Avatar billede rhellum Nybegynder
08. maj 2004 - 14:10 Der er 11 kommentarer

Undertekster på DVD

Mit spørgsmål er faktisk enkelt..
Er det muligt at finde danske undertekster eller måske selv lave dem, og så smide dem på en DVD som man ikke har danske undertekster på...

Fx har jeg købt nogle DVD's i udlandet, hvorpå der IKKE er danske undertekster.. Kan jeg et sted finde undertekster der passer til denne film, rippe filmen ud, og brænde den ud igen, men denne gang med danske undertekster tilføjet??

Håber nogen kan hjælpe
på forhånd tak
Avatar billede strych9 Praktikant
08. maj 2004 - 14:16 #1
Fra lov om ophavsret paragraf 12:

§ 12. Af et offentliggjort værk må enhver fremstille eller lade fremstille enkelte eksemplarer til sin private brug, såfremt det ikke sker i erhvervsøjemed. Sådanne eksemplarer må ikke udnyttes på anden måde.

Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 giver ikke ret til at

1) opføre et bygningsværk,

2) fremstille et eksemplar af et kunstværk ved afstøbning, ved aftryk fra original plade eller stok eller på nogen anden måde, som indebærer, at eksemplaret kan opfattes som en original,

3) fremstille eksemplarer af edb‑programmer i digitaliseret form,

4) fremstille eksemplarer i digital form af databaser, når eksemplarfremstillingen sker på grundlag af en gengivelse af databasen i digital form, eller

5) fremstille enkelte eksemplarer i digital form af andre værker end edb-programmer og databaser, medmindre det udelukkende sker til personlig brug for fremstilleren eller dennes husstand.

Stk. 3. Bestemmelsen i stk. 1 giver ikke ret til at benytte fremmed medhjælp ved eksemplarfremstillingen, når der er tale om

1) musikværker,

2) filmværker,

3) værker af brugskunst eller

4) kunstværker, såfremt eksemplarfremstillingen har form af en kunstnerisk gengivelse.
Avatar billede fcs Novice
08. maj 2004 - 14:18 #2
Det er ikke lovligt at hente tekster over internettet, da de er beskyttet af copyright, så hvis du skal gøre det, skal du lave teksterne selv. Linkes der til ulovlige sites i dette spørgsmål, lukkes de øjeblikkeligt og den der linker vil få taget sin brugerstatus op til revision.

Med venlig hilsen

FCS/Coadmin
Avatar billede strych9 Praktikant
08. maj 2004 - 14:21 #3
Det er heller ikke lovligt at bede om hjælp til fremstilling af kopier af beskyttede værker, herunder film. Stykke 3 i paragraf 12 gør dette meget klart.
Ved at bede om hjælp er det en forespørgsel til tredjemand om at bryde loven, og dette er i sig selv ikke lovligt.
Avatar billede strych9 Praktikant
08. maj 2004 - 14:38 #4
fcs-> Det må du egentlig gerne tage op med de andre admins. Alle spørgsmål hvor hjælp ønskes til at rippe mp3 filer, film, eller fotografisk kopiering af andre beskyttede værker som feks noder, litterære værker, malerkunst, eller digital kopiering af databaser eller edb programmer bør lukkes.

Der er visse undtagelser i ophavsretsloven angående kopiering af materiale til brug i undervisningsinstitutioner, fængsler, historiske arkiver osv.
Men principielt skal man, hvis man ønsker tredjemands hjælp til eksemplar fremstilling af feks en film til privat brug, eje alle rettighederne hvilket er defineret til at man skal: Være ledende instruktør, drejebogsforfatter, dialogforfatter, samt at have komponeret al musik i filmen.

Hvis du skulle have lyst til at læse lov om ophavsret kan det gøres her:
http://www.ophavsret.dk/Ophavsret/ophavsretsloven.htm
Avatar billede fcs Novice
08. maj 2004 - 15:10 #5
Strych9>> Jeg kigger på det ;o)
Avatar billede rhellum Nybegynder
08. maj 2004 - 16:52 #6
jeg undskylder mange gange at jeg ikke kendte til den lov, og håber hermed indlægget vil blive nuked/slettet.
Avatar billede strych9 Praktikant
08. maj 2004 - 17:21 #7
rhellum-> Dette er såmænd bare et ud af mange spørgsmål her som er direkte eller indirekte i strid med ophavsretsloven. At det så var i dit spørgsmål at jeg besluttede at gå amok i dag er helt tilfældigt, så føl dig endelig ikke hetzet =)
Jeg er selv skabende kunstner, og jeg bryder mig absolut ikke om at se min musik blive distribueret på nettet i mp3 form. Det kan man jo ikke leve af. Samtidig er jeg også forbruger, så jeg står med et ben i hver lejr.
Jeg har absolut ikke ondt i røven over at folk laver båndkopier af ting jeg har lavet. Heller ikke hvis de deler en digital kopi med en smal kreds af venner. Men når folk distribuerer i stor stil over Internet begynder det at gøre ondt, både i stoltheden (er jeg ikke pengene værd?), og i økonomien.
I dette spørgsmål har du ikke lagt op til distribution på nogen måde, men det er dog at tvære rigeligt rundt i et følsomt emne lige for næsen af en ophavsmand i et forum som han bevæger sig meget i. =)
Der findes andre fora på nettet. Også på dansk. Som beskæftiger sig med disse emner på en mere lempelig måde. Der skal jeg nok lade være med at komme og råbe op. Bare ikke på Eksperten =)
Avatar billede hubs Nybegynder
10. maj 2004 - 11:27 #8
Strych9>> Står lidt i samme situation som rhellum og ville da meget gerne undgå at skulle købe mine DVD'er igen for at få danske undertekster.

Du skulle vel ikke tilfældigvis vide om det er muligt at købe danske undertekster og få lagt dem på sine DVD'er, altså hvor det er fuldt lovligt? :o)
Avatar billede billslapdog Nybegynder
10. maj 2004 - 14:37 #9
"Stk. 3. Bestemmelsen i stk. 1 giver ikke ret til at benytte fremmed medhjælp ved eksemplarfremstillingen, når der er tale om "
- og den kan jo tolkes...  Er det medhjælp at fortælle hvordan man gør??  Jeg vil mene, at der snarere menes fysisk hjælp - dvs jeg må ikke tage over til en af mine venner og kopiere hans egne indkøbte olsenbande-dvder på hans egen dvdbrænder til ham selv...  hvis i forstår...

I øvrigt - undertekster rippet fra dvd'er og lagt på nettet er dækket af loven om ophavsret...  Men sidder der en nød et sted og selv oversætter en film og lægger teksten ud til alm benyttelse - er det ligeledes dækket???  Og hvis ja - må rhellum så gerne selv oversætte sin dvd og lave underteksten???
Avatar billede strych9 Praktikant
10. maj 2004 - 16:27 #10
Jeg går ud fra at oversættelser af undertekster tolkes på samme måde som oversættelse af andre litterære værker, som feks en roman.
Hvis du oversætter den nye Stephen King roman, så er det stadig Stephen King der er ophavsmand, men du har trods det ophavsretten til værket i den bearbejdede form. Det dækkes i paragraf 4:

§ 4. Den, som oversætter, omarbejder eller på anden måde bearbejder et værk, herunder overfører det til en anden litteratur‑ eller kunstart, har ophavsret til værket i denne skikkelse, men kan ikke råde over det på en måde, som strider mod ophavsretten til det oprindelige værk.

Det der med at det ikke må stride mod den oprindelige ophavsret betyder at paragraf 2 og 3 ikke må tilsidesættes. I paragraf 2 bestemmes det blandt andet at ophavsmand har eneret til at gøre værket tilgængeligt gennem salg, udlån, udlejning eller andet.
Jeg tolker det således at man faktisk gerne må lave sin egen oversættelse af undertekster eller romaner osv, men at man ikke automatisk dermed har retten til at gøre dem offentligt tilgængelige.
Hvorledes kan det så være med disse stramme betingelser at vi overhovedet er i stand til at låne danske oversættelser af bøger på biblioteket eller at dvd film kan være tekstet på dansk? Det er fordi ophavsmanden, eller forvalteren af hans rettigheder, kan give samtykke til salg, udlejning, udlån og anden form for offentliggørelse af værket. Dette samtykke er til salg. Du kan altid få en aftale med Stephen Kings forlag, eller med Miramax, men hvad det vil koste dig at få et underskrevet papir på at du har ret til henholdsvis udlån, eksemplarfremstilling med henblik på salg eller lignende vil være op til ophavsmanden eller det selskab der forvalter hans rettigheder.

Med hensyn til tolkning af hvad fremmed medhjælp er. Allerførst vil jeg sige at bestemmelserne i paragraf 12 er nogle lempelser i forbindelse med privat brug. Er Eksperten et privat eller offentligt forum? Fremmed medhjælp er det som er uden for din private omgangskreds. Du kan benytte din vens dvd brænder, men du må ikke benytte en der står på et bibliotek, eller en skole, og Dandisc som er et firma der trykker dvd/cdrom udgivelser må heller ikke hjælpe med mindre du har ophavsretten, og dermed eneret som beskrevet i paragraf 1 og 2. Et eksempel på undtagelse er som følger:
Det pladeselskab der trykker feks en CD udgivelse af Kashmirs nye CD ved at afgive ordre på feks Dandisc, skal udfylde formularer til NCB (Nordisk Copyright Bureau) som sørger for at opkræve gebyr gennem dandisc til at honorere ophavsmanden. Uden udfyldte formularer så hverken kan eller vil Dandisc røre ved ordren. Dette gælder, sjovt nok, også hvis man selv er ophavsmand. Så skal pengene en tur omkring NCB at vende før de selvfølgelig bliver betalt tilbage til dig. =) NCB vederlag skal også betales (pr download) hvis du stiller et musisk værk til rådighed over Internet. Det som NCB forvalter er det der hedder "rettigheder til mekanisering" og de bestemmelser gælder uanset om det musiske værk er på cd, dvd, eller mp3.

Det er stort set sådan det fungerer, men det springende punkt her er om Eksperten er et offentligt eller et privat forum. Man skal ganske vist være medlem, men eftersom medlemskab ikke koster noget vil jeg tolke det som værende offentligt. Derfor er det heller ikke tilladt at udbyde hjælp til at "omgåes effektive tekniske foranstaltninger" som det hedder.
Avatar billede hubs Nybegynder
04. juni 2004 - 14:46 #11
Husk at lukke spørgsmålet :c)