Avatar billede larsvn Nybegynder
08. maj 2004 - 18:26 Der er 1 kommentar og
1 løsning

"Scriptfejl" ved generering af SVG (XML) med indlejret script

Jeg håber dette er banalt, men mangler idéer til at finde løsningen.

Mit PHP script genererer en SVG- (Scalable Vector Graphics) fil, der jo er en XML-variant. Dete kører som sådan fint med statisk indhold, blot MIME-typen sættes til "image/svg+xml".

MEN, min genererede SVG-kode indeholder indlejret JavaScript, der er absolut nødvendig for at styre animeringerne i SVG'en. Og hver gang jeg kører PHP-scriptet (i IE6) får jeg en script-fejl: "Der er en syntaksfejl". Åbenbart forsøger IE at eksekvere SVG'ens JavaScript, hvilket den jo ikke skal (det skal SVG-fortolkeren).

Det "sjove" er, at hvis jeg sakser kildekoden fra den side der melder fejl, og laver et statisk dokument med samme kildekode, så kan denne fint vises uden problemer - og den fungerer som den skal !

Så det må vel være et-eller-andet ifm. den måde jeg genererer mit SVG-output. Hvordan skal mit output formatteres så IE ikke forsøger at eksekvere mit indlejrede JavaScript?

Sammendrag af mit PHP-script:

<?php
  header ("Content-Type: image/svg+xml");
  echo '<'.'?'.'xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"'.'?'.'>'."\r\n";
?>
<!DOCTYPE svg PUBLIC "-//W3C//DTD SVG 20000303 Stylable//EN"
  "http://www.w3.org/TR/2000/03/WD-SVG-20000303/DTD/svg-20000303-stylable.dtd" [
<!ENTITY txt "font-family:Verdana; font-size:24px;">
]>
<svg>
<?php echo '<scr'.'ipt lang'.'uage="JavaScr'.'ipt1.2"><'.'![CD'.'ATA['."\r\n"; ?>
  ... embedded javascript ...
<?php echo ' ]'.']></scr'.'ipt>'; ?>
  ... resten af SVG'en ...
</svg>
Avatar billede larsvn Nybegynder
08. maj 2004 - 19:36 #1
Nå, har fået det til at virke, ved dog ikke helt hvorfor. Lukker derfor.

Én ting der i hvert tilfælde drillede mig var IE's caching, hvor hverken no-cache headers, en generelt fravalgt cache i IE-opsætningen eller Ctrl-F5 var nok til at cleare gammelt indhold, browseren skulle lukkes helt ned.

Måske en "specialitet" ifm. plugins ?
Avatar billede olebole Juniormester
08. maj 2004 - 20:44 #2
<ole>

I øvrigt er der ingen grund til at hakke script-tag'ene i stykker. PHP må gerne skrive <script>, m.m.  :)

/mvh
</bole>