Avatar billede arnejan Nybegynder
22. april 2004 - 22:21 Der er 14 kommentarer

Kan man editere en fil, fra command promten ?

Kan man godt editere i en fil ude fra commando promten, altså vha en linux uden grafisk brugergrænseflade.

Jeg tænker helt konkret på httpd.conf filen fra Apache (den er på over 1000 linjer)

??
Avatar billede arne_v Ekspert
22. april 2004 - 22:23 #1
Selvfølgelig kan man det.

vi httpd.conf

(eller en anden editor end vi)
Avatar billede arne_v Ekspert
22. april 2004 - 22:24 #2
Læs lige en lille smule om vi editoren inden du går igang med den.
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
22. april 2004 - 22:26 #3
"vi" er ikke den letteste editor at gå til, så jeg vil anbefale f.eks. "jed" istedet, hvis du har mulighed for det.
Avatar billede arne_v Ekspert
22. april 2004 - 22:27 #4
Jeg er sådan set helt enig i betragtningen om vi, men det er noget af det eneste
man kan være sikker på er installeret.
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
22. april 2004 - 22:30 #5
nano er også god..

Undskyld arne_v, laver du andet end at sidder herinde? Du svarer godt nok hurtigt på de fleste spørgsmål syntes jeg...
Avatar billede arnejan Nybegynder
22. april 2004 - 22:30 #6
Men det er sikkert fint med vi, den er der ihvertfald.

Mvh
Avatar billede arne_v Ekspert
22. april 2004 - 22:33 #7
arnejan>

vi var en avanceret editor - for 25 år siden - hvis ikke du læser noget
om den kan du ike engang komme ud af den

en googling gav:
  http://www.eng.hawaii.edu/Tutor/vi.html
Avatar billede arne_v Ekspert
22. april 2004 - 22:33 #8
dalbjerg>

job
kone
hund
parcelhus
Avatar billede Slettet bruger
22. april 2004 - 22:34 #9
Avatar billede wolly Nybegynder
28. april 2004 - 19:50 #10
vi er noget snot... umulig at sætte sig ind i... Jeg vil foreslå at bruge emacs. F10 er funktionstasten, og resten kan du gætte dig til :-)
Avatar billede Slettet bruger
29. april 2004 - 22:26 #11
Og så starter religionskrigene... I unixverdenen er denne "krig" meget gammel. Jeg er ikke specielt tilhænger af nogen af dem, så jeg kan måske komme med lidt neutralt input.

emacs og vi er begge ekstremt konfigurerbare. De har meget kraftige redigeringsmuligheder, og de kan alt - inklusiv lave kaffe (hardware ikke inkluderet)! For at få optimalt udbytte af dem kræves det dog, at man lige bruger lidt tid på at sætte sig ind i dem.

For en nybegynder kan pico (eller jpico eller nano) være noget lettere at gå til, men de kan altså heller ikke noget særligt. Til mindre redigeringsopgaver er de dog ganske tilstrækkelige.
Avatar billede wolly Nybegynder
29. april 2004 - 23:31 #12
hehe kan kun give dig helt ret i at det er en religionskrig :-)

Min pointe er dog at man med emacs kan man gætte sig til hvad man skal trykke på efter man har trykket F10, for f.eks at gemme filen, eller gemme filen med andet navn. Emacs er et meget stort program, der bla. kan bruges til compilering af filer og meget andet. Men alle disse ting ser man ikke hvis ikke man leder efter dem. I mange af de andre programmer er totalt umuligt at gætte sig til kommandoerne!
Avatar billede krestenk Nybegynder
31. januar 2005 - 11:09 #13
Tjaeh, det er jo sådan at vi har sine fordele, emacs har sine, osv.
Hvis man vil anvende et avanceret stykke værktøj skal man vel først sætte sig ind i hvordan det anvendes.

Jeg vil iøvrigt gerne henlede opmærksomheden på sed, som er en editor som slet ikke virker interaktivt, men som igangsættes fra en kommandolinie.

Hvis man kan formalisere sine editeringsønsker er sed et fortrinligt værktøj, men også noget avanceret.
Eksempel: Man vil sætte timeout op fra 300 til 600 i httpd.conf med følgende:

sed -i .old 's/^Timeout 300/Timeout 600/' /etc/httpd/conf/http.conf

sed redigerer filen og sørger for backup i filen http.conf.old
Avatar billede krestenk Nybegynder
31. januar 2005 - 11:23 #14
Der var lige en upræcished:
Hvis man vil have backup, skal suffixet (det man skriver bagest i backupfilens navn) angives umiddelbart efter, altså: sed -i.old  ...osv.
- udelades suffixet laves der ingen backup.
- udelades -i skrives ændringen ikke i filen men vises blot på skærmen sammen med filens øvrige indhold.