Avatar billede scivias Nybegynder
27. april 2004 - 23:28 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Hvordan åbnes mindre vindue f.eks. med tekst i samme ramme

På nogle hjemmesider kan man med et museklik (der står f.eks. "læs her") åbne et mindre vindue på siden f.eks. indeholdende en tekst, så man ikke behøver oprette en helt ny side til formålet, men forbliver på siden. Det kan være en mindre beskrivende tekst, som står i sit eget vindue/ramme på siden og som blotlukkes igen, når man har set indholdet.
Det ville jeg meget gerne kunne. Jeg bruger Dreamweaver 4.0 men har også adgang til 6.0 MX. Jeg skal nok have det bøjet lidt i neon, og ville være glad for et pædagogisk svar
Avatar billede avlund Nybegynder
27. april 2004 - 23:30 #1
Du kan faktisk lave dit eget her, komplet med kode og det hele:

http://www.dynamicdrive.com/dynamicindex8/popwin.htm
Avatar billede steen_hansen Forsker
27. april 2004 - 23:34 #2
Du kan lave det med JavaScript. Jeg har taget et eksempel fra en af mine sider, men du skal blot erstatte med dit eget:

<html>

<head>
<title></title>

<script type="text/javascript" language="JavaScript">
<!-- Function About start
function About(){
    var name = "Om"+new Date().getTime();
    var About=window.open("/general/about.asp",name,"toolbar=no,location=no,directories=no,status=no,menubar=no,scrollbars=yes,resizable=no,height=400,width=600");
    About.focus();
}
// Function About slut -->
</script>
</head>

<body>

<a href="java script:About();">

</body>

</html>
Avatar billede scivias Nybegynder
28. april 2004 - 18:03 #3
det virker ikke for mig, sorry - jeg kan ikke finde ud af at sætte koderne ind de rigtige steder og hvordan aktiverer man javascriptet
Avatar billede steen_hansen Forsker
28. april 2004 - 18:06 #4
Alt det ovenstående kopiere du ind i et dokument og gemmer som mitdokument.htm

I denne linie

("/general/about.asp",name,"toolbar=no,location=no,directories=no,status=no,menubar=no,scrollbars=yes,resizable=no,height=400,width=600");
    About.focus();

indsætter du stien til dit dokument, og navnet på dit dokument:

("/NavnPåMinMappe/NavnPåMitDokument.htm",name,"toolbar=no,location=no,directories=no,status=no,menubar=no,scrollbars=yes,resizable=no,height=400,width=600");
    About.focus();

Så skal du have lavet NavnPåMitDokument.htm. Dette dokument skal indeholde det, du gerne vil have stående i det nye vindue.
Avatar billede steen_hansen Forsker
28. april 2004 - 18:20 #5
Du kan se et eksempel her:

http://www.include.dk/scivias.htm
Avatar billede scivias Nybegynder
28. april 2004 - 19:32 #6
Jeg prøver og vender tilbage senere. Men vil du godt fortælle mig hvad du mener med et dokument. Er det blot en blank htm.-side.
Og i øvrigt mange tak for tålmodig hjælp.
Avatar billede steen_hansen Forsker
28. april 2004 - 21:21 #7
Ok, et htm-dokument er et ..... dokument :o) I dokumentet smider du den kode ind, som jeg har vist dig ovenfor.

Du kan åbne Notepad, smide koden ind og gemme det som mitdokument.htm. Det samme med den side, du vil åbne i et nyt vindue. Prøv at højreklikke på http://www.include.dk/scivias.htm og vælg "Vis kilde". Så kan du se hvordan dokumentet skal se ud.

Dreamweaver er det man i daglig tale kalder en WYSIWYG-editor. What You See Is What You Get

Dvs. man indsætter en tabel med x antal rækker og y antal kolonner. Den tabel giver man en farve. Du vælger hvordan dit dokument skal udformes v.hj.a. menuer, kommandoknapper m.m. Med du kan gå ind og se kildekoden, her kan du se, hvordan det er skruet sammen med de forskellige elementer og deres egenskaber.

Eksempel:

<table style="width: 760px; border: 0px;">
    <tr>
        <td>&nbsp;</td>
    </tr>
</table>

Opretter du en tabel med én række og én kolonne, og med en bredde på 760 pixels, vil koden se sådan ud.

Håber du kan se lyset? Ellers må du råbe højt, så tager vi den på en anden måde :o)
Avatar billede scivias Nybegynder
29. april 2004 - 22:42 #8
Jeg har prøvet, men det lykkes ikke for mig. Beklager, men jer er sikkert uden for pædagogisk rækkevidde i dette problem. Men du må godt prøve en anden måde.
Jeg laver en hjemmeside som amatør, hvor denne funktion stadig kunne være fantastisk at benytte.
Jeg er nået til:
at sætte din kode ind i et dokument og gemme det med et navn. Men når jeg så laver et link til dokumentet på siden, så åbner dokumentet stadig ikke mindre end siden, men fylder hele højre ramme og ligner alle de andre sider.
Hjemmesiden er bygget op med en venstremenu og en højre hovedside, hvor informationerne står.
Skal vi prøve en gang til?
Avatar billede steen_hansen Forsker
29. april 2004 - 22:45 #9
Ok. Kan du lægge al koden fra de to dokumenter ind her?
Avatar billede scivias Nybegynder
29. april 2004 - 23:04 #10
jeg prøver her med testdokumentet:

<html>
<head>
<title>Untitled Document</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
</head>

<body bgcolor="#FF0000" text="#000000">
</body>
</html>
<html>

<head>
<title></title>

<script type="text/javascript" language="JavaScript">
<!-- Function About start
function About(){
    var name = "Om"+new Date().getTime();
    var About=window.open("/fbs/scivias.htm",name,"toolbar=no,location=no,directories=no,status=no,menubar=no,scrollbars=yes,resizable=no,height=400,width=600");
    About.focus();
}
// Function About slut -->
</script>
</head>

<body>

<a href="java script:About();">

</a></body>

</html>
Avatar billede steen_hansen Forsker
29. april 2004 - 23:06 #11
<html>

<head>
<title></title>

<script type="text/javascript" language="JavaScript">
<!-- Function Scivias start
function Scivias(){
    var name = "Scivias"+new Date().getTime();
    var Scivias=window.open("/fbs/scivias.htm",name,"toolbar=no,location=no,directories=no,status=no,menubar=no,scrollbars=yes,resizable=no,height=400,width=600");
    Scivias.focus();
}
// Function Scivias slut -->
</script>
</head>

<body>

<a href="java script:Scivias();">Åbn test.htm i nyt vindue</a>

</a>

</body>

</html>
Avatar billede steen_hansen Forsker
29. april 2004 - 23:06 #12
Undskyld :o)

<html>

<head>
<title></title>

<script type="text/javascript" language="JavaScript">
<!-- Function Scivias start
function Scivias(){
    var name = "Scivias"+new Date().getTime();
    var Scivias=window.open("/fbs/scivias.htm",name,"toolbar=no,location=no,directories=no,status=no,menubar=no,scrollbars=yes,resizable=no,height=400,width=600");
    Scivias.focus();
}
// Function Scivias slut -->
</script>
</head>

<body>

<a href="java script:Scivias();">Åbn test.htm i nyt vindue</a>

</body>

</html>
Avatar billede steen_hansen Forsker
29. april 2004 - 23:12 #13
Virker det?
Avatar billede scivias Nybegynder
29. april 2004 - 23:14 #14
Bedre end før. jeg kigger lige lidt mere på det. Kan jeg bruge det som en slags skabelon?
Avatar billede steen_hansen Forsker
29. april 2004 - 23:21 #15
Ok, du skal selvfølgelig åbne scivias.htm, som du kan se i denne linie:

("/fbs/scivias.htm",name,"toolbar=no,location=no,directories=no,status=no,menubar=no,scrollbars=yes,resizable=no,height=400,width=600");
    Scivias.focus();

Det gør du også?
Avatar billede steen_hansen Forsker
29. april 2004 - 23:23 #16
scivias.htm = det nye vindue?
Avatar billede scivias Nybegynder
29. april 2004 - 23:48 #17
jeg har lige brug for at se lidt på koderne og prøve at forstå
jeg vender tilbage - det er sent nu
Avatar billede steen_hansen Forsker
03. maj 2004 - 06:34 #18
Jeg har ikke været på hverken lørdag eller søndag. Har E været nede? Og er dette en restore fra en backup taget den 29? Jeg synes der mangler en del indlæg.