Avatar billede gundaris Nybegynder
23. april 2004 - 14:56 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Tom dato til access db

Hej

Jeg har en form, hvor der udfyldes nogle tekst felter, samt 3 dato felter.
Alt fungere fint hvis dato felterne er udfyldt. Hvis dato felterne ikke er udfyldt virker det ikke. Dato felterne i DB er ikke obligatoriske. DB er access2000. Jeg sletter IE cache for hver ændring jeg laver.

Nedenfor er den kode, der validere, min form og skal lave Insert i db.

Venligst
Gunnar

<% response.buffer = true
strDSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ="&Server.MapPath("../Amtspatient.mdb")
Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Conn.Open strDSN

'Dato formatering:
Function FormatDato(theDate)
    FormatDato = month(thedate) & "-" & day(thedate) & "-" & year(thedate)
End Function

DIM afvistdato, hdato, tilbdato

IF request.form("henvisdato") = "" THEN
    hdato = Null
Else
    hdato = request.form("henvisdato")
    hdato = FormatDato(hdato)
End if

IF request.form("afvist") = "" THEN
    afvistdato = Null
Else
    afvistdato = request.form("afvist")
    afvistdato = FormatDato(afvistdato)
End if

IF request.form("tilbagetrukket") = "" THEN
    tilbdato = Null
Else
    tilbdato = request.form("tilbagetrukket")
    tilbdato = FormatDato(tilbdato)
END IF

sql = "Insert Into patient(CPR, Fornavn, Efternavn, AMT, Andet, Speciale, Diagnose, Henvisdato, Afvist, Tilbagetrukket) Values ('"
sql = Sql & request.form("CPR") & "','"
sql = sql & request.form("Fornavn") & "','"
sql = sql & request.form("Efternavn") & "','"
sql = sql & request.form("AMT") & "','"
sql = sql & request.form("Andet") & "','"
sql = sql & request.form("Speciale") & "','"
sql = sql & request.form("Diagnose") & "','"
sql = sql & hdato & "','"
sql = sql & afvistdato & "','"
sql = sql & tilbdato & "')"
Set rs = Conn.Execute (sql)
Conn.Close
response.redirect ("admin.asp")

%>
Avatar billede keysersoze Guru
23. april 2004 - 15:09 #1
kommer der evt en fejlmeddelelse? Hvis ikke så gør følgende;

Funktioner -> internetindstillinger -> avanceret -> fjern kryds i "vis meddelelse om uskadelige http-fejl"

Grunden til fejl kan være - alt afhængig af feltype - , at der foruden at være afkrydset som ikke obligatoriske måske også skal være "tilladnullænge" = ja
Avatar billede gundaris Nybegynder
23. april 2004 - 17:02 #2
Den kommer med:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e07'

[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Data type mismatch in criteria expression.

/Amtspatient/admin/opret2.asp, line 48

Linie 48: Set rs = Conn.Execute (sql)

sql strengen:

Insert Into patient(CPR, Fornavn, Efternavn, AMT, Andet, Speciale, Diagnose, Henvisdato, Afvist, Tilbagetrukket) Values ('112233-4455','_AAAA','BBCCDDEE','Bornholms Amt','Andet','Speciale','Diagnose','4-1-2004','4-2-2004','Null')

Jeg har sat '' rundt om NULL

Jeg kan ikke sætte "tilladnullænge" = ja i dato feltet.
Avatar billede eagleeye Praktikant
23. april 2004 - 17:34 #3
Når du ligger Null i skal der ikke ' omkring. Eller ligger den strengen/teksten "Null" i kolonnen og det vil fejl.
Så undgår ' omkring Null

Det kan undgåes et par steder i din kode enten ved if sætningen den tilføjer ' omrking datoen eller tilføje en ny if sætning som tjekker på om datoen er null.

eks:

IF request.form("henvisdato") = "" THEN
    hdato = Null
Else
    hdato = request.form("henvisdato")
    hdato = "'" & FormatDato(hdato) & "'"
End if

Så skal SQL sætningen så rettes, til ikke at havde ' omkring:
sql = "Insert Into patient(CPR, Fornavn, Efternavn, AMT, Andet, Speciale, Diagnose, Henvisdato, Afvist, Tilbagetrukket) Values ('"
sql = Sql & request.form("CPR") & "','"
sql = sql & request.form("Fornavn") & "','"
sql = sql & request.form("Efternavn") & "','"
sql = sql & request.form("AMT") & "','"
sql = sql & request.form("Andet") & "','"
sql = sql & request.form("Speciale") & "','"
sql = sql & request.form("Diagnose") & "', "
sql = sql & hdato & ","
sql = sql & afvistdato & ","
sql = sql & tilbdato & ")"
Set rs = Conn.Execute (sql)