Avatar billede tsearex999 Nybegynder
29. april 2004 - 11:56 Der er 9 kommentarer

Gennemse billed mappe på webserver

Hejsa

Jeg sidder og lejer med et hjemmebygget cms system hvor jeg skal kunne indsætte nogle billeder. Jeg har et felt i min db hvor jeg skal skrive navnet på mit billede og så linker den automatisk til billedet på siden.

Jeg kunne godt tænke mig at vide om man kan lave en gennemse funktion på min webserver.

<input name="file" TYPE="file" >

Istedet for at man gennemser ens egen harddisk så er det en bestemt mappe på min webserver.

Er der nogen som kan hjælpe?
Avatar billede expandingpixel Nybegynder
29. april 2004 - 12:02 #1
du skal selv lave et eller andet der lister billederne, du kan jo ik bruge <input file> til andet end at gennemse din lokale filer
Avatar billede Syska Mester
29. april 2004 - 12:04 #2
Så skal du nok have gang i noget readdir:

http://dk.php.net/manual/en/function.readdir.php

<?php
// Note that !== did not exist until 4.0.0-RC2

if ($handle = opendir('/path/to/files')) {
  echo "Directory handle: $handle\n";
  echo "Files:\n";

  /* This is the correct way to loop over the directory. */
  while (false !== ($file = readdir($handle))) {
      echo "$file\n";
  }

  /* This is the WRONG way to loop over the directory. */
  while ($file = readdir($handle)) {
      echo "$file\n";
  }

  closedir($handle);
}
?>

Så kan du i hvert fald liste hvad der er på serveren, og så måske smide det ind i en <select></select> eller hvordan du nu synes det er mest smart, men at lave den ligesom en browse, til lokal fil, er nok umuligt at lave så vidt jeg lige ved :-P

// ouT
Avatar billede tsearex999 Nybegynder
29. april 2004 - 12:21 #3
@buzzzz
Det ser lovende ud jeg skal lige have testet det, men det bliver nok først i mogen at jeg vender tilbage.

Men du skal have tak
Avatar billede Syska Mester
29. april 2004 - 12:23 #4
helt ok, der findes sikkert allerede mange der er laver i forvejen, hvis man gider at søge rundt.
Avatar billede tsearex999 Nybegynder
29. april 2004 - 12:24 #5
jeg synes bare ikke at jeg kunne finde noget.. har søgt lidt.
Avatar billede Syska Mester
29. april 2004 - 12:27 #6
heh, det er jo også sjovere selv at lave det, hvis man bare ved hvad man skal bruge af ting :-P

Men hvis det er billeder som der skal linkes til som allerede ligger på sereveren, synes jeg det ville være nemmere hvis de lå i en databasen, så er det jo bare at henvise til det ID billedet har fået i databasen, og så selvf en sti, da det ikke er smart at gemmebilleder i databasen.
Avatar billede tsearex999 Nybegynder
17. juni 2004 - 11:47 #7
undskyld den lage svar tid jeg havde glemt det. Men det virker så lægger du et svar
Avatar billede tsearex999 Nybegynder
17. juni 2004 - 11:47 #8
lange
Avatar billede Syska Mester
17. juni 2004 - 14:32 #9
ohh, selvf