Avatar billede satans-girl Nybegynder
29. april 2004 - 14:44 Der er 50 kommentarer og
2 løsninger

Hvem er ældst?

Heysa, jeg er igang med et dansk projekt og har som emne satanisme..

Jeg har dog et spm. Hvem er ældst gud eller satan?

Håber på at kunne få en god debat ud af da..
Avatar billede mat Nybegynder
29. april 2004 - 14:47 #1
Jeg troede det var Gud der skabte satan?
Avatar billede satans-girl Nybegynder
29. april 2004 - 14:50 #2
Lad mig spørge på en anden måde...

Hvem af dem blev tilbedt først?
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
29. april 2004 - 14:53 #3
jeg menr at de må være lige gamle, om man kan tale om alder på noget fiktivt.

Lige som meninger er der to sider af en sag, for og imod, ying og yang.
Gud det gode og satan det onde, det være sig i folks hjerne, da jeg mener at det aldrig har givet en gud og en satan.
Religion er noget fiktivt, som nogen mennesker bare tror på, bare for at tro.

Det kan såmænd lige så godt vær den nordiske mytologi eller den græske det erde samme ting.
En far, en søn bla bla bla
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
29. april 2004 - 14:54 #4
Se det varnok bedre at spørge på den måde, det kan give debatten du efterlyser
Avatar billede roenving Novice
29. april 2004 - 14:56 #5
Særdeles interessant teologisk diskussion, som stadig diskuteres, men hvis du f.eks. tager Bibelen som udgangspunkt opfattes den guldkalv, som (de kommende) jøder tilbad, da Moses kom ned fra bjerget med de 10 bud, som et billede på Satan eller 'det onde', som man måtte tækkes for at overleve ...

Så der var det klart, at man tilbad det onde først, og først senere gik over til at tilbede det gode !-)
Avatar billede satans-girl Nybegynder
29. april 2004 - 14:58 #6
nordicwolf... Enig.. personligt mener jeg at hverken gud eller satan eksistere.. De blev "opfundet" for at mennesker havde noget at tro på
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
29. april 2004 - 15:01 #7
tak, jeg mener da også at roenving er inde på noget af det rette, for jødedommen er den ældste trosretning der findes.
Men for søren en debat der kunne komme, hvis der kom teologer med i debatten *G*
Avatar billede satans-girl Nybegynder
29. april 2004 - 15:02 #8
Jeg har et sted hørt, at satan først blev tilbedt aom en gud, for senere af kirken blive forvist til en ny status som satan "det onde".
Avatar billede satans-girl Nybegynder
29. april 2004 - 15:17 #9
Er der ingen der kan komme godt ind på det?
Avatar billede hoejrup Nybegynder
29. april 2004 - 15:20 #10
Menneskene har spaltet gud i en ond og god, men der er
kun en rigtig gud. Så er det et godt spørgsmål om de
tilbeder den rigtige. :-)

/per
Avatar billede roenving Novice
29. april 2004 - 15:21 #11
>>15:02:23

Hvilket scenen under bjerget jo også er et tydeligt billede på ...

-- de ældre babylonere tilbad jo også forskellige meget skræmmende gudebilleder !-)

-- og man kan jo sige, at de tidlige gude-tilbedelser gik på de naturfænomener, som indvirkede på den hverdag man levede, og der var det jo indlysende at de pludselige forandringer var de nemmeste at opdage, så en oversvømmelse, et vulkanudbrud, et voldsomt tordenvejr m.m.m. nemt blev gjort til genstand for for en tilbedelse:

'Åh, bliv dog venligst væk fra os. Hvis vi nu giver dig noget andet værdifuldt, kan du så ikke nøjes med det og undlade at skade os på andre måder.'

-- Præcis den type tilbedelse, som gude-billedet fik med de 10 bud, var jo på nogle leder lidt anderledes, selvom den strenge gud stadig var til stede !-)
Avatar billede hoejrup Nybegynder
29. april 2004 - 15:23 #12
Før kristendommen tilbad vi de nordiske Guder, om
de nogensinde har eksisteret er en gåde. Men det er
sikkert troen der har holdt dem i live, og så gav
de en god forklaring på naturlige fænomener. :-)

/per
Avatar billede satans-girl Nybegynder
29. april 2004 - 15:28 #13
Hoejrup... Det er jo lige netop idén med at tilbede noget, det samme med at gud skabte verden.. Det er der jo nogle der mener, mens andre mener det blot var Big bang...

Hvilke af disse påstande der er snade, hvis nogen af dem er det vides ikke
Avatar billede satans-girl Nybegynder
29. april 2004 - 15:30 #14
snade= sande
Avatar billede hoejrup Nybegynder
29. april 2004 - 15:40 #15
Enig!

Hvem har skabt verden, og hvorfor er det så vigtigt?

Ja forskerne tror på Big Bang teorien, men jeg
tror på at verden altid har eksisteret. Men derfor
kan det godt være, at en højere intelligens har
skabt jorden. Men ikke gider tale med os
'mindre intelligente' væsner.

/per
Avatar billede satans-girl Nybegynder
29. april 2004 - 15:47 #16
på sin vis holder jeg oxo på at verden altid har eksisteret, men dog er jeg i tvivl...
Avatar billede mobius6 Juniormester
29. april 2004 - 15:51 #17
Det lyder som vi taler på et folkeskole niveau og tilgangen til spørgsmålet
er højst samdsynligt udfra en "moderne" "kristen" vinkel.
Derfor er svaret nok= lige gamle, da satan 'er gud og gud 'er satan
altså en traditionel opfattelse af at god/ond kun existerer i relation til hinanden
og det ene forudsætter det andet. (sådan er ALLE religioner eller trosretninger
bygget op, og er naturligvis bare en logiks videreførsel af menneskets systematiske måde at tænke på, og tilpasser verden omkring os så vi selv havner i centrum...
patetisk men sandt :)
Avatar billede hoejrup Nybegynder
29. april 2004 - 15:56 #18
Hvis det var en Gud der skabte jorden, hvorfor kunne han
så holde ud at se på dinosaurene i 140 mio. år?

Var det fordi han var designer af levende væsner?

Hvornår bliver han træt af menneskene?

Hvad med Darwins teori?

/per
Avatar billede satans-girl Nybegynder
29. april 2004 - 15:58 #19
Men hvis det var gud der skabte verden.. Hvorfor tog det så 7 dage?

Det kunne vel ligeså godt have taget længere eller kortere tid?
Avatar billede hoejrup Nybegynder
29. april 2004 - 16:03 #20
Hvis Gud først skabte Adam og Eva, hvorfor er mennesket
ikke uddødet pga. indarvl?

Ifølge forskere kræver det mindst 2000 individer, hvis
en art ikke skal uddø.

/per
Avatar billede mobius6 Juniormester
29. april 2004 - 16:03 #21
Jeg tror i skal slippe tanken om "GUD" som en konkret og definerbar "enhed"
vi taler om skabelses "energi" "livkraft" om man vil. Ikke gamle mænd med
linialer og bage ovne. Hele problematikken bunder jo i bund og grund i at
vi ikke kan acceptere at noget kan have en relativ "start" vi kræver således en forklaring på "hvad der startede det hele" big bang, 7 dages skabelse osv.
altsammen er blot udtryk for vores (menneskets) behov for at kunne placere os selv
i universet, kosmos, livet.
(under alle omstændigheder og uanset hvilken tro, filosofi man måtte side med, så er tid om ikke andet relativ (--->hoejrup)
Avatar billede satans-girl Nybegynder
29. april 2004 - 16:04 #22
Hoejrup.. Adam havde en kone før Eva, hendes navn var lilith
Avatar billede mobius6 Juniormester
29. april 2004 - 16:05 #23
og forresten Darvin, ak ja den gamle nisse.
er også et symbol på ovenstående, endnu et (ynkeligt)
forsøg på at forklare, og placere os i centrum ...igen...
Avatar billede mobius6 Juniormester
29. april 2004 - 16:08 #24
hehe, satans-girl har læst for meget Edwin N Wulff, pas på med at blande
moderne pop-okultisme/mystisisme ind i diskutionen om den traditionelle
verdensbillede. Det er særdeles interessant men mest "for sjov" :)
Avatar billede satans-girl Nybegynder
29. april 2004 - 16:09 #25
Mobius6.. Hehe ej det har jeg dog ikke *SS*
Avatar billede roenving Novice
29. april 2004 - 16:20 #26
Kunne du ikke bruge noget af det, som står i 15:21:51 som udgangspunkt for din diskussion i relation til opgaven ?-)
Avatar billede satans-girl Nybegynder
29. april 2004 - 16:29 #27
roenving... Jo det kan jeg skam ;o)
Avatar billede satans-girl Nybegynder
29. april 2004 - 16:32 #28
roenving....Har skam oxo tænkt mig at bruge det ;o)
Avatar billede summer Mester
29. april 2004 - 17:16 #29
Bland aldrig tro og viden sammen. Gud eller satan kan kun "bevises" ud fra Bibelen, altså med troens ord, alt andet er utopi. Da dette spm. er blevet temmelig bredt "flydende" vil jeg holde mig til det eksakte svar "dokumenteret" i Bibelen: Gud er ældst da han er skaberen af Altet og han har således også skabt englene, hvoraf satan var en meget højtstående en og hed Lucifer. Lucifer havde mange engle under sig, men gjorde oprør mod Gud og sammen med mange engle (nu dæmoner) styrtet fra Guds himmel og har nu bl.a. navnet satan.
Hvis du vil have dette underbygget yderligere må du læse f.eks. dette i Bibelen:
Esajas kap. 14 v.12-15 og Ezekiels Bog kap. 28 v.12-19 samt Lukas Evangeliet kap. 10 v.18
Satanisme? tjah, de håber vel på en mildere dom af satan i helvede end Gud i Himmelen. Ud fra troens præmisser kan man jo så selv vælge om man vil tilbede (tro) den ene eller den anden eller ingenting. Dette er heldigvis frit i DK.
Avatar billede bufferzone Praktikant
29. april 2004 - 17:22 #30
Satan er mig bekendt en "ny testamente" ting, der vist slet ikke forekommer i det gamle testamente, så det besvare vel det
Avatar billede running_fast Nybegynder
29. april 2004 - 17:35 #31
Jeg ved ikke hvad biblen siger - men imho må de 2 være skabt/opstået samtidigt. Den ene opvejer den anden : du kan ikke (ordentlig) definere 'god' uden at definere 'ond' - ikke have det ene uden det andet...
Avatar billede satans-girl Nybegynder
29. april 2004 - 18:17 #32
Summer... Bibelen må have været skrevet af et menneske, og kan derfor ikke bruges som konkret "bevis"...
Avatar billede satans-girl Nybegynder
29. april 2004 - 20:05 #33
Kan det være rigtigt at man skal have kendskab til Gud, for at få kendskab til Satan?
Avatar billede roenving Novice
29. april 2004 - 20:23 #34
Hvis du betragter dem som personer, så nej !-)

Men hvis du tager den teologiske indgangsvinkel, og giver dem 'gude'status, er det nødvendigt at begrebet gud findes for at definere anti-guden ...
Avatar billede colabund Nybegynder
29. april 2004 - 21:23 #35
Hold da bøtte, for en omgang....
Gud har skabt verden.
Dermed skabt hun også ærke-englene, menneskers sexlyst, muslimer, tyrkere, vikinger, og blomster og bier.
En af ærke-englene hedder Gabriel, en anden hedder Satan.
Satan gjorde oprør mod Gud, derfor er det onde i menneskers sind senere blevet synonymt med "Satan"
Vorfrue Gud er ældst.
Jeg vil hellere have en kold øl, og lytte til at græsset gror. Det Satans græs, nu skal det snart klippes igen...  :)
Avatar billede satans-girl Nybegynder
29. april 2004 - 21:38 #36
colabund... Det er da en sludder, det kan jo ikke bevises om "gud" nogensinde har  eksisteret.
Avatar billede satans-girl Nybegynder
29. april 2004 - 21:39 #37
roenving.. Jeg vil ikke betragte dem som levende mennesker, emn d´som en del af et menneske
Avatar billede colabund Nybegynder
29. april 2004 - 21:52 #38
Du spørger jo ikke om et bevis på nogens eksistens, vel???
Hvis du fx spurgte om resultatet på en vektorberegning, skulle jeg vel ikke påvise eksistensen af irrationelle tal, vel????
Og, ehhh, no offense, men hvad er det nu liiige du selv bruger som nickname herinde....  :)
Det burde da være bevis nok på "nogens" eksistens!!
Avatar billede therevelation Nybegynder
30. april 2004 - 02:33 #39
well spændene tråd *s* men svaret kommer jo helt an på ens personlige opfattelse....ja religion er fiktivt, men yderst interessant og lærerigt. og når det kommer til stykket er det en u-undværlig del af menneskeheden.

mht det oprindelige spørgsmål: hvem er ældst gud eller satan. hvis udgangspunktet tages i biblen - kom gud først. Satan var en tidligere engel der blev forvist fra himlen. Der er blandt andet et citater omkring det i begyndelsen af jobs bog *s*

Men som i selv siger der 2 siger af samme sag..... dog tror jeg at der er mange sandheder i biblen, der er gennem et par tusind års rejse i folkemunde bare kommet lidt ekstra "krydderi" på mange af fortællingerne :)

//Michal
Avatar billede summer Mester
03. maj 2004 - 09:07 #40
satans-girl læs nu lige mit indlæg rigtigt >>>Gud eller satan kan kun "bevises" ud fra Bibelen<<< Du har vist overset "......"
Du finder ikke andre steder hvor satan er beskrevet for flere tusinde år siden, end Bibelen.
Bibelen er skrevet af mennesker7profeter: Den består af 66 "bøger", som hver er skrevet eller overleveret fra generation til generation.
bufferzone -> satan er i allerhøjeste grad beskrevet i GT -læs selv.
satans-girl -> Der er ikke andre svarmuligheder, end den du har fået. Gud eller satan kan ikke bevises og enten må du acc. det Bibelen skriver om ham, eller lave din egen fantasifigur - iflg. Bibelen er Gud ældst.

Hvis dit projekt er så vigtig, må du selv yde en indsats. Jeg kan ikke begynde at citere hele Bibelen for dig i dette forum.
Avatar billede roenving Novice
04. maj 2004 - 03:23 #41
Fandt lige et indlæg fra therevelation Saturday, May 01, 2004 2:41:42 AM:

Livet opstår

1. Efter Universet skabelse gik der lang tid, hvor der ikke skete det helt store på Planeten Jorden.
2. Der var endnu ingen liv, ingen dyr og ingen planter. Kun vulkanudbrud, regn og jordskælv.
3. Det var med andre ord den tid, gamle mennesker plejer at sigte til med udtrykket: "De gode gamle dage."
4. Men så gik verden af lave.
5. Livet opstod nemlig.
6. Lige præcis hvordan det er sket er der ingen der ved, men der er mange teorier.
7. Den første lyder, at det er for grotesk at antage, at det skulle være blevet til ved en tilfældighed.
Rumvæsner fra andre planeter må med andre ord havde anbragt livet på vores klode.
8. Så er det bare jeg gerne vil vide, hvordan disse rumvæsner så blev til.
9. Men det melder historien ingenting om.
10. En anden teori lyder, at liv altid vil opstå, hvor der er de rette betingelser, og hvor det er muligt at leve.
11. En interessant teori som ikke desto mindre ikke kan forklare tilstedeværelsen af menneskeliv på Bornholm.
12. En tredje teori lyder, at livet skulle være opstået ved guddommelig indgriben.
Denne teori er langt den ældste men står for tiden i lav kurs, da der ikke kan laves Hollywood-baserede spillefilm over den.
13. Hvad der derimod kan over teori 1
14. Hvilket gør den til, om end ikke den mest plausible, så til den mest interessante teori.
15. For beboerne på planeten Jorden går disse to ting gerne op i ét.

hæhæ :o)
Avatar billede satans-girl Nybegynder
04. maj 2004 - 14:59 #42
Jeg takker mange gange for alle de gode kommentar, imorgen klokken 1530 bliver dette spm lukket ned, så dem der vil have lidt point bedes ligge et svar ;o)
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
04. maj 2004 - 16:09 #43
Da jeg ikke er troende, andet på mig selv, *G*
Må du godt beholde points selv.
Avatar billede satans-girl Nybegynder
05. maj 2004 - 15:33 #44
Så blev dette spm lukket
Avatar billede summer Mester
05. maj 2004 - 19:29 #45
Takker og bukker :)
Avatar billede dknsj Nybegynder
08. februar 2005 - 02:21 #46
Gud skabte Satan. Jeg har fået at vide at Satan har været én af Gud's engler. Men han forrådte Gud, jeg ved ikke om Gud slog hånden af ham.
Avatar billede therevelation Nybegynder
08. februar 2005 - 04:33 #47
30/04-2004 02:33:33 ;o)
Avatar billede summer Mester
08. februar 2005 - 11:35 #48
Avatar billede colabund Nybegynder
08. februar 2005 - 16:51 #49
Hvorfor gjorde Satan egentlig oprør mod Gud??
Avatar billede summer Mester
08. februar 2005 - 17:17 #50
Et af stederne i Bibelen: Ezekiels Bog 28
Dette siger Gud Herren:
      Du var seglet på fuldkommenhed,
      fyldt med visdom og af fuldendt skønhed.
      v13  Du var i Eden, i gudshaven.
      Alle slags ædelsten sad på din dragt:
      rubin, topas og månesten,
      krysolit, shoham og jaspis,
      safir, granat og smaragd;
      udhamret og dekoreret kunstarbejde i guld
      blev anbragt på dig, den dag du blev skabt.
      v14  Du var en salvet kerub,
      jeg gjorde dig til beskytter;
      du var på det hellige gudebjerg,
      du vandrede blandt funklende sten.
      v15  Du var udadlelig i din færd,
      fra den dag du blev skabt,
      til der blev fundet uret hos dig.
      v16  Ved al din handel
      fyldtes du med vold og syndede.
      Så forstødte jeg dig fra gudebjerget,
      fra de funklende sten,
      jeg ødelagde dig, du beskyttende kerub.
      v17  Dit hjerte blev hovmodigt over din skønhed,
      du fordærvede din visdom og strålende glans.
      Jeg kastede dig til jorden,
      gav dig hen til konger,
      så de kunne fryde sig over dig.
Avatar billede colabund Nybegynder
08. februar 2005 - 22:58 #51
Dvs Satan gjorde egentlig ikke oprør, men forbrød sig mod et af de ti bud, og derfor blev Satan forstødt af Gud???
Avatar billede hoejrup Nybegynder
09. februar 2005 - 11:16 #52
Satan er et symbol på menneskelig fordærv, for han findes
ikke i fysisk form. Jesus vil beskytte os mod Gud straf, fordi
han mener at Gud er skyld i menneskets fordærv. Vi ikke kan
undgå at begå fejl, pga. vi fik evnen til at skabe. Uden fejl ingen
skabelse og ingen udvikling.

Mennesket smadre glædeligt et helt bjerg for en lille pose diamanter.
Hvad er mest værd; Et bjerget fyldt med fugle, blomster og  insekter mv., eller
en lille pose diamanter.
Du kunne også omvendt spørge; Hvad er nemmeste at skabe for mennesket;
Et bjerget fyldt med fugle, blomster og  insekter mv., eller en lille pose kunstige
industridiamanter.

/per