Avatar billede jonasbc Nybegynder
10. maj 2004 - 11:23 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Formatering af kode i LaTeX

I forbindelse med en rapport har jeg brug for at inkludere forskellige kildekoder i et LaTeX-dokument, f.eks. XML, XSL og Java.

De små stykker kode vil jeg gerne have til at stå pænt på én side med mulighed for at fremhæve vigtige dele (syntax highlighting).

Hvordan får jeg det til at fungere? Jeg har rodet lidt med verbatim, men det giver meget begrænsee muligheder...
Avatar billede jonasbc Nybegynder
10. maj 2004 - 11:25 #1
Jeg sidder forresten på AAU (tidl. AUC :)) og roder med det, så hvis der er nogen, der har erfaring med de pakker, der er installeret her, er det helt perfekt!
Avatar billede barklund Nybegynder
10. maj 2004 - 11:29 #2
Det er ikke noget, der så vidt jeg ved findes automatisk.

Jeg har tidligere inkluderet RSL (Raise Specification Language) gennem en særlig emacs og latex pakke, som tilsammen kunne gøre det. Først skrev man en speciel include i latex fil i emacs, så kørte man en emacs funktion, der fulgte disse includes, åbnede de inkluderede filer, omskrev dem til en latex syntaks, gemte dem som .tex filer og derefter når man compilede sin latex master, så kom de inkluderede filer nydeligt med.

Dette var jeg rimeligt imponeret over, men har aldrig fundet det til andre sprog - hvis nogen kender til noget, så lytter jeg med :)
Avatar billede barklund Nybegynder
10. maj 2004 - 11:30 #3
og jeg sidder på DTU :)
Avatar billede jonasbc Nybegynder
10. maj 2004 - 11:35 #4
Jeg håber lidt på, at det kan lade sig gøre på en lidt mindre kompliceret måde... :)
Avatar billede barklund Nybegynder
10. maj 2004 - 11:40 #5
Det var nu utrolig enkelt at arbejde med, men har bestemt ikke været nemt at lave. Dog kunne man tage dette som udgangspunkt for at lave noget generelt til andre sprog - kunne være sjovt, dog krævende (lisp er grumt, tex er endnu grummere).

Men held og lykke :)
Avatar billede bromer Nybegynder
10. maj 2004 - 11:55 #6
Hvis du bruger listings pakken kan du få highlighting på dine ting. Du kan også lave noget formatering, men nok ikke i den grad som du ønsker!

Bromer
Avatar billede jonasbc Nybegynder
10. maj 2004 - 12:21 #7
@bromer: jeg tror desværre ikke, jeg har adgang til listings... Har ellers kigget på den i forbindelse med nogle eksempler på nettet
Avatar billede bromer Nybegynder
10. maj 2004 - 13:45 #8
Okay. Hvis du sidder på et UNIX system kan du vel bare installere den. (Det er meget muligt man også kan gøre det på Windows, men det kender jeg ikke noget til).

Hvis du henter pakken fra CPAN, kan du enten oprette dit eget pakketræ, eller du kan lægge listings.sty i samme dir som du har din .tex filer. Så burde det virke!

Bromer
Avatar billede jonasbc Nybegynder
10. maj 2004 - 17:53 #9
@bromer: Jeg prøver om jeg kan få listing til at fungere i morgen... Det lyder jo som om, det er til at overkomme.
Avatar billede bromer Nybegynder
15. maj 2004 - 21:37 #10
Hvordan gik det med det?

Bromer
Avatar billede jonasbc Nybegynder
15. maj 2004 - 22:06 #11
@bromer: Jeg fik et forholdsvis fornuftigt resultat med Listings-pakken...

Hvis du gi'r et svar, sender jeg en håndfuld point i din retning.
Avatar billede bromer Nybegynder
16. maj 2004 - 13:47 #12
Det er jo super. :)

Bromer