Avatar billede martinfrost Nybegynder
27. april 2004 - 11:23 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Visual Studio .NET og MySQL

Kan det lade sig gøre at connecte til en MySQL-database fra C++ (console-projekt) i Visual Studio .NET? Og i såfald hvordan?

Et link til en tutorial/eksempel eller lign. vil blive værdsat :)

Skal der evt. downloades nogle biblioteker/includes fra MySQL's side? I så fald hvilke?

Mvh
Martin
Avatar billede arne_v Ekspert
27. april 2004 - 11:46 #1
Sagtens.

managed/unmanaged ?

managed skal du nok have fati f.eks. ByteFX MySQLClient.

unmanaged læs f.eks.:

http://www.eksperten.dk/artikler/244
Avatar billede ladyhawke Novice
27. april 2004 - 13:31 #2
du skal bare bruge en ODBC driver fra MySQL også lave den rigtige connectionstring...

kig f.eks. her: http://dev.mysql.com/doc/connector/odbc/en/manual.html#ODBC.NET(C#)
Avatar billede ladyhawke Novice
27. april 2004 - 13:31 #3
har ikke lige koden liggende her, men har gjort det...
Avatar billede martinfrost Nybegynder
04. maj 2004 - 11:24 #4
Vi har prøvet det første eksempel i http://www.eksperten.dk/artikler/244 men min compiler skriver:

fatal error C1083: Cannot open include file 'mysql.h': No such file or directory

Hvordan får jeg fat i denne fil?
Avatar billede arne_v Ekspert
04. maj 2004 - 12:04 #5
Den kommer med MySQL.

Du skal naturligvis bede VS oom at lede efter include filer i det rette directory
typisk C:\mysql\include
Avatar billede martinfrost Nybegynder
04. maj 2004 - 17:59 #6
Yes... det tror jeg også, vi har gjort... Vi har valgt "Properties" for projektet og derefter "Resources" og tilføjet "C:\mysql\include" i "Additional Include Directories" :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
04. maj 2004 - 18:01 #7
Og hvis mysql.h ligger i det diretory, så kan den vel også finde den eller ?
Avatar billede martinfrost Nybegynder
06. maj 2004 - 11:02 #8
mysql.h ligger i det bibliotek, men jeg får samme kompileringsfejl:

fatal error C1083: Cannot open include file 'mysql.h': No such file or directory

Vi har prøvet at kopiere filerne i C:\mysql\include til include-biblioteket i Visual Studio (C++) med det resultat at compileren FINDER filerne men tilgengæld får vi disse fejl:

error C2146: syntax error : missing ';' before identifier 'fd'
error C2501: 'st_net::fd' : missing storage-class or type specifiers
error C2501: 'st_net::SOCKET' : missing storage-class or type specifiers

Den refererer til:

C:\Programmer\Microsoft Visual Studio .NET\Vc7\include\mysql_com.h

Hvis jeg dobbeltklikker på fejlen går den til linjen her:

******** UDDRAG *********************************
typedef struct st_net {

  Vio* vio;
  my_socket fd;        <--- Denne linje (linje 118 i mysql_com.h)
  int fcntl;

******** UDDRAG *********************************
Avatar billede arne_v Ekspert
06. maj 2004 - 11:10 #9
Har du prøvet

#DEFINE SOCKET int

ovenover

#include "mysql.h"

?
Avatar billede martinfrost Nybegynder
06. maj 2004 - 11:31 #10
Super... det får de tre fejl til at forsvinde, men nu skriver den:

error LNK2019: unresolved external symbol _mysql_close@4 referenced in function _main

og 8 mere af samme type bare med:

  _mysql_fetch_row@4
  _mysql_free_result@4
  _mysql_query@8
  _mysql_real_connect@32

osv.
Avatar billede arne_v Ekspert
06. maj 2004 - 11:40 #11
Du skal linke mod \mysql\lib\opt\libmysql.lib
Avatar billede martinfrost Nybegynder
06. maj 2004 - 11:57 #12
Så er der sq forbindelse tror jeg!!! Forløbig 1000 tak :) og du poster selvfølgelig bare et svar, når du skal have pointene for spørgsmålet :)
Avatar billede arne_v Ekspert
06. maj 2004 - 12:02 #13
svar