Avatar billede henrik_a Nybegynder
24. april 2004 - 23:39 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Jeg mangler lyd

Hej alle I eksperter.
Jeg har en IBM Aptiva model L44Pentium II.
Da jeg fik den var der installeret W95 og en masse andet på den. Der var en reinstallations-CD med.
Jeg har nu haft formateret min harddisk og har installeret W98 fra en CD.
Men nu mangler jeg lyden.

Under enhedshåndteringen har jeg 2 gule udråbstegn.
1) Under enhedstypen "Andre enheder" er der udråbstegn ud fra "PCI Multimedia Audio Device".
2) Under enhedstypen "Enheder til lyd, video og spil" er der udråbstegn ud fra "Wave Device for Voice Modem".

Jeg hár prøvet at søge efter drivere fra W98-CD'en, men uden held. Jeg har også uden held søgt på IBM's hjemmeside.
Det skal lige siges at jeg absolut ikke er nogen ekspert til PC, eller for den sags skyld til at søge på nettet.
Avatar billede tumben Novice
24. april 2004 - 23:51 #1
kan du ikke komme til at søge på windowsupdate  det plejer at hjælpe
http://www.windowsupdate.com
Avatar billede fromsej Praktikant
24. april 2004 - 23:57 #2
http://www.lavalys.com/index.php?page=product&view=1&subpage=5 - info om PC
Se om ikke du kan få nogle info om dit lydkort.
Avatar billede henrik_a Nybegynder
25. april 2004 - 01:45 #4
Til tumben:  Der var mange updates som blev anbefalet, men ingen af dem var vedr. drivere.
Til fromsej:  Jeg må være meget langt fra at være ekspert. Jeg besøgte siden, men blev absolut ikke klogere.
Til halifax: Nu har jeg downloaded audiodriveren og installeret den, - og nu er der lyd på maskinen. HURRA.
De 2 udråbstegn under de 2 enhedstyper jeg skrev om, står der dog stadig. Kan jeg slette de 2 enheder, eller er det mon nogen jeg skal bruge til noget andet ?
Avatar billede halifax Nybegynder
25. april 2004 - 04:19 #5
Jeg ville vælge at slette de to med gult udråbstegn. Det sker der ikke noget ved. De er jo tegn på fejl. Herefter genstarte computeren og se hvordan det nu ser ud, og prøve efter om lyd stadig virker.
Er der noget som "brokker sig" efter genstart, eller kommer den og siger "Der er fundet nyt hardware" har du forhåbentlig stadig driveren som du kan indlæse påny.
Avatar billede halifax Nybegynder
25. april 2004 - 13:53 #6
Wave Device for Voice Modem kan du læse mere om her, bl.a. om installation, såfremt du vurderer at have brug for det
http://808hi.com/56k/wave.asp
Avatar billede henrik_a Nybegynder
25. april 2004 - 21:11 #7
Jeg har prøvet at slette de 2 med gult udråbstegn.
Efter genstart siger den netop, at der er fundet ny hardware, og beder mig om en diskette med driveren. Men den har jeg ikke. Den er sikkert på reinstallations-CD'en, så den kan jeg ikke bruge (W95).
Efter "annuller" åbner jeg enhedshåndteringen.
Udråbstegnet ud for "Wave Device for Voice Modem" er forsvundet.
Udråbstegnet ud for "PCI Multimedia Audio Device" er der stadig. Hvis jeg trykker "geninstaller driver" søger den efter driver til enheden "Crystal SoundFusion (tm) PCI Audio Accelerator".
Siger det dig noget om hvor jeg så kan finde den pågældende driver. Jeg har søgt på IBM - uden held.
Avatar billede halifax Nybegynder
25. april 2004 - 21:56 #8
Citat: "... beder mig om en diskette med driveren. Men den har jeg ikke." - Er det ikke blot den driver du netop har hentet? I stedet for at sætte en diskette i, navigerer du til det sted på din harddisk, hvor den blev gemt da den blev downloadet.
Jeg mener (tror) det er lydkortet, der hedder Crystal SoundFusion.
Min Aptiva - noget ældre end din - indeholdt også en Crystal lydchip.
Avatar billede halifax Nybegynder
25. april 2004 - 22:01 #9
SoundFusion PCI Audio Accelerator - prøv her
http://drivermagic.co.nz/p/nph-detail.php?a=61
Avatar billede henrik_a Nybegynder
25. april 2004 - 22:09 #10
Ups!  Jo det var da.
Nu er alt vidst på plads.
Jeg takker mange gange for hjælpen.
Avatar billede fromsej Praktikant
25. april 2004 - 22:37 #11
Godt gået Halifax.
En oplysning om http://www.lavalys.com/index.php?page=product&view=1&subpage=5
Det er Aida32 i ny forklædning, så husk lige at rette jeres link, anvendelsen er fuldstændig ens.