Avatar billede lemon Nybegynder
28. april 2004 - 23:25 Der er 8 kommentarer og
3 løsninger

Transistorer, hvordan finder man den rette

Jeg er på udkig efter et par transistorer men kan ikke finde ud af at aflæse hvor stort output en transistor giver samt hvor kraftigt base-signalet skal være.

Hvordan vil man eks. aflæse: N-LogL 50V 13,5A 40W TO220AB

Giver den 50V og 13,5A output? Kræver 40W input eller er 40W det maximale output? Hvor meget strøm skal base have for at den giver max output?

(Ovenstående kan eks findes her: http://www.datasheetcatalog.com/datasheet/B/BUK100-50GL.shtml)
Avatar billede oz3tl Nybegynder
29. april 2004 - 05:26 #1
N står for at det er en NPN / N-kanal
-logl ved jeg ikke
50 V er den maksimale spænding den må tilføres
13,5A er den maksimale strøm der kan trækkes ud af den
40W er den maksimale effekt der må afsættes i den
TO220AB er den hustype den er bygget ind i

den strøm der er nødvendig for at trække maks ud af den afhænger af hFE'en i transistoren da det er hFE'en der skal deles med i forhold til maks strøm.
m.v.h.
TLV
Avatar billede scb Praktikant
29. april 2004 - 08:05 #2
Nu er det jo et Mos FET transistor, den kræver ikke nogen strøm af betydning, kun spænding for at åbne.

De 50 volt, er den absolutte højeste spænding der må være over den, og så må der HØJEST løbe 800 mA gennem den, ellers bliver maksimal effekten overskredet.

De 13,5 A er den absolutte størst strøm der må løbe gennem den, og så må der højest være 3 volt over den, ellers bliver maksimal effekten overskredet.

40 watt er den maksimale effekt der må afsættes, men det kan ofte ikke lade sig gøre, at komme af med så meget varme i et TO220 hus.

I praksis vil man f.eks bruge den som swich, så der vil aldrig være stor strøm og høj spænding over den samtidig, Og hermed heller ikke nogen stor effekt.

Bemærk at det er de maksimale belastninger databladet viser, hvor transistoren står med det ene ben i graven.

Den pågældende transistor vil man typisk bruge i en opstilling med max 40 volt og omkring 5 ampere gennem transistoren.
-SCB
Avatar billede golyf Nybegynder
29. april 2004 - 08:22 #3
De 0,8 A der omtales er jo i lige netop det tilfælde hvor der ligger 50 V over den.
Hvis der ligger 50V over den, når den er 'lukket' ligger der jo nok mindre spænding over transistoren, når den er 'åben' og dermed kan der trækkes mere strøm ud af den.
logl betyder logic level. Det vil sige at Input kun skal ligge ca. 5V over source for at transistoren åbner. Disse typer kræver mere strøm (p.g.a. højere indgangs kapacitet) i åbne og lukke siturationer end alm. Mos FET transistore og samtidig er de langsommere til åbne og lukke siturationerne. Derfor bruges logic level ikke til PWM hvor skiftetiderne skal være hurtige.
Avatar billede lemon Nybegynder
29. april 2004 - 12:30 #4
Nu skal jeg netop bruge en transistor til at åbne afhængig af et PWM signal - Der er max 9V spænding over transistoren og max 20A strøm gennem den. PWM signalet har en spænding på 5V og 20mA strøm (+/- 5mA) - Hvilken transistor skal jeg så kigge efter?
Avatar billede scb Praktikant
29. april 2004 - 12:38 #5
Avatar billede golyf Nybegynder
29. april 2004 - 15:51 #6
Du skal ha' en logic level udgave, da BUZ11 kræver en Vgs på min 12V for at lede ok.
På figur 5 i databladet ses at med Vgs=5 V som er din max, så kan du kun trække 8A igennem den.
Har ikke lige et Farnell katalog hos mig pt, men der er det nemmere at finde en god til formålet.
Hvilken PWM frekvens regner du med at køre med?
Jeg vil nok anbefale en Mosfet driver, da 20mA ikke er meget strøm til at styre en så kraftig mosfet med og dermed vil du risikere at den står halvåben i så lang tid af skiftene at den bliver varm uanset hvor lille din on modstand er.
Avatar billede golyf Nybegynder
29. april 2004 - 15:53 #7
En typisk mosfet driver kan levere mellem 1 og 3 A peak til gaten, men da det er over meget kort tid, bliver riverens gennemsnitlige strømforbrug kun få mA.
Dog er der stor forskel på om du bruger 5 mS på at skifte fordi du kun har 20mA til rådighed, eller du bruger <50uS med et peak forbrug på 1A til gaten
Avatar billede scb Praktikant
29. april 2004 - 17:53 #8
Og det har golyf jo ret i, det er utrolig vigtigt at driveren til BUZ11 kan levere strøm nok, jeg nåede ikke at kigge på databladet, men valgte BUZ11 ud fra at den er meget brugt til formålet, og er nem at få fat i, og ikke koster en bondegård.
-SCB
Avatar billede lemon Nybegynder
29. april 2004 - 18:22 #9
Jeg kan kører PWM op til 10 mhz, men regner ikke med at det bliver nødvendigt med en så høj frekvens. Kan man ikke bare sætte en mindre mosfet til at trække den "store" ?
Avatar billede nielsen_thomas Nybegynder
29. april 2004 - 21:10 #10
Jeg er ikke helt med i en af de overstående kommentare SCB :)

_____________________________________________________________________________________

Følgende:

De 50 volt, er den absolutte højeste spænding der må være over den, og så må der HØJEST løbe 800 mA gennem den, ellers bliver maksimal effekten overskredet.

De 13,5 A er den absolutte størst strøm der må løbe gennem den, og så må der højest være 3 volt over den, ellers bliver maksimal effekten overskredet.
_____________________________________________________________________________________

Det største der må løbe gennem den er både 800 mA og 13.5 A liver helt forviret
Avatar billede lemon Nybegynder
30. april 2004 - 00:33 #11
Max 800 mA ved 50 V
eller
Max 3 V ved 13,5 A