Avatar billede jugsaw Nybegynder
03. maj 2004 - 06:56 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

CardLayout hvordan?

Da jeg har lidt begynder problemer med at overskue opbygningen i et cardlayout, vil jeg gerne have hjælp til nedestående.

Jeg har et Jpanel (GUI_NyTestbesvarelse)

inde i dette Jpanel, har jeg 2 andre Jpaneler.

jPanel (KortVaelger) Indeholder 2 jButtons (frem) (tilbage)

jPanel (KortHolder) indeholder 3 jpanels som udgør min kort //er ikke sikker på at de er placeret rigtigt her//

Grunden til at jeg har lavet 2 jPanels til at starte med, er at de begge skal være synlige på skærmen på samme tid, hvor den ene viser de 2 knapper man kan trykke på for at bladre, og den anden viser det indhold (de forskelige kort) der skal kunne vises.

Det jeg er i twivl om er, hvordan koden for de 2 knapper skal se ud, for at deres funktion kan opfyldes frem tilbage.

Min kode kommer her:

public class GUI_NyTestbesvarelse extends javax.swing.JPanel {

    /** Creates new form GUI_TilfoejTestbesvarelse */
    public GUI_NyTestbesvarelse() {
        initComponents();
    }

    /** This method is called from within the constructor to
    * initialize the form.
    * WARNING: Do NOT modify this code. The content of this method is
    * always regenerated by the Form Editor.
    */
    private void initComponents() {
        KortVaelger = new javax.swing.JPanel();
        frem = new javax.swing.JButton();
        tilbage = new javax.swing.JButton();
        jSeparator1 = new javax.swing.JSeparator();
        KortHolder = new javax.swing.JPanel();
        Kort1 = new javax.swing.JPanel();
        Kort2 = new javax.swing.JPanel();
        Kort3 = new javax.swing.JPanel();

        setLayout(new org.netbeans.lib.awtextra.AbsoluteLayout());

        KortVaelger.setLayout(new org.netbeans.lib.awtextra.AbsoluteLayout());

        frem.setText("N\u00e6ste >>");
        KortVaelger.add(frem, new org.netbeans.lib.awtextra.AbsoluteConstraints(700, 20, 80, -1));

        tilbage.setText("<< Forrige");
        KortVaelger.add(tilbage, new org.netbeans.lib.awtextra.AbsoluteConstraints(0, 20, -1, -1));

        KortVaelger.add(jSeparator1, new org.netbeans.lib.awtextra.AbsoluteConstraints(0, 10, 780, 10));

        add(KortVaelger, new org.netbeans.lib.awtextra.AbsoluteConstraints(10, 560, 780, 50));

        KortHolder.setLayout(new java.awt.CardLayout());

        Kort1.setBackground(new java.awt.Color(255, 0, 51));
        KortHolder.add(Kort1, "card2");

        Kort2.setBackground(new java.awt.Color(51, 51, 255));
        KortHolder.add(Kort2, "card3");

        Kort3.setBackground(new java.awt.Color(0, 153, 51));
        KortHolder.add(Kort3, "card4");

        add(KortHolder, new org.netbeans.lib.awtextra.AbsoluteConstraints(0, 0, 800, 560));

    }

    // Variables declaration - do not modify
    private javax.swing.JPanel Kort1;
    private javax.swing.JPanel Kort2;
    private javax.swing.JPanel Kort3;
    private javax.swing.JPanel KortHolder;
    private javax.swing.JPanel KortVaelger;
    private javax.swing.JButton frem;
    private javax.swing.JSeparator jSeparator1;
    private javax.swing.JButton tilbage;
    // End of variables declaration

}
Avatar billede jugsaw Nybegynder
03. maj 2004 - 06:57 #1
Kan lige tilføje at jPanel (KortHolder) benytter cardlayout
Avatar billede ulrikm Nybegynder
03. maj 2004 - 17:41 #2
Du skal tilføje et CardLayout som variabel ("cardLayout"), oprette med new CardLayout, kalde kortHolder.setLayout(cardLayout) og tilføje en ActionListener til "frem" og "tilbage". Koden i din ActionListeners actionPerformed() metode vil se sådan ud for "frem":

cardLayout.next( kortHolder );

og for "tilbage":

cardLayout.previous( kortHolder );
Avatar billede jugsaw Nybegynder
03. maj 2004 - 19:20 #3
Hmm...kan ikke lige få det til at makke ret, kan du ikke prøve at passe det ind i koden ovenover.
Avatar billede _carsten Nybegynder
03. maj 2004 - 20:58 #4
Du tilføjer de 2 buttons med hver sin actionPerformed() til GUI_NyTestbesvarelse

Derefter tilføjer du følgende til GUI_NyTestbesvarelse

import java.awt.*;

    // KONSTRUKTØR
    public GUI_NyTestbesvarelse() {
        initComponents();
        layout = (CardLayout)KortHolder.getLayout();
    }

    // BUTTON NEXT
    private void next(java.awt.event.ActionEvent evt) {
        layout.next(kortHolder);
    }

    // BUTTON PREVIOUS
    private void prev(java.awt.event.ActionEvent evt) {
        layout.previous(kortHolder);
    }

    // VARIABLER
    private javax.swing.JButton tilbage;
    // End of variables declaration
    private CardLayout layout; // TILFØJ LAYOUT REFERENCE

}

Så skulle det meget gerne virke.
Avatar billede jugsaw Nybegynder
03. maj 2004 - 21:57 #5
Den vil ikke helt godkende det de skal stå i knapperne

import java.awt.*;

public class GUI_NyTestbesvarelse extends javax.swing.JPanel {

    /** Creates new form GUI_TilfoejTestbesvarelse */
    public GUI_NyTestbesvarelse() {
        initComponents();
        layout = (CardLayout)KortHolder.getLayout();
    }

    /** This method is called from within the constructor to
    * initialize the form.
    * WARNING: Do NOT modify this code. The content of this method is
    * always regenerated by the Form Editor.
    */
    private void initComponents() {
        KortVaelger = new javax.swing.JPanel();
        frem = new javax.swing.JButton();
        tilbage = new javax.swing.JButton();
        jSeparator1 = new javax.swing.JSeparator();
        KortHolder = new javax.swing.JPanel();
        Kort1 = new javax.swing.JPanel();
        Kort2 = new javax.swing.JPanel();
        Kort3 = new javax.swing.JPanel();

        setLayout(new org.netbeans.lib.awtextra.AbsoluteLayout());

        KortVaelger.setLayout(new org.netbeans.lib.awtextra.AbsoluteLayout());

        frem.setText("N\u00e6ste >>");
        frem.addActionListener(new java.awt.event.ActionListener() {
            public void actionPerformed(java.awt.event.ActionEvent evt) {
                fremActionPerformed(evt);
            }
        });

        KortVaelger.add(frem, new org.netbeans.lib.awtextra.AbsoluteConstraints(700, 20, 80, -1));

        tilbage.setText("<< Forrige");
        tilbage.addActionListener(new java.awt.event.ActionListener() {
            public void actionPerformed(java.awt.event.ActionEvent evt) {
                tilbageActionPerformed(evt);
            }
        });

        KortVaelger.add(tilbage, new org.netbeans.lib.awtextra.AbsoluteConstraints(0, 20, -1, -1));

        KortVaelger.add(jSeparator1, new org.netbeans.lib.awtextra.AbsoluteConstraints(0, 10, 780, 10));

        add(KortVaelger, new org.netbeans.lib.awtextra.AbsoluteConstraints(10, 560, 780, 50));

        KortHolder.setLayout(new java.awt.CardLayout());

        Kort1.setBackground(new java.awt.Color(255, 0, 51));
        KortHolder.add(Kort1, "card2");

        Kort2.setBackground(new java.awt.Color(51, 51, 255));
        KortHolder.add(Kort2, "card3");

        Kort3.setBackground(new java.awt.Color(0, 153, 51));
        KortHolder.add(Kort3, "card4");

        add(KortHolder, new org.netbeans.lib.awtextra.AbsoluteConstraints(0, 0, 800, 560));

    }

    private void tilbageActionPerformed(java.awt.event.ActionEvent evt) {
        layout.previous(kortHolder);              <-- FEJL
    }

    private void fremActionPerformed(java.awt.event.ActionEvent evt) {
        layout.next(kortHolder);                <-- FEJL

    }

    // Variables declaration - do not modify
    private javax.swing.JPanel Kort1;
    private javax.swing.JPanel Kort2;
    private javax.swing.JPanel Kort3;
    private javax.swing.JPanel KortHolder;
    private javax.swing.JPanel KortVaelger;
    private javax.swing.JButton frem;
    private javax.swing.JSeparator jSeparator1;
    private javax.swing.JButton tilbage;
    // End of variables declaration
    private CardLayout layout;

Fejl meddelse:

GUI_NyTestbesvarelse.java [79:1] cannot resolve symbol
symbol  : variable kortHolder
location: class GUI_NyTestbesvarelse
        layout.previous(kortHolder);

GUI_NyTestbesvarelse.java [96:1] cannot resolve symbol
symbol  : class CardLayout
location: class GUI_NyTestbesvarelse
    private CardLayout layout;
            ^
Avatar billede jugsaw Nybegynder
03. maj 2004 - 21:58 #6
2 stk. K der var sat som lille :O)
Avatar billede _carsten Nybegynder
03. maj 2004 - 21:59 #7
Yes !
Avatar billede jugsaw Nybegynder
03. maj 2004 - 22:06 #8
Så virker det sørme, takker for hjælpen. Jeg har valgt at dele points ligeligt mellem jer, ulrikm for oplæget, og _carsten for detaljerne.