Avatar billede searchz Nybegynder
25. april 2004 - 10:34 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

emulere script handler på IIS

på en Apache er det muligt at sluse alle requests gennem et alm. php eller cgi script ved f. eks at adde en handler for en given filtype f. eks. .html, hvordan gør jeg det med IIS? jeg ved at man f. eks. kan angive at andre filtyper kan parses med ASP.dll'en men hvis det bare skal gennem et script, hvad er fremgangsmåpden så?
Avatar billede burningice Nybegynder
26. april 2004 - 12:35 #1
har du prøvet at tilføje en application-exctension til f.eks. en .asp fil? dette gøres under egenskaber for din applikation>fanebladet directory>knappen configuration

ved at bruge asp.net kan du tilføje egne handler's ved at adde dem i en web.config-fil
Avatar billede searchz Nybegynder
26. april 2004 - 14:08 #2
de to muligheder er jeg bekendt med og vil understrege at det ikke lige er hvad jeg søger, det jeg ønsker er at route al output gennem et alm. PHP script der ligger i et virtuelt directory.

For ligesom at forklare hvad det er jeg ønsker at opnå er et ekesempel måske nødvendigt...

jeg har et website... i roden kan der forekomme URL'er som http://www.test.dk/2342jh.xxx filen findes ikke og jeg vil derfor parse requesten i et PHP script der ligger i f. eks. /scripts/parser.php, det er dette script der foretager det endelige output. altså en masse ikke eksisterende URL'er der parses gennem et enkelt script lidt a la en slags rewrite, jeg har læst noget dokumentatation om at denne feature måske er i IIS 6 men ikke i IIS 5.1 som jeg har ved hånden...

måske kan det kun lade sig gøre med et 3. part ISAPI filter?
jeg ville så nødig omskrive det fra PHP til ASP.NET, at flytte server er lige pt. udfordring nok :-)
Avatar billede burningice Nybegynder
26. april 2004 - 14:15 #3
aah... det kunne du jo bare have sagt.. :P hehe.. mod_rewrite hedder det

http://www.qwerksoft.com/products/iisrewrite/
Avatar billede searchz Nybegynder
26. april 2004 - 14:34 #4
den er jeg stødt på... syns nu den er lidt pebret i prisen :-)
Avatar billede burningice Nybegynder
26. april 2004 - 14:43 #5
ja.. det er dejligt ikk' ;) http://www.iismods.com/url-rewrite/
Avatar billede searchz Nybegynder
26. april 2004 - 16:59 #6
mere passende, smid lige et svar og der er points! men du kan ikke sige om den routing feature er tilgængelig native hvis man kan kalde det det,  i en IIS 6?
Avatar billede burningice Nybegynder
26. april 2004 - 17:53 #7
nej, IIS 6.0 har det ikke indbygget (hvad jeg ved af)... dog kan man skrive sit eget mod_rewrite-modul i asp.net i sin global.asax hvilket fungerer på samme måde som et ISAPI-filter.
Avatar billede searchz Nybegynder
26. april 2004 - 22:25 #8
ok, men efter læsning af dette er der noget der kunne tyde på det:
http://www.microsoft.com/resources/documentation/IIS/6/all/proddocs/en-us/Default.asp?url=/resources/documentation/IIS/6/all/proddocs/en-us/gs_cnfgredir.asp

jeg vil bare have en eller anden form for bekræftelse på at det virker på omtrent samme måde som i apache, jeg hæfter mig især ved sidste afsnit!
Avatar billede burningice Nybegynder
27. april 2004 - 08:16 #9
det er rederiction... der er meget forskel på mod_rewrite hvor man omskriver hele requestet på serveren (brugeren ser det ikke), både med fil og querystring, og så redirection (Response.Reqirect i asp/asp.net), som bare videresender en bruger (hvilket brugeren kan se).

Læg især mærke til denne linje:

When the browser requests the file at the original URL, the Web server _!! instructs the browser _!! to request the page by using the new URL.
Avatar billede searchz Nybegynder
27. april 2004 - 10:33 #10
Ok, håbede på at det var den typiske begrebsforvirring fra MSDN. tror bare jeg kører en apache på windows serveren for det ene website.

fessor smid lige et svar for din ulejlighed.
Avatar billede burningice Nybegynder
27. april 2004 - 11:20 #11
svar :)