19:22 #2
Finnes det noen innebygd funksjon for valg av hviklet nett som skal benyttes, eller må programvaren sjekke forbindelsene og velge den som fungerer? De to nettverkskortene får jo forskjellig IP-adresse. Da vil det vel også være to forskjellige forbindelser til annet utstyr.
Avatar billede bufferzone Praktikant
15. maj 2004 - 20:40 #3
Det er det der er tricket med de to forskellige ip opsætninger. Du laver simpelhend to separate net (ip mæssigt) du kan f.eks. bruge 192.168.0.x adresser til det ene net og 10.0.0.x adresser til det andet. Du kan også opstille hver sin dhcp server og måske kan det styres med 1 dhcp server med 2 netkort.
Endelig kan du sætte en server til at foretage routning mellem de to net, så du kan komme fra det ene net til det andet. Dermed kan dit net faktisk overlave to kabelbrud og stadig være fuldt operationelt
Avatar billede andersjo Nybegynder
16. maj 2004 - 13:52 #4
Jeg forstår fortsatt ikke helt hvordan programvaren på en maskin med to nettverkskort forstår hvilket nett den skal benytte. Må software'en finne ut dette selv, eller vil innebygde funksjoner i Windows velge en operativ forbindelse og automatisk bytte om noe skjer?
Avatar billede hoth Nybegynder
20. maj 2004 - 10:18 #5
Du kan f.eks. købe en router, der kan håndtere to forbindelser på én gang og dermed skabe redundans. Se f.eks. denne router: http://www.xincom.com/twr502.html
Avatar billede andersjo Nybegynder
20. maj 2004 - 14:06 #6
Jeg trenger ikke to WAN for å sikkre oppetid på internet-forbindelsen hele tiden. Jeg trenger redundans i LAN'et, mellom alle PC'ene. Det skal være et lukket LAN uten internet-forbindelse.
Avatar billede bufferzone Praktikant
20. maj 2004 - 20:08 #7
Du behøver faktisk ikke en router, de fleste styresystemer (i hvert tilfælde serverstyresystemer) kan håndtere routning mellem disse to redundante styresystemer. Det ligger simpelhend indbygget i systemerne