Avatar billede dank Nybegynder
25. april 2004 - 23:19 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Hvad er views?

Sidder og klikke rundt i en MS SQL 2000 Enterprise tror jeg den hedder.

Er stødt på noget som hedder views.. hvad i alverden er det? Synes ikke google giver mig hvad jeg søger, så måske i kan forklare mig det?
Avatar billede arne_v Ekspert
25. april 2004 - 23:23 #1
VIEW = virtuel tabel = fast query

Det er en helt standard SQL ting som findes i de fleste databaser.

Det gør det muligt at normalisere sin database men alligevel præsentere
noget der ligner en simpel ikke normaliseret tabel.

Man kan også bruge views til at kontrollere adgang til data.

virtuel tabel er et godt udtryk
Avatar billede dank Nybegynder
25. april 2004 - 23:27 #2
Altså således at querys der benyttes ofte og måske indeholder JOINS der danner views en slags index på disse?

Har kun tidligere rodet med MySQL og der er vist ikke noget der hedder views.

Tak arne_v - point er dine....
Avatar billede dank Nybegynder
25. april 2004 - 23:30 #3
Underligt.. det lykkedes mig at lave et "view" og gemme det.. men jeg kan ikke fyre det af i query.. hvordan får man resultatet af et "view" at se?
Avatar billede arne_v Ekspert
25. april 2004 - 23:31 #4
Nej - der er ikke noget index lignende på views. Det er ren præsentation.

MySQL få først views i version 5

Det svarer lidt til queries i MS Access.
Avatar billede arne_v Ekspert
25. april 2004 - 23:31 #5
SELECT * FROM viewname

(et view er helt ligesom en tabel)
Avatar billede arne_v Ekspert
25. april 2004 - 23:32 #6
Med hensyn til performance så er der noget der hedder et materialized view
i bl.a. Oracle som vel nærmest cacher view output. det påvirker naturligvis
performance.
Avatar billede arne_v Ekspert
25. april 2004 - 23:32 #7
Og et svar
Avatar billede dank Nybegynder
25. april 2004 - 23:39 #8
Det virker jo... ok.. så man kan ikke Inserte/update/delete i views.. Men det er altså hurtigere hvis der bare skal hentes data.

beklager alle mine dumme sql spørgsmål disse dage... men forsøger at få "det big picture" så godt jeg kan.. tak for din hjælp hele tiden.

svarer du?
Avatar billede dank Nybegynder
25. april 2004 - 23:41 #9
Et eller andet sted er det vel egentligt også meget smart, hvis man f.eks. har mange steder man har kodet sine querys ind, og der er en "risiko" for at man ændrer sin database... så kan man jo bare ændre sit view..
Avatar billede dank Nybegynder
25. april 2004 - 23:41 #10
(centralt mener jeg)
Avatar billede arne_v Ekspert
25. april 2004 - 23:42 #11
insert/update/delete skal du nok bruge en stored procedure til

jeg tror også at man på sqlserver tit vil bruge en stored procedure til select
Avatar billede arne_v Ekspert
25. april 2004 - 23:43 #12
view kan være smart til at lave et logisk præsentation lag uafhængigt af
den egentlige tabel struktur

Performance mæssigt mener jeg ikke at det giver nogen (se bort fra materialized) - måske
kan det endda forlede folk til at tro at deres queries er simplere end de er
Avatar billede dank Nybegynder
25. april 2004 - 23:45 #13
ja det kan jeg godt se. tak for input.
Avatar billede Johs Juniormester
02. oktober 2017 - 12:59 #14
Hej
På min google om statistik, der er der dels tale om besøg om om views
Hvad er det sidste udtryk for?
mvh
Johannes