Avatar billede bbrockie Nybegynder
04. maj 2004 - 21:04 Der er 44 kommentarer og
2 løsninger

(RedHat9) Kernel panic : No init found

Hej folkens
Jeg undrede mig over hvorfor min RedHat PC ikke har startet op i dag, så jeg monterede en skærm, for blot at konstantere en Kernel panic meddelelse. - Her er hvad jeg kan se på skærmen:

----

md: autorun ...
md: ... autorun DONE.
NET4: Linux TCP/IP 1.0 for NET4.0
IP Protocols: ICMP, UDP, TCP, IGMP
IP: routing cache hash table of 2048 buckets, 16Kbytes
TCP: Hash tables configured (established 16384 bind 32768)
Linux IP multicast router 0.06 plus PIM-SM
NET4: Unix domain sockets 1.0/SMP for Linux NET4.0.
RAMDISK: Compressed image found at block 0
Freeing initrd memory: 147k freed
VFS: Mounted root (ext2 filesystem).
Red Hat nash version 3.4.42 starting
Loading jbd.o module
Journalled Block Device driver loaded
Loading ext3.o module
Mounting /proc filesystem
Creating block devices
Creating root device
Mounting root filesystem
mount : error 6 mounting ext3
pivotroot: pivot_root(/sysroot,/sysroot/initrd) failed: 2
umount /initrd/proc failed: 2
Freeing unused kernel memory: 132k freed
Kernel panic: No init found. Try passing init= option to kernel.

----

Hvorefter både "Caps lock" og "Scroll lock" led's blinker uafbrudt. Hvad er der gået galt, og hvordan kan jeg få det til at virke igen?

På forhånd mange tak!
Avatar billede odysseus Nybegynder
04. maj 2004 - 22:03 #1
det ser ud som om, /root filsystemet er beskadiget. Du må nok boote på en cd-rom og derfra forsøge at reperere med 'e2fsck'. Det sker der ikke noget ved. men gør nu ikke noget drastisk, før du er sikker på at have fundet problemet. Hvis e2fsck ikke giver noget, ligger problemet et andet sted.
Avatar billede mfalck Praktikant
05. maj 2004 - 09:04 #2
jeg har haft problemet før og det var i forbindelse med at bootloaderen brugte labels ala

title Red Hat Linux (2.6.3)
        root (hd0,0)
        kernel /vmlinuz-2.6.3 ro root=BOOTDISK

jeg ændrede det til /dev/hda3 og så kunne den boote igen. En anden ting som kan være problemet er at redhat bruger ext3-filsystemet i deres initrd fil, så hvis det ikke er indlæst i kernen så kan den ikke finde ud af at mounte det, men det ser umiddelbart ud som om den læser det ind ok :

Journalled Block Device driver loaded
Loading ext3.o module
Avatar billede Slettet bruger
05. maj 2004 - 10:08 #3
Du kan logge på systemet med Cd-1 og vælge "linix rescue" ved boot herefter har du muligheden for at kontrollere og evt. redigere dine opstartsfiler /etc/fstab og /boot/grub er oplagte emner
Mest sandsynligt er det  at det er ptocesser der states i /etc/rc.d/rc.sysinit
Avatar billede bbrockie Nybegynder
06. maj 2004 - 15:37 #4
Jeg kan ikke umiddelbart finde mine Redhat installations cd'ere; men er det muligt at starte op med en Fedora installations CD i stedet for?

Jeg kunne meget godt tænke mig at få overført noget data fra harddisken til en anden PC, hvorefter jeg vil installere Fedora ovenpå
Avatar billede bbrockie Nybegynder
06. maj 2004 - 16:30 #5
Ok, ændrer lige min strategi. Jeg vil gerne vide hvordan jeg kan få overført al data fra harddisken til en anden PC (der kører Fedora).

Derefter vil jeg bare installere Fedora ovenpå :)
Avatar billede Slettet bruger
06. maj 2004 - 20:33 #6
Jeg har bryllupsdag i dag vender tilbage i morgen, har du en rimelig hurtig forbindelse så download "KNOPPIX" så bør du kunne overføre dine filer
Avatar billede bbrockie Nybegynder
06. maj 2004 - 21:37 #7
hej helgec; mange tak for tippet og tilykke med bryllupsdagen :)
Avatar billede lap Nybegynder
07. maj 2004 - 14:44 #8
evt. fysisk flytte diske, men ellers kan jeg anbefale http://www.toms.net/rb/ - en diskette med netværksunderstøttelse.

Du kan godt bruge en anden version installations-cd til at gå i rescue-mode.
Avatar billede lap Nybegynder
07. maj 2004 - 14:45 #9
du kan også prøve i boot-prompt: "linux init=/bin/bash" - muligvis kan den finde din / (root) - hvilken boot-manager benyttes?
Avatar billede bbrockie Nybegynder
07. maj 2004 - 15:56 #10
Jeg har forsøgt at boote op med Fedora installations cd'en; men RedHat tager over med det samme. - Hvordan skal jeg bære mig ad med at montere hd'en i en PC hvor der allerede er Fedora installeret således at jeg kan få taget backup af den?
Avatar billede lap Nybegynder
07. maj 2004 - 16:04 #11
du putter disken i maskinen - og er opmærksom på, hvilken disk det bliver (primær eller sekundær ide-kanal og master/slave).

Herefter booter du maskinen på normal vis - og kan herefter mounte disken - lad os sige, at det blev sekundær/slave (hvilken svarer til "d"):

mkdir /tmp/disk1
mkdir /tmp/disk2
mkdir /tmp/disk3
mount /dev/hdd1 /tmp/disk1
mount /dev/hdd2 /tmp/disk2
mount /dev/hdd3 /tmp/disk3

Det er et forsøg med 3 partitioner på den gamle disk
Avatar billede bbrockie Nybegynder
07. maj 2004 - 16:21 #12
Er det ikke muligt at hente det fra Fedora PC'en, nu da RedHat PC'en har netværkforbindelse, eller går jeg forkert i byen? :)
Avatar billede lap Nybegynder
07. maj 2004 - 16:24 #13
det forstår jeg ikke - hvad vil du hente fra cd? Du vil tage en backup af en dårlig disk?
Avatar billede bbrockie Nybegynder
07. maj 2004 - 16:29 #14
Undskyld.. udtrykker mig lige lidt mere tydeligt :)

Den PC der ikke vil starte længere har RedHat9 installeret. Her har jeg noget data som jeg godt kunne tænke mig at overføre på en anden PC der kører med Fedora.
Jeg har nu fået RedHat9 PC'en til at starte op i en konsol ved hjælp af en Fedora installations cd og kan se at jeg har en netværkforbindelse på den da jeg kan pinge alle PC'erne i netværket. - Derfor tænkte jeg om ikke jeg kunne sætte mig ved Fedora PC'en og hente filerne gennem netværket.

Det andet alternativ ville være at smide RedHat9 harddisken i Fedora PC'en, hvorefter jeg kunne overføre filerne den vej i stedet for; men jeg er ikke så god til linux, så hvordan jeg får mounted alle partitionerne er jeg ikke helt klar over; men hvis du kunne være så barmhjertig at hjælpe mig på vej vil jeg gøre et forsøg :)

På forhånd mange tak for hjælpen
Avatar billede lap Nybegynder
07. maj 2004 - 16:34 #15
ok, jeg var gået glip af, at du havde fået maskinen i luften på fedora-cd.

den gamle disk er mounted under /mnt/sysimage - og derfor kan du finde alle data der. For at transportere data imellem de 2 maskiner skal det være muligt at komme i kontakt med "den anden PC" (PC2). Det vil sige, at f.eks. samba, ftp, nfs eller lignende skal være kørende.

Nemmeste metode: på PC1 laver du en fil som indeholder alle de data, som du skal have flyttet - f.eks. med tar (cd /mnt/sysimage; tar cfvz /mnt/sysimage/tar .) - og efterfølgende flytter du hele filen til PC2.

Lad os starte fra en ende af - hvad har du af netværksservices på PC2?
Avatar billede bbrockie Nybegynder
07. maj 2004 - 16:40 #16
Når jeg skriver 'cd /mnt/sysimage; tar cfvz /mnt/sysimage/tar' på PC1 får jeg følgende feljmeddelelse: "tar: Cowardly refusing to create an empty archive"

På PC2 har jeg samba kørende; men alle de andre services skulle gerne være installeret
Avatar billede lap Nybegynder
07. maj 2004 - 16:42 #17
start med at: cd /mnt/sysimage og derefter "ls -al" - kan du genkende disken - svarer det til din gamle / ?

check evt. med "mount" for at checke, at du har fået mounted (undervejs i linux rescue bliver du spurgt om den skal undersøge for eksisterende installationer - her SKAL du svare JA)
Avatar billede bbrockie Nybegynder
07. maj 2004 - 16:50 #18
Jeg kan godt genkende disken ja. - Det data jeg er interesseret i at få backup af ligger henholdsvis i '/var/www/html' og '/usr/local/lib/music'

Når jeg skriver 'mount' får jeg følgende oplysninger:
rootfs on / type rootfs (rw)
/dev/root.old on / type ext2 (rw)
/proc on /proc type proc (rw)
/dev/pts on /dev/pts type devpts (rw)
none on /tmp type ramfs (rw)
none on /tmp/ramfs type ramfs (rw)
/proc/bus/usb on /proc/bus/usb type usbdevfs (rw)
/tmp/loop0 on /mnt/runtime type cramfs (ro)
/dev/hdc2 on /mnt/sysimage type ext3 (rw)
/dev/hdc1 on /mnt/sysimage/boot type ext3 (rw)
none on /mnt/sysimage/dev/pts type devpts (rw)
none on /mnt/sysimage/proc type proc (rw)
Avatar billede lap Nybegynder
07. maj 2004 - 16:53 #19
så checker vi lige lidt mere op:

cd /mnt/sysimage/var/www/html
ls -al

er det hvad du forventer? Hvis ja, så laver vi en fil med indholdet:
tar cfvz /mnt/sysimage/wwwroot.tgz .

Herefter med music:

cd /mnt/sysimage/usr/local/lib/music
ls -al

er det hvad du forventer? Hvis ja, så laver vi en fil med indholdet:
tar cfvz /mnt/sysimage/music.tgz .
Avatar billede bbrockie Nybegynder
07. maj 2004 - 17:01 #20
Når jeg skriver 'tar cfvz /mnt/sysimage/wwwroot.tgz' får jeg samme fejlmeddelelse som før: "tar: Cowardly refusing to create an empty archive"
Avatar billede lap Nybegynder
07. maj 2004 - 17:03 #21
og du husker at skrive "tar cfvz /mnt/sysimage/wwwroot.tgz ." - altså husk punktum
Avatar billede bbrockie Nybegynder
07. maj 2004 - 17:05 #22
Ups, sorry.. troede ikke det skulle være med :)
Nu ser den i hvertfald ud til at anstrænge sig med at pakke filerne, dog med følgende meddelelse: "tar: /mnt/sysimage/music.tgz: Cannot stat: No such file or directory"
Avatar billede bbrockie Nybegynder
07. maj 2004 - 17:06 #23
Er det endvidere muligt at give "tar" en "verbose" parameter?
Avatar billede lap Nybegynder
07. maj 2004 - 17:07 #24
cfvz er med verbose - prøv lige cfv (altså uden z)
Avatar billede bbrockie Nybegynder
07. maj 2004 - 17:11 #25
Jeg kan endnu ikke få adgang til konsollen da "tar" vist ikke er færdig endnu; men vender tilbage til dig så snart den er så :)
Avatar billede lap Nybegynder
07. maj 2004 - 17:11 #26
<ctrl><alt><f2> - måske konsol 2
Avatar billede Slettet bruger
07. maj 2004 - 17:17 #27
Jeg mener ikke det fremgår af tråden at der tales om store datamængder, fvorfor så alt det besvær ??
Avatar billede Slettet bruger
07. maj 2004 - 17:17 #28
f=h
Avatar billede bbrockie Nybegynder
07. maj 2004 - 17:18 #29
Sådan, nu er den med verbose :)
Hvis jeg skal slette en mappe i '/mnt/sysimage/var/www/html/sletdennemappe', er det nok med at skrive 'rm /mnt/sysimage/var/www/html/sletdennemappe' før jeg går i gang med at pakke filerne ned? - Grunden til at jeg gerne vil slette den er fordi jeg allerede har et kopi af denne på PC2 og den fylder over 15GB :)
Avatar billede bbrockie Nybegynder
07. maj 2004 - 17:19 #30
helgec> Der er vist over 30GB der skal overføres :)
Avatar billede lap Nybegynder
07. maj 2004 - 17:20 #31
ja næsten - brug "rm -rf .../sletdennemappe"
Avatar billede Slettet bruger
07. maj 2004 - 17:21 #32
sorry!!
Avatar billede lap Nybegynder
07. maj 2004 - 17:21 #33
jeg overvejer også om maskinen ikke kunne bringes almindeligt i luften - kan du klippe din boot-konfiguration herind (enten /etc/lilo.conf eller /etc/grub.conf)
Avatar billede lap Nybegynder
07. maj 2004 - 17:25 #34
Eftersom både / og /boot er mounted, så tyder det på at filsystemerne er ok, hvis ikke /initrd mappen er slettet.

Kontroller at mappen /mnt/sysimage/initrd eksisterer
Avatar billede bbrockie Nybegynder
07. maj 2004 - 17:52 #35
Hvordan kan jeg åbne lilo.conf filen? - Jeg ved ikke helt hvilken en jeg bruger; men jeg kørte det meste af installationen igennem på standard vis. Der er dog både lilo.conf og grub.conf i mappen '/etc'

'/mnt/sysimage/initrd' eksisterer; men den er tom
Avatar billede bbrockie Nybegynder
07. maj 2004 - 18:39 #36
Æv.. der er ikke diskplads nok til at pakke filerne ned :(
Kan jeg risikere at ødelægge PC2 (Fedora installationen) hvis jeg monterer PC1's harddisk i PC2? Det jeg er lidt skeptisk for er at mappestrukturen er så godt som ens på de begge to
Avatar billede Slettet bruger
07. maj 2004 - 19:02 #37
Hvis du mener om du kan sætte pc1`s harddisk i som slave for at overføre dine filer vil jeg tro det er helt uden risiko jeg har gjort det masser af gange men det er med SuSE du skal naturligvis jumpe harddisken som slave og efterfølgende ændre din /etc/fstab for mounte og overføre filer
Avatar billede bbrockie Nybegynder
10. maj 2004 - 17:05 #38
Wohoo! - Jeg fik overført data'et ved at boote op med Fedora installations CD'en; skrive 'linux resque'; derefter skrev jeg vist 'chroot /mnt/sysimage' hvorefter jeg kunne starte min Samba service og overføre filerne denne vej.

Efter at have fået overført alle de vigtigste filer gik jeg igang med at installere Fedora linux som en opgradering ovenpå RedHat9; men da jeg skulle til at reboote fik jeg samme opstartsfejl som først nævnt i dette spm :(
Avatar billede lap Nybegynder
10. maj 2004 - 20:38 #39
problemet med en opgradering er, at lilo.conf/grub.conf måske nok rettes, men mbr bliver ikke rettet.

Du kan fortsat boote op i rescue mode - prøv at "chroot /mnt/sysimage" igen - og herefter en grub-install (muligvis /sbin/grub-install) og se, om ikke din mbr kommer på plads.

Jeg tror dog fortsat, at du har et problem i filen. Kunne du ikke lægge den her?
Avatar billede bbrockie Nybegynder
10. maj 2004 - 22:09 #40
lilo.conf filen har følgende indhold:

boot=/dev/hda
prompt
timeout=100
message=/boot/message
root=/dev/hda2
default=2.4.22-1.2115.n

image=/boot/vmlinuz-2.4.22-1.2115.nptl
    label=2.4.22-1.2115.n
    append="root=LABEL=/"
    read-only
    initrd=/boot/initrd-2.4.22-1.2115.nptl.img
Avatar billede bbrockie Nybegynder
10. maj 2004 - 22:11 #41
når jeg skriver '/sbin/grub-install' får jeg følgende output:

install_device not specified.
Usage: grub-install [OPTION] install_device
Install GRUB on your drive.
...
INSTALL_DEVICE can be a GRUB device name or a system device filename.
Avatar billede Slettet bruger
10. maj 2004 - 22:46 #42
Hvis din insallation har fået lov at køre uden din indblanding kører du GRUB
Jeg tror ikke problemet ligger der men hvis du kun har en harddisk i din maskine og du ikke skal tage hensyn til andre operativsystemer installerer du GRUB i MBR således
i terminalen skriver du grub -> klik enter
når grub er fundet skriv
root (hd0,    -> klik tabulator -> klik tabulator indtil der kommer en besked om hvor din kernel befinder sig f.eks (hd0,1 -> afslut med en parantes f.eks (hd0,1) -> klik enter
skriv
setup (hd0) -> klik enter
Nu er GRUB på ny skrevet til din MBR
Avatar billede bbrockie Nybegynder
10. maj 2004 - 23:56 #43
Super, nu kører PC'en igen!
helgec og lap> Lægger i lige et svar hver? :)
Avatar billede lap Nybegynder
14. maj 2004 - 14:15 #44
et lille svar :-)
Avatar billede Slettet bruger
14. maj 2004 - 18:55 #45
jamen jeg er også beskeden
Avatar billede bbrockie Nybegynder
14. maj 2004 - 23:54 #46
Mange tak for hjælpen folkens! :)
Jeg løb dog atter ind i problemer efter endnu en restart (den klagede over fd0; tror det er diskettedrevet - der desuden ikke har været monteret på noget tidspunkt), så jeg blev en anelse for frustreret nu jeg allerede havde fået lavet backup af de vigtigste data. Nu fungerer denne PC som en fin firewall, med en mindre HD og Smoothwall Express 2.0 installeret. - Den 80GB HD der før var monteret i RedHat PC'en har nu fået en plads på hylden indtil jeg får taget mig sammen til, enten at læse om hvordan jeg monterer en sekundær harddisk - formaterer og partitionerer denne - i min Fedora PC, eller opretter et nyt spm om hvordan man gør dette.

God weekend allesammen :)