Avatar billede guldfelt Nybegynder
27. april 2004 - 20:26 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Virus i biosen der forhindrer PC'en i at starte

Hej derude

Jeg har et mindre sjovt problem: Når jeg starter PC'en kører den i ca 1-2 sec. hvorefter den slukker. Den når med andre ord kun til midt i bios'en.

Derefter kan den ikke genstartes før der har været slukket for strømmen på kontakten. Og så akn vi starte forfra :o(

Det mærkelige er at hvis jeg går ind i BIOS opsætningen og derefter laver EXIT starter den normalt (jeg bruger den lige nu).

Er der nogen der har et bud på hvad der sker?
Kan det være en virus i BIOSen?
Og er det muligt at checke BIOSen for virus?

Jeg har et ASUS A7V8X-X ATX motherboard
Avatar billede bredker Nybegynder
27. april 2004 - 20:28 #1
kunne lyde som om du skal have et nyt bateri til bundkortet
Avatar billede guldfelt Nybegynder
27. april 2004 - 20:31 #2
Hvis det er et batteri kan jeg vel ikke gå ind i bios opsætningen??
Avatar billede guldfelt Nybegynder
27. april 2004 - 20:32 #3
Eller hvordan hænger det sammen?
Bundkortet er kun 6 mrd gammelt
Avatar billede Slettet bruger
27. april 2004 - 20:32 #4
Du kan evt prøve at hive batteriet ud i 15 minutter og sætte det i igen og se om det hjælper.
Avatar billede bredker Nybegynder
27. april 2004 - 20:33 #5
jo , det kan du godt , men den kan ikke huske opsætningen til næste gang du starter igen
Avatar billede guldfelt Nybegynder
27. april 2004 - 20:36 #6
Bertie: Det hjælper vel ikke at sætte det samme batteri i igen så?
Avatar billede Slettet bruger
27. april 2004 - 20:49 #7
Det var bare et forsøg for at få nulstillet din bios, hvis problemet skulle være deri. Hvis det virker ja så er batteriet godt nok ellers skal du have et nyt som bredker sagde, men det var en hurtig måde at checke det på :-)
Avatar billede guldfelt Nybegynder
27. april 2004 - 22:44 #8
Hej igen
Det hjalp ikke at tage batteriet ud i 15 min. Og nu vil dne intet - med eller uden batteri (jeg bruger en anden PC). Den bliver ved med at gå til bios opsætnigen igen og igen.
Så næste træk er vel at købe et batteri - det bliver i morgen.
Indtil videre tak for hjælpen
Avatar billede guldfelt Nybegynder
28. april 2004 - 22:21 #9
Det har IKKE hjulpet at have installeret et frisk batteri. Jeg kan dog nu igen få liv i PC'en veed at gå gennem BIOS opsætningne.

Kan der være tale om at et eller andet program har ændret opsætningen i BIOSen?
Og er det muligt at "boote" biosen?
Eller er den eneste mulighed at update BIOSen?

Har I nogle bud - please
Avatar billede bredker Nybegynder
28. april 2004 - 22:27 #10
jeg ville nok prøve at opdatere bios så
men vær sikker på at det er den rigtige , ellers kan det gå helt galt
Avatar billede Slettet bruger
28. april 2004 - 22:31 #11
Enig med bredker, det lyder som at bios ikke har det helt godt.
Avatar billede bredker Nybegynder
28. april 2004 - 22:35 #12
hvis du ikke er 100% sikker på hvilken bios , så hent aida32 , den kan tit komme med et direkte link til den rigtige opdatering
http://www.softpile.com/Utilities/System_Tools/Review_14688_index.html
Avatar billede guldfelt Nybegynder
28. april 2004 - 23:06 #13
Jeg takker endnu en gang og iler til linket :o)
Avatar billede guldfelt Nybegynder
29. april 2004 - 09:15 #14
Hej igen

Efter at have fundet den rigtige bios, fundet en installations vejledning mm. prøvede jeg at starte PCen en gang til bare for sjov: Resultat=den startede HELT normalt.
Så jeg har experimenteret igen og igen - og mit eget gæt er lige nu at det kan være strømforsyningen der ikke kommer ordenteligt op hver gang (Ustabil spænding).
Jeg har umiddelbart ikke tænke på andet der kan være ustabilt/ variere på den måde.

Så nu prøver jeg at finde en strømforsyning jeg kan experimentere med.

Hvis I har nogle kommentare vil jeg gerne høre dem?
Avatar billede guldfelt Nybegynder
29. april 2004 - 20:15 #15
Så lykkedes det at få PCen til at virke ordenteligt.
Og svaret: Systemgendannelse (WIN XP).
Og min viden om PCer og styresystemer er også ændret - jeg viste ikke at Windows havde noget at skulle have sagt inden for de første 2 sec.

Og hvad der var galt med systemet? Det ved kun Bill Gates

Og selv om det ikke var det rigtige bud skal I alligevel have nogle point.
Så Bertie smid et svar :o)

Og så er der vel kun at sige Tak for hurtige forsøg på hjælp
Avatar billede guldfelt Nybegynder
29. april 2004 - 20:17 #16
Shit nu røg alle pointene til Bredker. Sorry Bertie. Troede godt man kunn udlevere point over flere omgange
Avatar billede Slettet bruger
29. april 2004 - 20:46 #17
Det er i orden :-) Du er kørende og det er fint.
Avatar billede guldfelt Nybegynder
29. april 2004 - 20:53 #18
Se det er stil .. keep it up :o)
Avatar billede bredker Nybegynder
29. april 2004 - 21:01 #19
hvis du vil , sender jeg da gerne halvdelen af point videre
Avatar billede Slettet bruger
29. april 2004 - 21:25 #20
Nej pyt med det.