Avatar billede mogli Nybegynder
26. april 2004 - 10:32 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hvordan vil i opbygge dette datalag, fra DB til GUI

Hej allesammen

Hvordan vil i sende data frem og tilbage imellem gui og DB, så det er muligt at skærmbilledet bliver dynamisk opdateret, når jeg ændrer/sletter/opretter en ny/eksisterende kunde.

Måden jeg gør det på nu, er ved at bruge datasets, som jeg sender fra min DB-controller op til GUI, som så bliver bundet til en listbox(Mener jeg, har det ikke lige foran mig) Skal den evt bindes til noget andet??.
Det er ikke noget problem at oprette/.... osv. og sende dette ned til DB'en igen, men problemet er, hvordan jeg får ændringerne afspejlet i GUI igen?? Sender man dataset tilbage med ændringerne og rebinder igen (Hvorpå at den ikke står på den samme person igen, men hopper til toppen af listen) eller hvordan gør man i praksis?

Håber i kan hjælpe og evt komme med et eksempel. Vil gerne have det opdelt, så altsammen ikke kommer til at forgå i GUI-klassen(DB kald osv.)
Avatar billede burningice Nybegynder
26. april 2004 - 11:50 #1
du kan bruge databindings på dine gui-kontroller. På den måde vil deres indhold automatisk blive opdateret når data'erne i det underliggende dataset ændrer sig.

Ved at bruge DataSet og DataAdapter kan du opdatere databasen ved at opdatere data'erne i DataSet'et (hvilkel vil opdatere din GUI helet automatisk), og dernæst kalde Update på dit DataSet (hvilket vil opdatere din database med dine ændringer)
Avatar billede mogli Nybegynder
27. april 2004 - 09:35 #2
Det er selvfølgelig rigtig nok. Vil jeg lige prøve at arbejde videre med. Kan du ikke lige give et svar, så kan pointene vist godt tilfalde dig, der er jo ikke ret mange andre indlæg:-)
Avatar billede burningice Nybegynder
27. april 2004 - 09:47 #3
GUI <-> DataBinding <-> DataSet <-> DataAdapter <-> Database

så det bliver noget i den her retning:

Som start henter du alle dine data ud fra databasen med en dataadapter. Du laver ligeledes opsætningen for Insert, Update og Delete.
Dernæst fylder du et dataset med din adapter. Der kan godt være mange tabeller med indbyrdes relationer m.m.
Tilsidst kober du dit datasæt på din gui ved hjælp af Databindings.

Når du nu skal ændre noget via din gui, så skal du ændre data'erne i dit dataset, på den måde vil det kunne ses helt automatisk i dit gui. Ved hjælp af row-version kan du også se hvilke data i datasettet der ikke er gemt endnu.

Lav en Gem-knap på dit gui som sørger for at ændringerne i datasettet bliver reflekteret ned i databasen igen via din data-adapter
Avatar billede mogli Nybegynder
27. april 2004 - 09:51 #4
Takker mange gange. Du har pointene, men lige det sidste spg. Hvad vil du vise dem i i GUI'en - Er det et Datagrid, listbox eller.....? Tak for hjælpen.
Avatar billede burningice Nybegynder
27. april 2004 - 12:29 #5
Det kommer helt an på din applikation. Hvis det er noget excel-agtigt, så er det helt klart datagrid. Listboxe bruges som oftest sammen med textboxe, hvor man ser en oversigt over alle posterne i listboxen, og ved at vælge en kan man se detaljerne i de tilhørende textboxe

Men som sagt, det kommer helt an på hvad dit mål er.