Avatar billede per-nielsen Nybegynder
05. maj 2004 - 23:31 Der er 7 kommentarer

Problemer med trådløs router

Hej. Jeg har lige fået oprettet en adsl-forbindelse hos cybercity, som efter nogle opstartsproblemer er blevet løst ved kundesupport og nu virker, som den skal gennem den medfølgende router fra cybercity (Zyxel Prestige 650R-31). Jeg har købt en trådløs router fra linksys (mærket BEFW11S4) så jeg kan dele internetforbindelsen rundt i hele huset, men jeg kan desværre ikke få den til at virke. Jeg har installeret den nøje efter vejledning, sat den til automatisk at opfange en ip-adresse, som den da også finder hurtigt, men jeg kan ikke gå på internettet med den. Den modtager ingen pakker. Jeg kan heller ikke aktivere ip-adressen i internet explore, som jeg skulle med cybercitys ip-adresse, fordi den simpelthen ikke kan komme igennem til internettet. Det skal dog siges at signalet fra mine andre computere ligger omkring 100 %, det eneste der er galt (og det er dog alligevel en del) er at jeg ikke kan komme på internettet. Jeg har også forgæves forsøgt at opdatere firmwaren i routeren, men fik den fejlmelding at serveren ikke kunne kontaktes. Er det der nogen der ved hvad der evt. kan være galt? Kan jeg bruge en anden ip-adresse, end den linksys anbefaler, for det var netop problemet hos cybercity, at standard ip-adressen ikke virkede, og at de måtte oplyse mig en anden? Eller findes der et særligt program jeg kan downloade som kan løse denne slags problemer?
Med venlig hilsen
Per
Avatar billede amikk Nybegynder
05. maj 2004 - 23:51 #1
Umiddelbart burde du godt kunne ændre IP adressen på linksys enheden. Jeg vil tro hvis du laver et uplink fra den (linksys enheden) til Zyxel routeren burde det fungere. Jeg har selv samme router, og dog et AP tilsluttet uden problemer, men det er ikke første gang at jeg hører der er problemer med at få to routere til at køre på samme forbindelse i en alm hustand. Er der i øvrigt ikke en funktion i linksysrouteren som man kan vælge i interfacet så den kun fungerer som AP?
Avatar billede clausbr Nybegynder
06. maj 2004 - 11:07 #2
det kan være 2 ting jeg har en d-link Wireless router di-614+ og ja jeg har lejet lidt med det og hvis du sætter WEP Encryption på er det ikke altid at netkorte / det trådløse netkort har fundet ud af at der er web kryptering på også kan de ikke snakke sammen selv om den er på og det trådløse netkort sender og sender men modtager ikke  den kan være den ene løsning.

tjek om der er Shared Key Enabled .

og hvad med mac spæring

tjek om din router's DHCP Server er sat op til at give ip adresser

eller hjælper det jo ikke noget.
Avatar billede ellegaarddk Nybegynder
06. maj 2004 - 12:44 #3
For det første er det afgørende at vide, om du har Linksys'en koblet direkte til adsl eller Prestigen stadig sidder som sidste led.
Egentlig burde du kunne skifte den oprindelige Prestige ud med din egen, og det vil jeg da anbefale, da flere unødvendige enheder blot giver flere fejlmuligheder!

Hvis du kan komme i kontakt med Web-interfacet på din Linksys, så kan du også ændre IP mm. Start med at få det til at fungere med en kabelforbindelse før du eksperimentere med det trådløse - det forenkler fejlsøgningen kraftigt.

Nulstil din Linksys, sæt den til computeren (måske skal du prøve med et krydset kabel?). Nu skulle du kunne komme i kontakt med den ved at kalde den standard ip-adresse vejledningen bruger. Sæt den op til at modtage en IP udefra, men tildele IP'ere på lokalnettet.

Sæt den nu til ADSL-boksen og vent til der kommer ro i lysene. Sæt om du stadig har kontakt til webinterfacet fra pc'en. Prøv at gå på internet.
Hvis det stadig ikke virker, så check de oplysninger de pc har modtaget: IP, DNS, Gateway osv. Passer de med det du burde have?
Disse oplysninger skulle routeren gerne modtage fra Cybershitty og så give videre ned i kæden.
Avatar billede per-nielsen Nybegynder
06. maj 2004 - 18:52 #4
Hej igen. Mange tak for svarene. Jeg har desværre haft lidt problemer med nogle af de udtryk I har brugt, men en del af dem er heldigvis blevet løst med en it-ordbog. Min router er desværre lavet til kun at fungere gennem en anden router, der er intet stik til den anden ende af telefonkablet, så jeg kan desværre ikke tilslutte den direkte. Jeg har tilsluttet den nærmeste computere til den trådløse router med et kabel gennem netværkskortet, i håb om at det i første omgang skulle komme til at virke den vej. Et udtryk jeg ikke fandt i it-ordbogen var AP, hvad betyder det? Jeg er heller ikke sikker på hvor jeg kan se om jeg har shared Key Enabled eller mac-spærring. På opsætningssiden for min Zyxel-router under internet security er alt spærring slået fra (Telnet, FTP, TFTP Web, SNMP, Ping). Under Lan-setup er der noget der hedder DHCP som står på NONE. De andre valgmuligheder er SERVER og RELAY, kunne det evt. have noget med det at gøre?
Med venlig hilsen
Per
Avatar billede clausbr Nybegynder
06. maj 2004 - 18:57 #5
hej igen ja AP betyder access point hiihi
Avatar billede clausbr Nybegynder
06. maj 2004 - 18:58 #6
og ja du skal bruge dit ADSL modem først og derefter din router
Avatar billede amikk Nybegynder
06. maj 2004 - 20:32 #7
Mig bekendt er der ikke et adsl modem med. Der er et skillefilter og Zyxel routeren som iøvrigt har et (tror det er) rj11 stick som indgang fra wan. Jeg tror ikke at Linksys routeren har det (mener det er rj45) og derfor kan han da ikke såvidt jeg husker og forstår det bruge løsningen sidst beskrevet af clausbr¨

Lur mig om jeg tager fejl, og hvis jeg gør så sig det så jeg kan blive klogere :-)