Avatar billede jensch Nybegynder
11. februar 2001 - 22:16 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Automatisk skift af sider i en Frame

Jeg har en hjemmeside hvor jeg har lavet en frame til nyhedder, der kan ikke stå særlig meget, så nu kunne jeg godt tænke mig om jeg kunne få denne frame til at skifte mellem forskellige side med faste intervaller. Findes der noget jawa der laver det ?
Avatar billede jmf Nybegynder
11. februar 2001 - 22:20 #1
Kan et Meta tag bruges ?

Du kan lave det med <META Http-equiv=Refresh Content=\"X; Url=side.html\">

X = antal sekunder der skal gå, før siden skifter.

På den måde kan du lave en \"ring\" som siderne skifter i.

/JmF
Avatar billede mettle Nybegynder
11. februar 2001 - 22:22 #2
Jo.. java kan gøre det.....
Øjeblik... jeg finder lige lidt kode (jeg brugte det selv en gang)
Avatar billede stigc Nybegynder
11. februar 2001 - 22:23 #3
Dette reloader angivet side efet 10 sekunder!

<script>
setTimeout(\"location=\'ny_side.html\';\",10000);
</script>
Avatar billede mettle Nybegynder
11. februar 2001 - 22:31 #4
Jeg kunne ikke helt finde den gamle kode....

Men det er noget med at du laver dine nyhedssider med samme navn + et tal

Derefter laver du en randomrutine i en java-script fil som du inkluderer i alle filer:
<html><script src=\'fil.js\'></script>

Kernen er så til sidst linien:
timerID = setTimeout(\"seturl()\",5000)
der fortæller at efter 5000 millisekunder kører den funktionen seturl som så skal aktivere random-rutinen og kaldning af ny side (window.open(\"fil.html\", \"vindue\"))
Avatar billede jakoba Nybegynder
11. februar 2001 - 22:34 #5
i din frameset fil skriver du

<script language=\'javascript\'>

var siderne = new Array( \"side1.html\", \"side2.html\", ... \"siden.html\" );
var ptIndex = 0;

function skiftSide(){
  ptIndex = (++ptIndex>=siderne.length)?0:ptIndex;
  frames.den_der_frame.location = siderne[ptIndex];
};

var interval = setInterval(\"skiftSide()\", 30 *1000); // for 30 sekunders interval

</script>

<frameset  ... >
  <frame name=\"den_der_frame\" src=\"about:blank\" ... >
  ...
</frameset>

mvh JakobA
Avatar billede jensch Nybegynder
11. februar 2001 - 22:40 #6
jakoba, jeg kan lige så godt indrømme at jeg ikke har en S... forstand på java, jeg henter bare lidt småkode hist og pist.
Frameset fil ? Er det index.html du mener ? og hvordan angiver jeg hvilken frame det er som skal skifte, jeg har nemlig flere.
Avatar billede stigc Nybegynder
11. februar 2001 - 22:46 #7
Det er nu ikke så svært!

Du har flere HTML sider med små korte nyheder. Ik\'?
Hvis vi siger du har tre filer: side1, side2, side3, så er fremgangsmåden sådan her:

indsæt det her i side1.html:

<script>
setTimeout(\"location=\'side2.html\';\",10000);
</script>

indsæt det her i side2.html:

<script>
setTimeout(\"location=\'side3.html\';\",10000);
</script>

indsæt det her i side3.html:

<script>
setTimeout(\"location=\'side1.html\';\",10000);
</script>

Så vil de tre sider linke til hianden, og dermed skrifte hver 10. sekund.
Avatar billede jakoba Nybegynder
11. februar 2001 - 23:01 #8
stigc >> simpelt og effektivt :-))
Avatar billede jensch Nybegynder
11. februar 2001 - 23:09 #9
Ja meget simpelt og det virker bare.