Avatar billede kriskrisk Nybegynder
10. maj 2004 - 16:16 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hvad er der smart ved XML?

Jeg har været omkring på nettet og set en del tutorials mm. til XML. Disse fortæller mest af alt, at XML kan bruges i stedet for en database og er meget bedre til at lagre data i end f.eks. en kommasepareret tekstfil. Ingen siger dog, hvorfor det skulle være bedre.

Her på Eksperten står: "(Extended Markup Language)Morgendagens teknologi, af mange spået til at være det bedste succes værktøj på nettet de kommende år !"

Er der nogen, der vil forklare det smarte ved XML, og hvad det er godt til og hvorfor det er godt til det. Evt. et link til en ordenlig artikel om emnet.

Pft. & Mvh.
Avatar billede jpvj Nybegynder
10. maj 2004 - 16:27 #1
Fordelen ved XML er, at det er en standard for dataudveksling. Denne standard er meget mere flexibel og ikke proprietær i forhold til ex. edi løsninger.

Standarden er mere end en "avanceret kommasepareret fil", ex. kan der laves valideringsregler for data osv.

Der findes standard værktøjer til at lave import/export, dvs. man skal ikke som programmør selv til at fedte med disse funktioner (og samtidig validere input).

Jeg er absolut ikke XML ekspert, men er dog af den opfattelse, at hvis jeg på et tidspunkt skal exportere data fra en application, vil jeg slet ikke tvivle på at benytte XML - simpelthen fordi det er en standard!
Avatar billede arne_v Ekspert
10. maj 2004 - 16:29 #2
det er en standard => virker med Java, .NET, C, alt muligt

det er tekst => nemt at flytte

der er strenge regler for syntax => ingen tvivl

der er masse af gode XML libraries tilgængeloigt => nemt at bruge
Avatar billede arne_v Ekspert
10. maj 2004 - 16:30 #3
XML vil være et oplagt valg hvis:
  1)  det er strukturede data
  2)  data skal bruges af forskellige programmer
Avatar billede kriskrisk Nybegynder
10. maj 2004 - 16:51 #4
Jeg synes ikke, jeg bliver meget klogere. Hvorfor er det smartere at udveksle strukturerede data vha. en XML fil fremfor f.eks. en kommasepareret fil eller et Excel-ark, som alle programmer også kan læse fra?
Avatar billede arne_v Ekspert
10. maj 2004 - 17:10 #5
CVS : kan læses af alt men er mindre struktureret end XML (en CSV fil
indeholder NxM data og det er det)

Excel-ark : alle programmer kan ikke læse fra det (forestil dig nu f.eks. et
Cobol program på en IBM mainframe - der er andet en Windows i denne verden)
og har samme mangel på strukturering som CSV
Avatar billede nute Nybegynder
10. maj 2004 - 17:55 #6
kriskrisk >> et eksempel siger mere end 2 ord ... hvis du skulle modtage data fra nogen ... hvilket af følgende 2 format ville give *dig* mere info ?
xml:
<person>
    <age>89</age>
    <weight>89</weight>
    <haircolor>red</haircolor>
    <carcolor>red</carcolor>
    <firstname>jones</firstname>
    <lastname>jones</lastname>
</person>

cvs:
person:89,89,red,red,jones,jones

/nute
Avatar billede nute Nybegynder
10. maj 2004 - 17:58 #7
én af fordelene med xml, er at det er forståelig for både mennesker, som for computere. Hvis man laver sin xml struktur ordentlig, så kan til og med min gamle bedstemor læse og forstå det - uden at skulle have særlig meget forklaring. En csv er rimelig svær at skulle forstå, ved første øjekast

/nute
Avatar billede arne_v Ekspert
10. maj 2004 - 21:07 #8
nute dit eksempel ser meget ovebevisende ud, men er lidt snyd efter min mening.

Her er det samme eksempel.

XML:

<person><age>89</age><weight>89</weight><haircolor>red</haircolor>
<carcolor>red</carcolor><firstname>jones</firstname><lastname>jones</lastname></person>

CSV:

age, weight, haircolor, carcolor, firstname, lastname
89,    89,      red,      red,    jones,    jones

Formateringen betyder meget.

Jeg synes at den virkelige styrke ved XML viser sig når man struktuerer
data:

<person>
  <description>
    <age>89</age>
    <weight>89</weight>
    <haircolor>red</haircolor>
  </description>
  <car>
    <carcolor>red</carcolor>
  </car>
  <name>
    <firstname>jones</firstname>
    <lastname>jones</lastname>
  </name>
</person>
Avatar billede kriskrisk Nybegynder
10. maj 2004 - 21:45 #9
Nå, der var kun ét svar at give point til...

Jeg tror lige, jeg skal arbejde lidt mere med XML, før det for alvor står helt klart for mig med de store fordele.

Tak skal I have!
Avatar billede arne_v Ekspert
10. maj 2004 - 21:51 #10
Nu er det tilladt at bede dem man vurderer har hjulpet men kun har lagt kommentar
om at ligge et svar ...