Avatar billede condor9 Nybegynder
27. april 2004 - 13:31 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Sikkerheds kopiere Database til anden server på netværket.

Hej alle i eksperter :o)

Jeg har en server med en MySql database, der bliver dagligt lagt 10-15 nye poster ind. I frygt for at der sker et eller andet med databasen, og alle dataene i basen slettes, laver jeg jævnligt backup af databasen via phpmyadmin.

Er det ikke muligt at lave et script som automatisk, laver en backup af databasen og kopiere den over på en anden server på mit netværk ? I så fald hvordan ?

Jeg kører mandrake 9.1 og MySQL 4.0.11

Håber det kan lade sig gøre, og at i kan forklare hvordan :o)

På forhånd tak.
Avatar billede hmortensen Nybegynder
27. april 2004 - 13:40 #1
Avatar billede dennismp Nybegynder
27. april 2004 - 13:43 #2
1) Den nemme

Der er nogle værktøjer (mysqldump mysqlhotcopy) der kan hjælpe dig. mysqlhotcopy bruger jeg, da den tager højde for at databasen køre..

Så kan du lave et lille script der tar og gzip'er det.. Så kan du bruge scp (hvis du bruger ssh) til at få dem transporteret over på en anden maskine.

Jeg har et lille script der tager et dump af alle mysql-databaserne i din mysql installation

2) Den tunge :-)

Lav en mysql på din backup maskine og lav replikering. Så vil din backup maskine altid være ajourført. Så hvis din hoveddatabase crasher, så kan du bare få dine programmer til at bruge backupdatabasen indtil den anden er oppe igen..

Men det er nok overkill og selv med denne løsning skal du have almidneligt backup (hvis en person sletter alle rækker i tabellen, vil dette jo bliver replikeret videre til backup'en).
Avatar billede sth Novice
27. april 2004 - 16:46 #3
Avatar billede sukos Juniormester
27. april 2004 - 21:56 #4
Hvis du er på win, så lav en batfil som kopierer hele data dir'et i mysql dir'et, til det netværks-drev du ønsker.
Og brug taskmanager til at afvikle bat'en en gang i døgnet.
Avatar billede sukos Juniormester
27. april 2004 - 21:57 #5
Hov, du er ikke på win!!!!
Men det samme må kunne gøres på linux, (bare med andre ord) :O)
Avatar billede hmortensen Nybegynder
27. april 2004 - 22:43 #6
Hvis du kopiere selve data filerne, blir backup'en platform afhængig...

Hvis du backer up i SQL filer eller direkte til anden server, har du alle muligheder
Avatar billede dennismp Nybegynder
27. april 2004 - 22:51 #7
Hvorfor ikke bruge de værktøjer mysql stiller tilrådighed? Så er du da sikker på at man ikke får en halvsmadret fil eller ødelagt noget.

mysqldump laver jo sql output..
mysqlhotcopy laver en kopi af dataerne

til mysqlhotcopy skriver de:
      Here "live" means that the database server is running and the database may be in active use. And "sta-
      ble" means that the copy will not have any corruptions that could occur if the table files were simply
      copied without first being locked and flushed from within the server.
Avatar billede condor9 Nybegynder
06. maj 2004 - 13:09 #8
dennismp og hindu_skp kom lige med et svar, så får i points.