Avatar billede bramsing Nybegynder
29. april 2004 - 17:27 Der er 3 kommentarer og
3 løsninger

forskel på access og sql (mysql)

Hejsa...

Kan godt være at det er et par dumme spørgsmål men.....

1: Hvad er bedst at have liggende på en webserver til ASP, Access - MS SQL - mySQL ??

2: Hvad er egentlig forskellen på Access - MS SQL - mySQL ??

3: Hvordan laver man en SQL/mySQL database, er der programmer til det ligesom Access ?? ( oprette en database... ikke tilslutningen til den ;O) )

30 point pr. spørgsmål ;o)
Avatar billede thedeathart Nybegynder
29. april 2004 - 17:38 #1
1. ASP og MS-SQL | PHP & MySQL, jeg vil ikke anbefale access

2. Access er mere GUI, programagtingt.. mysql, køres typisk via. phpmyadmin..

3. Du bruger ikke programmer til mysql, så der er rimelig stor forskel fra access..
  & jeg kender ikke MS SQL..
Avatar billede arne_v Ekspert
29. april 2004 - 17:41 #2
re 1)

Afhænger af:
  hvor mange samtidige brugere
  hvor store data mængder
  hvor mange penge du vil ofre

re 2)

Access = fil database, Microsoft, kombineret database (Jet) og udviklings værktøj
MS SQLServer = database server, Microsoft, ren database
MYSQL = database server, open source, ren database

Der er også en lang række forskelle i SQL dialekt

re 3)

MS SQLServer kommer med et tool til database administartion (Enterprise Manager)

MySQL kan man få flerr forskellige tools til database administration (bl.a. PHPMyAdmin)

Men selve applikationen skal udvikles i et værktøj til det sprog man vælger.
Til ASP skal du have et værktøj til at udvikle ASP i (Visual Studio måske).
Avatar billede bufferzone Praktikant
29. april 2004 - 17:41 #3
1 Det kommer an på mange ting.

Hvor mange brugere regner du med at skulle kunne håndtere, mange = SQL
Hvor mange penge har du. MS SQL koster kassen hvis du vil bruge den på internettet
Hvor meget data skal du kunne håndtere. Meget = SQL

2. Det er måden den er lavet på Access er dybest set en stand alone database der er bedst egnet til pc løsninger og små netværk. Du kan dog bruge Access frontenden til at håndtere SQL databaser med. Du skal også vide at SQL (både MS og My) er noget mere kompliserede end access, faktisk er det ret let at lave både databaser og web til en access.

3. der findes flere fornt ends og metoder til at lave SQL baser, du kan gøre det med access, med 4. generations værktøjer som Rational Rose og med andre gode programmer. Deter ikke så længe siden t PC world anmeldte en gratis frontend til MySql.

Mit råd er start med Access og lær at bruge denne. Når du er god, så konverter til SQL det kan godt lade sig gøre. Lær database fra bunden
Avatar billede bramsing Nybegynder
29. april 2004 - 17:49 #4
Jeg takker for jeres svar :O) så har jeg lidt mere at gå ud fra...
Avatar billede bramsing Nybegynder
29. april 2004 - 17:55 #5
PS: bufferzone: Jeg kender access og har brugt den meget til mindre web databaser... men da jeg er i gang med at lave et større portal blev jeg nervøs for at skulle bygge det omkring Access... derfor mine spørgsmål omkring forskelen mm. ;o)
Men jeg vil gå i gang med at søge lærerig info om SQL :-s
Avatar billede thedeathart Nybegynder
29. april 2004 - 20:35 #6
www.webcafe.dk har en stribe gode artikler..

Og tak for point :)