Avatar billede bokkis Nybegynder
28. april 2004 - 10:49 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Kun 1 vare i Ordre tabel

Mine tabeller:

Kunde, Postnummer, Produkter, Produktkategori, Ordre

I Ordre tabellen har jeg:
OrdreID, ProduktID, KundeID, Dato

Hvordan kan jeg få til at registrere flere produkter i Ordre tabellen? Jeg har OrdreID som primærnøgle nu, og den står til autonumerering. Jeg ved at dette ikke fungerer, men skal jeg lave et nyt felt som har primærnøglen? Skal OrdreID ændres fra autonumerering til tal? Eller skal jeg lave en ny tabel?
Er gået lidt i stå, og trænger lidt input.
Avatar billede proaccess Nybegynder
28. april 2004 - 10:52 #1
Du kan lave en Ordretabel (OrdreID, KundeID, Dato) og en OrdreLinietabel (OrdreID, LinieID, ProduktID, Antal, Pris)
Avatar billede proaccess Nybegynder
28. april 2004 - 10:53 #2
Nøglen for OrdreLinieTabellen er LinieID
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
28. april 2004 - 10:55 #3
Du skal have en tabel mere der fx. hedder OrdreVarelinie. Så har du "stamoplysninger" for ordren i Ordre, og de enkelte varer med vareid, pris, antal mm i OrdreVarelinie.

Hvad er der galt med autonumerering? Det ville jeg da selv bruge. Nåja, du tænker at der skal være flere linier i tabellen for hver ordre, men det skal der så ikke efter mit forslag. Løsningen kunner ellers være at OrdreID er et tal, og en ny kolonne ID er autonummerering, og så kunne du vælge at lave den primær nøgle med to felter; ID og OrdreID
Avatar billede bokkis Nybegynder
28. april 2004 - 11:12 #4
Nu har jeg i Produkttabellen registrert antal og pris på varen, så skal det vel ikke også med i OrdreLinieTabel?
Eller skal OrdreLinietabel erstatte Produkttabel?
Skal pris og antal registreres i begge tabeller?
Eller skal jeg fjerne pris og antal fra Produkttabellen?
Så vil den i så fald kun indeholde: ProduktID, ProduktNavn, ProduktKategori, Produktbeskrivelse.

Mange spørgsmål på en gang ;)
Avatar billede proaccess Nybegynder
28. april 2004 - 11:18 #5
Produkttabellen er dit vareregister med lagerbeholdning m.v.

OrdreLinietabellen er en angivelse af hvor mange stk af vare A at kunde X køber...
Det er 2 vidt forskellige ting!
Avatar billede bokkis Nybegynder
28. april 2004 - 11:20 #6
Ahhh ok, vil teste når jeg kommer hjem fra arbejd, og fordele point ;)
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
28. april 2004 - 11:30 #7
Du tænker rigtigt at prisen ikke behøver at stå i andre tabeller end Produkter, men tænk så på hvis du vil gå tilbage og se på en gammel ordre. Priserne er steget, og du har ikke mulighed for at se hvad varen kostede da ordren blev oprettet.

Så du skal nok gemme ALT i tabellerne Ordre/OrdreVarelinie (eller hvad du nu ender med), også kundens navn og adresse, samt varens navn og beskrivelse, leveringsbetingelser, fragt osv.

Faktisk skal du sørge for at ordresystemet kan leve isoleret fra resten af databasen.

Men du skal alligevel gemme KundeID og ProduktID i ordretabellerne, dem får du nemlig også brug for senere , bare vent :o)
Avatar billede bokkis Nybegynder
28. april 2004 - 11:50 #8
Så du mener at jeg ikke skal hente Kundeinfo til Ordretabellen fra Kundetabellen, men lave nye felter for navn, adresse etc i Ordretabellen? Men fortsatt bruge KundeID? Det vil sige at i Ordretabellen så bliver adresse osv fra den dagen de bestilte registreret, og ikke påvirket hvis de ændrer adresse etc senere? Er det nogen mening med dette? ;) Kan ikke lige se hvorfor.
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
28. april 2004 - 12:51 #9
Ok så, men hvis der bliver en "sag" om en ordre, er det nu rart at kunne se hvilken adresse man har sendt den til, hvilken emailadresse man har sendt ordrebekræftelsen til osv.
Avatar billede bokkis Nybegynder
28. april 2004 - 12:56 #10
Jeg forstår. Det er måske en god ting at implementere det med det samme ;)
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
28. april 2004 - 13:39 #11
du siger: Så du mener at jeg ikke skal hente Kundeinfo til Ordretabellen fra Kundetabellen ...

Forstå mig ret, idet ordren oprettes henter du navn, adresse osv. samt priser fra de tabeller hvor du har de data, men du gemmer dem i ordretabellerne, som en slags hardcopy, det er meget normalt af de grunde jeg har angivet her