Avatar billede jens_as Nybegynder
03. maj 2004 - 00:08 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke gemme en xml fil med asp.

Hej alle eksperter...

Jeg er igang med at lave mit eget Newsfeed til min lille nyhedsside. Og jeg er så kommet på den geniale ida at hver gang jeg opdatere en nyhed på min admin side response.redirect bagefter til en side som så skal lave min xml fil så den hele tiden er opdateret med de nyeste nyheder. Jeg har fået lavet koden men den virker ikke... Her er den:

<!--#include file="dsn.asp"-->
<%
Dim strRSS

strRSS = "<?xml version=""1.0"" encoding=""iso-8859-1"" ?><rss version=""0.91"">"
strRSS = strRSS & "<channel><title>hjemmeside.dk</title><link>http://www.hjemmeside.dk</link><description>Din kilde til nyheder</description><language>da</language>"

obj = "Select top 15 * From Nyheder ORDER BY Dato DESC, Id DESC"
Set objRS = Conn.Execute (obj)

while not objRS.EOF
    strRSS = strRSS & "<item>"
    strRSS = strRSS & "<title>" & objRS("Overskrift") & "</title>"
    strRSS = strRSS & "<link>http://www.hjemmeside.dk/nyheder.asp?ID=" & objRS("ID") & "</link>"
    strRSS = strRSS & "<description>" & left(objRS("Nyhed"),225 & "</description>"
    strRSS = strRSS & "</item>"
    objRS.MoveNext
wend
strRSS = strRSS & "</channel></rss>"

Dim objFSO : Set objFSO = Server.CreateObject( "Scripting.FileSystemObject" )
Set objRSSFile = objFSO.CreateTextFile( "my.xml", true )
objRSSFile.Write( strRSS )
objRSSFile.Close
objFSO.Close

response.redirect ("nyhed.asp")
%>

Men den virker ikke...

Håber på hjælp

Mvh
/Jens
Avatar billede nute Nybegynder
03. maj 2004 - 09:15 #1
"virker ikke" ? får du fejl? vil den bare ikke gemme ?
Avatar billede jens_as Nybegynder
03. maj 2004 - 14:27 #2
Jamen den side som redirect til den vises som om siden kan ikke vises. Så jeg ved ikke om den ikke kan oprette filen eller hva der er galt...

/Jens
Avatar billede nute Nybegynder
03. maj 2004 - 14:34 #3
hvis du bliver redirected, så er der ikke noget galt med din oprettelse af filen. problemet skyldes måske at du ikke angiver precis hvor du vil have filen ... prøv at skifte denne linie:

Set objRSSFile = objFSO.CreateTextFile( "my.xml", true )

med denne:

Set objRSSFile = objFSO.CreateTextFile( Server.MapPath(".") & "\my.xml", true )

så skal din fil blive oprettet i samme folder som din aspside

/nute
Avatar billede jens_as Nybegynder
03. maj 2004 - 15:14 #4
Pis det virker stadig ikke...

Har du en anden ide til hvordan det skulle komme til at virke?

/Jens
Avatar billede nute Nybegynder
03. maj 2004 - 15:18 #5
prøv at forklare ordentlig ? bliver filen oprettet ? bliver du redirected til nyhed.asp ? er det på 'nyhed.asp' det fejler ? *hvad* er fejlen ? hvis du får en fejl, så får du også en besked om *hvad* der er fejl.
Avatar billede jens_as Nybegynder
03. maj 2004 - 15:24 #6
Altså inde på siden nyhed.asp kan man trykke på en opret nyhed. Der skriver man så nyheden og bliver så sendt vidre til upload-nyhed.asp med method="post". Efter den har sat værdierne ind i access databasen bliver man

response.redirect ("lavxml.asp")

Og den indeholder så den kode som står ovenfor. Alle sider ('nyhed.asp', opret-nyhed.asp og 'upload-nyhed.asp') virker fint hvis man undlader at response.redirect ("lavxml.asp") og response.redirect ("nyhed.asp") istedet. Så fejlen ligger i koden som er postet i spørgsmålet. Har ændret linjen som du foreslog men det virker stadig ikke... Har du andre ideer?

/Jens
Avatar billede nute Nybegynder
03. maj 2004 - 15:37 #7
*hvad* er fejlmeddelelsen ???
Avatar billede jens_as Nybegynder
03. maj 2004 - 15:40 #8
i address baren står den på siden upload-nyhed.asp og siger at "The page cannot be displayed"...

/Jens
Avatar billede nute Nybegynder
03. maj 2004 - 15:47 #9
du skal sætte dine browser indstillinger til at vise dine fejl:

Tools > internet options > Advanced > show friendly http errors

denne indstilling skal *ikke* være krydset af

(http://activedeveloper.dk/artikler/default.asp?articleid=317)
Avatar billede jens_as Nybegynder
03. maj 2004 - 15:51 #10
Microsoft VBScript compilation error '800a03ee'

Expected ')'

/docs/admin/lavxml.asp, line 15

strRSS = strRSS & "<description>" & left(objRS("Nyhed"),225 & "</description>"
------------------------------------------------------------------------------^
så ser fejlen nu ud.
Avatar billede jens_as Nybegynder
03. maj 2004 - 15:55 #11
Kan det være at jeg har "ulovlige" tegn i min nyhed? og hvilke er ulovlige? og hvordan fjerner man dem?

/Jens
Avatar billede nute Nybegynder
03. maj 2004 - 15:56 #12
så er det jo nemt nok ... denne linie skal være:

strRSS = strRSS & "<description>" & left(objRS("Nyhed"),225) & "</description>"
Avatar billede nute Nybegynder
03. maj 2004 - 15:57 #13
du mangler (som fejlmeddelelsen siger) et parantes ... denne skal være efter ",225"
Avatar billede jens_as Nybegynder
03. maj 2004 - 15:59 #14
Nyt problem...

Microsoft VBScript runtime error '800a01b6'

Object doesn't support this property or method: 'Close'

/docs/admin/lavxml.asp, line 25
Avatar billede jens_as Nybegynder
03. maj 2004 - 16:03 #15
Fedt! Nu virker det! Fjernede bare linjen: objFSO.Close

Tak for det... Hvis du laver et svar kan du få point...

Ps. Gider du tjekke om det er et "rigitg" Newsfeed den har fået lavet:

<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1" ?>
- <rss version="0.91">
- <channel>
  <title>u-landsnyt.dk</title>
  <link>http://www.u-landsnyt.dk</link>
  <description>Din kilde til u-landsnyheder</description>
  <language>da</language>
- <item>
  <title>Mandela på stemmejagt for Sydafrika</title>
  <link>http://www.u-landsnyt.dk/nyheder.asp?ID=1910</link>
  <description>ef</description>
  </item>
- <item>
  <title>Mandela på stemmejagt for Sydafrika</title>
  <link>http://www.u-landsnyt.dk/nyheder.asp?ID=1909</link>
  <description>sfdasf</description>
  </item>
- <item>
  <title>Søren Hougaard ny formand for Mellemfolkeligt Samvirke</title>
  <link>http://www.u-landsnyt.dk/nyheder.asp?ID=1904</link>
  <description>Mellemfolkeligt Samvirkes styrelse valgte på sit konstituerende møde søndag eenstemmigt Søren Hougaard til at stå i spidsen for en af Danmarks største og kendteste u-landsorganisationer, skriver MS i en pressemeddelelse manda</description>
  </item>
- <item>
  <title>Verdensbanken og Nordisk Udviklingsfond i storstilet byforbedringsprojekt i Ghana</title>
  <link>http://www.u-landsnyt.dk/nyheder.asp?ID=1903</link>
  <description>The World Bank Board approved Thursday a credit of 62 million US dollar to implement the second phase of a project which aims at improving urban living conditions in the five largest cities of Ghana.  The project will impr</description>
  </item>
- <item>
  <title>Nyt svindel-fif i Vestafrika: Giver sig ud for Verdensbanken</title>
  <link>http://www.u-landsnyt.dk/nyheder.asp?ID=1902</link>
  <description>In light of recent developments showing an increasing number of "advance fee fraud schemes" misusing the World Bank Groups name, the World Bank Group is warning against investment deals and advanced fee fraud schemes that mis</description>
  </item>
- <item>
  <title>Udkast til revideret landestrategi for Nicaragua kan nu hentes på nettet</title>
  <link>http://www.u-landsnyt.dk/nyheder.asp?ID=1901</link>
  <description>Udkastet til den reviderede landestrategi for Danmarks udviklingssamarbejde med Nicaragua i årene 2004-2009 ligger nu klar. Det kan hentes fra udenrigsministeriets hjemmesiden, www.um.dk i PDF-format. Udkastet er udarbejde</description>
  </item>
- <item>
  <title>EU: Mulig bilateral landbrugsaftale med 4 store lande i Sydamerika</title>
  <link>http://www.u-landsnyt.dk/nyheder.asp?ID=1900</link>
  <description>EU-kommisionen overvejer at åbne EU-markederne for sukker, fjerkrækød, svinekød samt oksekød for 4 store sydamerikanske lande med Brasilien og Argentina i spidsen, skriver dagbladet Børsen mandag. Det angives at være betal</description>
  </item>
- <item>
  <title>Ansatte med på råd ved jobudflytning</title>
  <link>http://www.u-landsnyt.dk/nyheder.asp?ID=1899</link>
  <description>Når danske job er på vej til udlandet, skal de ansatte tages med på råd. De skal således have ret til at komme med udspil til, hvordan arbejdet kan gøres anderledes - i Danmark. Det foreslog LOs formand, Hans Jensen, i sin</description>
  </item>
- <item>
  <title>Verdensbanken på den frie presses dag mandag: En fri presse et aktiv i kampen mod fattigdom</title>
  <link>http://www.u-landsnyt.dk/nyheder.asp?ID=1879</link>
  <description>A free press is a key element in the global fight against poverty and can act as a catalyst for economic development, World Bank president James D. Wolfensohn says. But out of a global population of 6 billion people, only</description>
  </item>
- <item>
  <title>Husk fyraftensmøde i dag med sydafrikansk aktivist</title>
  <link>http://www.u-landsnyt.dk/nyheder.asp?ID=1861</link>
  <description>Kom til fyraftensmøde i dag mandag med sydafrikaneren Kumi Naidoo, en stor personlighed og forkæmper i det globale civilsamfund. Kumi har rødder i apartheidmodstanden og ANC og sidder i FNs panel om samarbejde mellem FN og</description>
  </item>
- <item>
  <title>Ugandas anti-aids-kampagne er virksom</title>
  <link>http://www.u-landsnyt.dk/nyheder.asp?ID=1888</link>
  <description>Et videnskabeligt studie konkluderer, at der er sket et markant fald i antallet af aids-tilfælde i Uganda og at det skyldes en succesfuld og åben oplysningskampagne om hiv/aids, rapporterer BBC Online lørdag. Studiet i tid</description>
  </item>
- <item>
  <title>Ny MS-formand valgt - men mørklægning til mandag</title>
  <link>http://www.u-landsnyt.dk/nyheder.asp?ID=1887</link>
  <description>Mellemfolkeligt Samvirkes styrelse holdt konstituerende møde søndag og valgte ny formand og næstformand. Organisationen ønsker imidlertid ikke at oplyse, hvem der blev valgt. Generalsekretær Lars Udsholt siger til u.landsn</description>
  </item>
- <item>
  <title>FN-advarsel: Det kan blive meget værre i Darfur</title>
  <link>http://www.u-landsnyt.dk/nyheder.asp?ID=1886</link>
  <description>The United Nations warned Saturday that the crisis in Darfur, western Sudan, will worsen dramatically unless security there is immediately improved and humanitarian agencies have better access to those in need. A UN missio</description>
  </item>
- <item>
  <title>FN-Kommissionen om Bæredygtig Udvikling: Mere fart på for at opfylde 2015-målene</title>
  <link>http://www.u-landsnyt.dk/nyheder.asp?ID=1885</link>
  <description>The international community must accelerate its pace towards the achievable goals of delivering safe drinking water, basic sanitation and shelter for the poor by 2015, the chairman of the United Nations Commission on Sustaina</description>
  </item>
- <item>
  <title>Stadig flere fattige får mikrolån</title>
  <link>http://www.u-landsnyt.dk/nyheder.asp?ID=1884</link>
  <description>På få år er antallet af fattige i u-landene, der modtager såkaldte mikrolån, eksploderet. Over 67 millioner mennesker verden over låner i dag små beløb til at skabe ekstra indkomst., f.eks. ved at åbne en lille forretning ell</description>
  </item>
  </channel>
  </rss>

/Jens
Avatar billede nute Nybegynder
03. maj 2004 - 16:06 #16
du kan validere din egen rss:

http://rss.scripting.com/

/nute
Avatar billede jens_as Nybegynder
03. maj 2004 - 16:18 #17
Tak for nute...

Du er en guttermand:D

/Jens
Avatar billede nute Nybegynder
03. maj 2004 - 16:21 #18
selv tak ...