Avatar billede stich Nybegynder
06. maj 2004 - 00:07 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

æøå til œ osv.

Jeg har en side der skal overholde xhtml 1.1, derfor skal alle karakterer som fx æøå, ændres til de tilsvarende html-tegn (œ osv.). Findes der en funktion der kan gøre det? (htmlentities fucker dem bare op, også selv om jeg ændrer charset-specifikationen).
Avatar billede sukos Juniormester
06. maj 2004 - 01:15 #1
Når du ændrer chartset, så brug ikke htmlentities()
Måske???

eller, lad være med at bruge htmlentities! :O)
Måske???
Avatar billede stich Nybegynder
06. maj 2004 - 01:34 #2
Well, skal bl.a. bruges på en gæstebog, så jeg bliver nødt til at bruge htmlentities, special_characters eller noget... Og kan også godt lave noget str_replace med de bogstaver, eller ereg_replace...men ville høre om der ikke fandtes en funktion som gjorde sådan noget, ordentligt? Der er da ellers funktioner for _alt_ i php :s
Avatar billede sukos Juniormester
06. maj 2004 - 20:21 #3
Kender ikke xhtml, men lavede en wap-side, hvor der netop også var problemer med æ, ø og å.
og løsningen var at bruge en header, som fortalte hvilket sprog siden er skrevet til.
Avatar billede s_friis Nybegynder
06. maj 2004 - 23:21 #4
Går ud fra at det er noget tekst der smides i en database og så hentes derfra til html siden.

Kan du så ikke bare gøre således:

$tekst = //den tekst der skal smides i databasen  ;

$a = array(
  "æ" => "æ",
  "Æ" => "&Aelig;",
  "ø" => "ø",
  "Ø" => "Ø",
  "å" => "å",
  "Å" => "Å"
);

$tekst = strtr( $tekst, $a );

Så bliver alle de ramte tegn oversat

hilsen sf
Avatar billede stich Nybegynder
06. maj 2004 - 23:57 #5
sukos, hvad gjorde den så ved outputtet?

s_friis, exactly... Og ja, det der er cføli en tredje løsning.. Problemet er så bare, hvis nu der fx kommer en der skriver ö eller ä fx. Undrer mig der ik findes en funktion der automatisk ændrer diverse chars til html-tegn/koder/whatever :-/ Oh well, så må jeg lave en selv...

Venter lige ~24 timer og ser om der kommer noget; men smid lige et svar s_friis, så du kan få lidt points for forslaget ihf. :)
Avatar billede s_friis Nybegynder
08. maj 2004 - 22:58 #6
svar :-)

hilsen sf