Avatar billede mew Nybegynder
12. februar 2001 - 11:26 Der er 29 kommentarer

Java Applet ... ja eller nej?????

Jeg skriver fordi jeg har fået en forespørgsel på en interaktiv javaapplet som en kunde ønsker på sit website ... Vi har har i den virksomhed jeg arbejder i ikke arbejdet særligt meget med den slags og har i det hele taget udliciteret alt programmering... Mit spørgsmål går derfor på hvordan er det med kompatibiliteten med javaappletter ...? Er der nogle problemer når det er til et site som er rettet mod både b2b & b2c? Stream endeligt alt havd ønsker om applets derudover ... tiktak
Avatar billede hoejrup Nybegynder
12. februar 2001 - 11:34 #1
Hvilken type Java applets ønsker kunden installeret på websitet?

Spil?
Adminstrativt program?
Animation?

/per
Avatar billede thums Praktikant
12. februar 2001 - 11:34 #2
hvis du skal lave nogle ordnetlige applets som virker efter hensigten skal browseren jo blot understøtte java\'s jdk/sdk pakke.... hvilket jeg mener at alle browsere efter IE-3.0 gør.... og da de fleste har denne ville jeg sige at problemerne vist er ret små med understøttelse eller rettere sagt... manglen af denne understøttelse er nærmest ikke eksisterene.... men husk på at applets kræver en del af forbindelsen hvilket gør at det burde holdes på et minimum....
Avatar billede hoejrup Nybegynder
12. februar 2001 - 11:36 #3
thums> Der er faktisk problemer med forskellige OS platforme, så det er ikke lige til at svare på.

Eks. understøtter ikke alle platforme ActiveX.

/per
Avatar billede mew Nybegynder
12. februar 2001 - 11:38 #4
Det minder nok mest om en animation -> det er menneskekrop -> hvor man kan trykke på forskellige dele af kroppen hvor man så zoomer ind og ser forskellige nærbilleder (det er ikke erotisk ... :) ) ---> medical site ... Er der andre smartere måde at lave den slags på? Jeg tænker flash måske - men så har vi vel problemer med kompatibiliteten!!
Avatar billede kresten Nybegynder
12. februar 2001 - 11:40 #5

NEJ... for at gøre det kort.

Java applets sutter bigtime, og lad mig allerede her sige at jeg syntes gennerelt Java er det bedste programmerings sprog at udvikle i.

Men lad os være realistiske... Netscape har deres måde at opfatte Java og og det har Microsoft også. Så lad os kode med Microsoft Explorerens JVM som mål da.. tja, det kunne man godt, de fleste bruger Explorer i dag - men da Microsoft har droppet Java til fordel for C# sker der ikke mere på den front, så det holder ikke i længden.

En anden ting er at applets bare er for langsomme.
1. Fordi browseren først skal starte JVM\'en, det tager alligevel lidt tid
2. Download tiden på et modem er for langsom, folk begynder at kede sig :)
3. Java fortolkes, hvilket ikke lige sætter den største speed på.

Anyway, efter min mening er Applets døde, men Java lever fint som server side programmering.
Avatar billede thums Praktikant
12. februar 2001 - 11:47 #6
mev> Flash vilel være en god ide... den kræver knapt så meget..... men kan godt være tung at downloade.... men alligevel... når den så endeligt har gjort dette vil det jo køre upåklageligt.... og det er en ting alle browsere understøtter.... så jo.. flash vilel nok være det bedste alternativ til en applet
Avatar billede hoejrup Nybegynder
12. februar 2001 - 11:47 #7
mew> Der er overhovedet ikke problemer med kompabiliteten, hvis du anvender Flash. For den er bagud kompatibel i versionerne, og samtidig kan den bruges på de mest anvendte platforme.
Den nye Flash 5.0 understøtter XML, Javascript mv, og programmeringssproget ActionScript ligner næsten Javascript, på nær nogle få afvigelser.
Samtidig kan du lave dine tegninger i vektor, og det medfører at de ikke fylder noget. Samt at dine tegninger altid er skarpe, når du zoomer ind på dem.

/per
Avatar billede mew Nybegynder
12. februar 2001 - 11:51 #8
Der er da stadig mange som ikke har flash plugin!
Avatar billede thums Praktikant
12. februar 2001 - 11:54 #9
mew> browseren tilbyder automatisk at opgradere til den nyeste flash... dette gælder både for netscape og I-Explorer .... og da disse er dem som så godt som har patenet på markedet burde der overhovdet ikke være problemer
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
12. februar 2001 - 11:59 #10
Appletter - Nej tak. Fy Føj.

De er tunge og virker ikke halvdelen af tiden.

Som ægte \"Flasher\" vil jeg selvfølgelig også anbefale den stil. Du har bare så utroligt mange mugliheder... :-)
Avatar billede kresten Nybegynder
12. februar 2001 - 12:20 #11
til nikolajdu:

Hov hov :) Ikke for at starte en flame war, men...

Flash er god til at lækre ting og sager, men jeg vil stadig mene at Java sparker røv, se f.eks. http://www.komplex.org/ og check deres demo \"mixed bag\" (ja ja, jeg ved den ikke er \"standard java\" men alligevel)
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
12. februar 2001 - 12:24 #12
Kresten -

Rigtigt. Java kan være Helt fantastisk. Det er bare så utroligt sjældent at det virker efter hensigten.

/Nikolaj
Avatar billede hoejrup Nybegynder
12. februar 2001 - 12:50 #13
nikolajdu> jeg er 100% enig med dig, men hensyn til at appleterne altid laver ballade.

/per
Avatar billede thums Praktikant
12. februar 2001 - 12:53 #14
hvis man først begynder at lave Beans og JSP.... så kan alle jeres negative meninger om JAVA godt grave sig ned.... for det første virker det HVER gang.... for det andet har i flere muligheder med det end alt muligt andet i ville kunne finde....
Avatar billede kresten Nybegynder
12. februar 2001 - 12:54 #15
Jeg bliver helt interesseret nu :)

nikolajdu og hoejrup:
Hvilke applets snakker i om? Sådan nogle hvor man hugger .class filerne og ligger dem på sin site og så siger den \"Class not found\" eller \"Null pointer exception\".. eller hvad?
Avatar billede thums Praktikant
12. februar 2001 - 12:57 #16
de eneste situationer hvor det ikke vil virke er hvis at personen der har  kodet det er et fjols som overhovedet ikke aner en pind om java
Avatar billede hoejrup Nybegynder
12. februar 2001 - 12:59 #17
kresten> Der kommer ofte ingen fejl, og browseren brænder fast på skærmen. Selvom du har opdateret til det sidste nye udviklings plugin, så oplever du det samme problem. Jeg har nemlig også en Java udviklings platform på min maskine!

/per
Avatar billede thums Praktikant
12. februar 2001 - 13:00 #18
hehe Kresten..... :)))))
Avatar billede kresten Nybegynder
12. februar 2001 - 13:06 #19
Så sandt thums! Der er nogen som laver noget underligt noget. Men der er også nogle programmører som laver det unødvendig komplekst men f.eks. med 35785496 parametere. Det er mere det jeg fisker efter. Hvis der da bare var nogen som lavede en lille .jar fil ville de fleste problemer være klaret.

Eh, hvad var årsagen til hehe\'en? :-)
Men ja, Beans/JSP styrer!

hoejrup:
Huh? Det har jeg godt nok aldrig været ude for??
Avatar billede thums Praktikant
12. februar 2001 - 13:55 #20
Kresten ----> Hvilke applets snakker i om? Sådan nogle hvor man hugger .class filerne og ligger dem på sin site og så siger den \"Class not found\" eller \"Null pointer exception\".. eller hvad?

he he he :)
Avatar billede thums Praktikant
12. februar 2001 - 13:58 #21
Hoejrup.... kunne det tænkes at det var pga. en meget gammel browser kombineret med et knapt så smart designet Applet???
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
12. februar 2001 - 14:03 #22
thums - Jeg får også ofte problemer med appletter. Ikke p.g.a. af browseren, men nok nærmere en dårligt lavet applet. Dem findes der bare så mange af.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
12. februar 2001 - 14:23 #23
thums> Jeg anvender altid de nyeste browser programmer. De appleter der virker på browseren, kører altid uregelmæssigt. Dette medfører altid at f.eks. spil er svære at styre med tasterne. Dvs. altid dårlig synkronisering af programmerne i Java.

/per
Avatar billede disky Nybegynder
12. februar 2001 - 15:17 #24
Til Nikelajdu, hoejrup, kresten og lidt til MEW

Java er helt fantastisk, og det gør altid hvad man ønsker. Hvis det ikke gør skyldes den nybegynder programmør, hvilket er tilfældet for alle sprog.

Applets er ikke langsomme, det er korrekt det tager tid at loade dem, Men det gør Flash også.
Og hvorfor skulle applets lave ballade ? Hvis man laver dem ordentligt virker de.

Hvis du holder dig til Sun korrekt java kører det fint i alle browsere.

Mew:
jeg ville nok lave det som server side scripting i form af JSP/beans/servlets. Denne kombination er uden tvivl den bedste til serverside ting, folk der siger noget andet har bare ikke prøvet det endnu (godt nok)

Grunden til du nok skal lave det server side, er at du ellers kan enden op med en STOR applet.
Avatar billede kresten Nybegynder
12. februar 2001 - 15:53 #25
Puh, dette bliver en lang diskussion :-)

nå, men disky - jeg kan ikke forstå du siger applets ikke er langsomme?? Hvis man laver et forholdsvis simpelt UI og bruger AWT kan der være nogle rimelig hæftige pauser pga. garbage collection osv.

Hvis man vil lave animationer skal der også laves en hel del gymnastik. Det er - som du selv siger - ikke nemt for en nybegynder.
Avatar billede thums Praktikant
12. februar 2001 - 17:13 #26
disky...

umiddelbart vil jeg give dig 100% ret i at han skule lave den i JSP... der er bare det mindre problem...... meget få steder hvor de hoster plads kan du få noget der understøtter JSP med mindre du kommer op på at købe lige godt 150mb... for det andet er serveren et maridt at sætte op i sig selv..... :)
Avatar billede disky Nybegynder
13. februar 2001 - 08:54 #27
kresten: det er korrekt det ikke er nemt for en nybegynder men det er der jo ingen ting der er.

Thums:
ja de danske webhoteller er nogle amatører. De har ganske enkelt ikke fattet at JSP er vejen frem for server side scripting. Hvis man kigger efter bare herhjemme er flere og flere store sites begyndt at bruge JSP, hvor de tidligere brugte andre sprog, bare se www.dsb.dk www.tv2.dk (noget af siten) osv.
Bortset fra det er JSP altså nemt nok at sætte op, man skal bare holde sig fra open source engines.
F.eks. Resin fra www.caucho.com er skide nem at sætte op.
Avatar billede mtilsted Nybegynder
13. februar 2001 - 13:49 #28
(Som et eksempel paa et java applet som virker tjek www.bimco.dk (Menuen i højre side er et applet :}

Men ellers kan I jo bare bruge flash, saa kan i ogsaa overtage brugerens computer hvis han ikke gør som I syntes han skal -=)
Avatar billede hoejrup Nybegynder
13. februar 2001 - 14:48 #29
mtilsted> Ingen firmaer overtager brugeren computer, så mister de kunder på det i den sidste ende.