Avatar billede adagio Nybegynder
14. maj 2004 - 13:57 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

date.parse som ignorerer sprog

Jeg bruger følgende kode:

Dim dato As Date = New Date
dato = dato.Parse(strDato)

Problemet er at den parse i forhold til hvordan windows er sat op. Jeg har to computere, hvor den ene kun kan læse strDato hvis den er skrevet 'på dansk', dvs: "12-05-2004", hvor den anden computer kræver at stringen skal skrives: "05-12-2004"

Hvordan kan man skrive i koden så den skal ignorere windows indstillinger, så man direkte kan vælge hvilken måde det skal skrives på?
Avatar billede adagio Nybegynder
14. maj 2004 - 13:58 #1
Ok, i eksemplet skulle jeg have brugt noget der var højere end 12 (bare sæt 15 ind istedet)
Avatar billede flashit Nybegynder
14. maj 2004 - 14:02 #2
kan man bruge Format(dato, "dddddd")
Avatar billede adagio Nybegynder
14. maj 2004 - 14:11 #3
Nej. Når jeg prøvet det, siger den:

Cast from string "dd-mm-yyyy" to type 'Date' is not valid.

Jeg skrev den ind som:

dato = Format("15-05-2004", "dd-mm-yyyy")
Avatar billede flashit Nybegynder
14. maj 2004 - 14:42 #4
hvad med:

Dim theDate As Date
theDate = Date.Now

MessageBox.Show(theDate.ToShortDateString, "dato test")
Avatar billede adagio Nybegynder
14. maj 2004 - 14:56 #5
Problemet er at jeg ikke har dato'en i en date, jeg har kun dato'en som string, som jeg så skal have over i en date
Avatar billede flashit Nybegynder
14. maj 2004 - 14:58 #6
ok, sorry
Avatar billede arne_v Ekspert
14. maj 2004 - 20:36 #7
Specify culture to Parse.

Example:

using System;
using System.Globalization;

class MainClass
{
    public static void Main(string[] args)
    {
        string s = "12-05-2004";
        DateTime dt1 = DateTime.Parse(s);
        Console.WriteLine(dt1.Day + "/" + dt1.Month + "/" + dt1.Year);
        DateTime dt2 = DateTime.Parse(s, new CultureInfo("en-US", false));
        Console.WriteLine(dt2.Day + "/" + dt2.Month + "/" + dt2.Year);
        DateTime dt3 = DateTime.Parse(s, new CultureInfo("da-DK", false));
        Console.WriteLine(dt3.Day + "/" + dt3.Month + "/" + dt3.Year);
    }
Avatar billede adagio Nybegynder
14. maj 2004 - 21:16 #8
Takker, ser ud til at virke :)

Forkerte sprog dog (dog ingen problemer at få det 'oversat' ;)

Giver dig point efter at have testet det på den anden computer også, bare for en sikkerheds skyld
Avatar billede adagio Nybegynder
14. maj 2004 - 21:32 #9
Har testet på anden computer, og ser ud til at virke fint på begge, så jeg takker for svaret :)