Avatar billede mrhyde Nybegynder
13. februar 2001 - 22:20 Der er 16 kommentarer

SQL

Hvis man har et system som logger klientens ip og server tid, og klienten besøger siden to gange så vil der være to records i databasen..! Findes der en måde at logge aktiviteten i samme record? Altså når bruger klikker sig ind på siden bliver der søgt i en databse efter hans ip, hvis den findes så bliver hans \"AntalBesoeg\" + med 1, hvis ikke bliver der oprettet en ny record.
Information:
Tabellen\'s DSN navn er \"mrhyde\" og tabbel hedder \"spy\". ID er primærnøgle (autonum.). Rækkerne der efter hedder IP, Servertid og Antalbesøg.

mrhyde
Avatar billede blazer Nybegynder
13. februar 2001 - 22:23 #1
r da nemt nok....bare lav noget med at først tjek om den ip har været før..og så indsæt din data med en update sql where ip=userip
Avatar billede eagleeye Praktikant
13. februar 2001 - 22:24 #2
JA du kan tjekke om IP adresse findes til tabellen og så update isterdet for at indsætte:

SELECT * FROM spy WHERE IP=currentIP

If IP findes
  Update
Else
  Insert Ny
Avatar billede blazer Nybegynder
13. februar 2001 - 22:26 #3
altså det jeg LIGE har sagt..
Avatar billede eagleeye Praktikant
13. februar 2001 - 22:28 #4
ja ja man kan jo ikke se at folk har postet når man er ved at skrive...
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
13. februar 2001 - 22:30 #5
Et IP-nummer er nu da en tosset ting at bruge. Mange brugere har jo samme
IP, men er alligevel forskellige (se f.eks. http://www.eksperten.dk/spm/49785),
og så bliver der jo talt galt. Men ok - det var jo ikke det spørgsmålet gik på....
Avatar billede eagleeye Praktikant
13. februar 2001 - 22:31 #6
Jeg går ud fra du har et recordset(rs)

Din update kunne se sådan ud:
\"UPDATE spy SET AntalBesøg=\" & rs(\"AntalBesøg\")+1 & \";\"

Din indsæt har du vel i forvejen.

Servertid, hvordan bruger du den?
Avatar billede stigc Nybegynder
13. februar 2001 - 22:33 #7
eller:

UPDATE spy SET AntalBesøg=AntalBesøg+1 WHERE ipadresse=\" & ipadresse
Avatar billede mrhyde Nybegynder
13. februar 2001 - 22:33 #8
Eksempler tak =) - Jeg har givet de nødvendige navne øverst...
Avatar billede stigc Nybegynder
13. februar 2001 - 22:40 #9
sql = \"SELECT COUNT (id) from spy WHERE IP=\" &  ipadresse
rs = conn.execute(sql)

ir rs(0) > 0 THEN
sql = \"UPDATE spy SET Antalbesøg=Antalbesøg+1 WHERE IP=\'\" &  ipadresse &\"\'\"
else
sql = \"INSERT INTO spy (IP, Antalbesøg) values (\'\" & ipadresse & \"\', 1)
end if

rs = conn.execute(sql)

Avatar billede eagleeye Praktikant
13. februar 2001 - 22:40 #10
Servertid, hvordan bruger du den ??
Avatar billede stigc Nybegynder
13. februar 2001 - 22:41 #11
øverst sætning skulle værre:

sql = \"SELECT COUNT (id) from spy WHERE IP=\'\" &  ipadresse &\"\'\"

Dog er intet testet, men det skulle virke......
Avatar billede eagleeye Praktikant
13. februar 2001 - 22:43 #12
IP_Adr = Request.ServerVariables(\"REMOTE_ADDR\")
strSQL = \"SELECT * FORM spy WHERE ip=\'\" & IP_Adr & \"\';\"
Set rs = myConn.Execute (strSQL)
if rs.EOF then
  \'Ny IP
  strSQL = \"INSERT INTO spy(ip, AntalBesøg) VALUES (\'\" & IP_Adr & \"\', 1)\"
Else
  \'Kendt IP
  strSQL = \"UPDATE spy SET AntalBesøg=\" & rs(\"AntalBesøg\")+1 & \" WHERE ip=\'\" & IP_Adr &\"\';\"
end if
\'Updater database
myConn.Execute (strSQL)

Men stigc har vist samme løsning :-)
Avatar billede mrhyde Nybegynder
13. februar 2001 - 22:43 #13
Jeg ved ikke hvordan man finder servertiden, kun klienttiden... :-/
Avatar billede mrhyde Nybegynder
13. februar 2001 - 22:47 #14
Jeg tester det til i morgen....=)
Avatar billede ortrak Nybegynder
13. februar 2001 - 23:02 #15
ding ding. time() eller now() er server-tiden.

/ortrak
Avatar billede sone Nybegynder
14. februar 2001 - 09:42 #16
stigc\'s svar kan udbygges rigtig smart, så man i de fleste tilfælde sparer et SQL-kald.

SQL=\"UPDATE spy SET AntalBesøg=AntalBesøg+1 WHERE ipadresse=\" & ipadresse
call Conn.Execute(SQL, rowsAffected)

Execute-kommendoen returnerer et tal til variablen rowsAffected = antallet af berørte poster i databasen.

IF rowsAffected=0 THEN \' ingen poster opdateret
  SQL=\"INSERT INTO....\"
  call Conn.Execute(SQL)
END IF

Når IP-nummeret eksisterer i databasen, så kræver det kun ét SQL-kald.