Avatar billede erve Nybegynder
03. maj 2004 - 18:48 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Konvertering af æøå,ÆØÅ mv.

Jeg returnerer en kommasepareret string i et Response med content-type=text. (Koden er lavet i VS.NET). Brugeren gemmer herefter response'n via browserens savedialog. Den kommaseparerede fil indlæses senere i Excel.
Men bl.a æøå konverteres forkert til underlige gnyffer.
Jeg er klar over at jeg skal foretage noget charset konvertering med f.eks System.Text.Encoding, men jeg kan ikke rigtig få det skruet rigtigt sammen. Er der nogle der har en stump kode, der kan det, og kan forklare hvilke charset der er i sving?
Avatar billede niemeyer Nybegynder
04. maj 2004 - 18:52 #1
System.Text.Encoding har en property der hedder UTF8 (svarende til til den encoding du bruger når du gemmer en dansk tekst fil med Notepad):  http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/cpref/html/frlrfSystemTextEncodingClassUTF8Topic.asp

Håber det hjælper,
Niels
Avatar billede erve Nybegynder
04. maj 2004 - 19:05 #2
ja jeg har prøvet Encoding.Convert, men ligemeget hvad jeg konverterer fra og til virker det ikke som forventet, så måske gøre jeg et eller andet galt. Har du et kodeeksempel?
Avatar billede erve Nybegynder
04. maj 2004 - 20:27 #3
Til alle venligt deltagende har jeg nu fundet løsningen, så jeg lukker:
Man skal sætte ContentEncoding til den ønskede Encoding

Response.ContentEncoding = Encoding.GetEncoding(1252);
Avatar billede erve Nybegynder
04. maj 2004 - 20:27 #4
lukket