Avatar billede monie Nybegynder
28. april 2004 - 17:45 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Konverter til 3D formatet dxf eller ipt Filer

Når man kan gemme Image1.Picture som jpgFile,
så kan man vel også gemme den som dxf File til (Autocad) eller ipt File til (Inventoer 6), lige til at importer.

Min Procedure herunder kan gemme Image1 som jpg file

procedure TfrmProfil.btnGemJpegClick(Sender: TObject);
var
  jpgFile: TJpegImage;
begin
  // Hvis der ikke er tegnet i Image1, saa...
  // hmmm... ved ikke om det virker ??
  if Image1.Picture.Bitmap = nil then
  begin
    ShowMessage( 'Der er ikke noget at gemme !');
    Exit;
  end;
  // Vis gem-dialog. Afslut hvis bruger trykker "annuller".
  if not SavePictureDialog1.Execute then Exit;
  // brug altid try...finally obj.free
  // efter var := obj.Create.
  // Så er du sikker på at det bliver frigivet, selvom noget skulle
  // gå galt undervejs !

  // Opret et JPG-billede.
  jpgFile := TJpegImage.Create;
  try
    // hvor meget skal der komprimeres.
    jpgFile.CompressionQuality := 85;
    // tildel bitmap fra image1.
    jpgFile.Assign( Image1.Picture.Bitmap);
    // lav bitmap om til jpeg format.
    jpgFile.JPEGNeeded;
    // comprimer billedet.
    jpgFile.Compress;
    // gem den på disk.
    jpgFile.SaveToFile( SavePictureDialog1.FileName);
  finally
    jpgFile.Free;
  end;

Har du et forslag konveteringen?
Mvh
Avatar billede jpvj Nybegynder
28. april 2004 - 17:51 #1
Du har et bitmap - så forstår jeg ikke hvorfor du vil exportere i ex. dxf (med mindre det er fordi dit CAD program ikke kan importere bitmap).

Anyway - tror du skal se efter 3. parts programmer.

Se evt. http://swiss.torry.net/cad.htm - der er et par stykker på listen, der kan gemme i dxf format, men de er nok en del af en større pakke.
Avatar billede gonzo123 Nybegynder
28. april 2004 - 17:56 #2
Hej Monie

Billeder er på byte form og dxf er ascii form, dvs billede ligge som en lang tekst fil.

Kort du skal finde alle punkter i billed og finde ud hvor til der kan trækkes en linie.

For år tilbage havde jeg en list med deres syntaksten for filen, med det er det ikke noget jeg har brugt i 4 år nu.

godfornøgelse med løsningen
Avatar billede monie Nybegynder
28. april 2004 - 19:32 #3
Hej
Selvfølgelig skal jeg bruge det i Autocad 2004, hvor jeg kan importer dxf-filer.
Avatar billede monie Nybegynder
28. april 2004 - 19:47 #4
Hej gonzo123
"jeg en list med deres syntaksten for filen" Som du skriver.
Må jeg få disse file, for at se om det var noget der kunne bruges?
Min E-mail: mjs at nypost dot dk
Avatar billede gonzo123 Nybegynder
28. april 2004 - 19:52 #5
Det kan du godt vis jeg kan finde den, jeg skal lige finde mit matriale fra min tid under en gamle uddanelse frem
Avatar billede monie Nybegynder
28. april 2004 - 19:58 #6
Helt i orden.
Avatar billede gonzo123 Nybegynder
28. april 2004 - 20:52 #7
Jeg kan ikke finde, den ene cd fra da jeg læses til Kort og landmålingstekniger, men jeg kom i tanke om hvor jeg havde hentde det fra, og her er et link der til http://usa.autodesk.com/adsk/servlet/item?id=752569&siteID=123112

håber du kan bruge dette her
Avatar billede monie Nybegynder
29. april 2004 - 06:44 #8
Hej

Jeg ønsker et stykke kode, der ved et tryk på en knap, laver en dxf file.

procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);
begin

end;

Men f.eks. linket http://swiss.torry.net/cad.htm som jpvj henviste til.
der skal jeg vide nøjagtigt hvilken komponent da de ikke er gratis.

Filtyperne har jeg fundet ud af høre ind under begrebet metaforie,
ie:Disse filer indeholder aritmetiske algoritmer som er beregnet til,
at generere bitmap skærmbilleder i runtime. filerner kan også indeholde
poinere og parametere til at indflette bitmap billeder.

Håber dette giver en beder beskrivelse.

Mvh
monie
Avatar billede geek Nybegynder
29. april 2004 - 22:09 #9
http://www.delphipages.com/result.cfm?SR=dxf&AO=and&RequestTimeout=500
Ser ud til der er en del gratis plugins der kan det du vil.