Avatar billede bha140795 Nybegynder
22. april 2004 - 09:43 Der er 9 kommentarer og
3 løsninger

Forhindre mulighed for at importere data fra en Access-database

Kan man på nogen måde forhindre, at data fra en access-database kan importes til en anden database eller andet lignende program? Jeg forudsætter at brugeren som vil importere har skriverettigheder i den mappe, hvori databasen er placeret. Det er altså ikke nok at foreslå, at forhindre adgang via NTFS-rettigheder.
Avatar billede sidewinder Nybegynder
22. april 2004 - 09:45 #1
Hvis du ikke har noget imod at kryptere var det måske en mulighed...?
Avatar billede jkrons Professor
22. april 2004 - 09:46 #2
Beskyt databasen med et database password. Så skal man kende dette fior at kunne åbvne databasen, men også for at kunne importere til en anden database. Hvis det er en af databasens brugere, du vil forhindre i at importere, tror jeg det er en større omgang, du skal i gang med.
Avatar billede bha140795 Nybegynder
22. april 2004 - 09:49 #3
Det drejer netop om personer som er oprettet som brugere i databasen
Avatar billede jkrons Professor
22. april 2004 - 09:54 #4
En mulighed er at indføre sikkerhed på brugerniveau i din database. Så kan databasen kun åbnes ved hjælp af en genvej (hvis du gør det rigtigt). Prøver du så at importere data i en anden database, vil du få at vide, at det har du ikke tilladelde til. Til gengæld skal du så gære dig en række overvejelser omkring de tilladelser, de enkelte brugere skal have.
Avatar billede bha140795 Nybegynder
22. april 2004 - 09:59 #5
Databasen er netop lavet som du skriver - men hvis man starter en almindelig access-session op så er man jo pr. definition administrator og kan derfor, hvis man kender den sti som databasen er placeret på (og er bruger af databasen) importere data uden problemer.
Avatar billede jkrons Professor
22. april 2004 - 10:03 #6
Så er det fordi din administrator i databasen, der er beskyttet ikke er fjernet. Altså, gør en anden bruger en admin til adminsttrator af databasen. Fjern alel rettigheder fra admin, og sørg for at admin ikke er medlem af nogen grupper. Desuden bør du skifte ejerskab, så admin ikke ejer databasens objekter. Så er det fx bruger qwerty, der ejer og administrerer databasen, og så hjælper det ikke at man åbner en ny database som admin, for admin har ingen rettighedfer i den oprindelige database. Det virker i hvert fald hos mig.
Avatar billede bha140795 Nybegynder
22. april 2004 - 10:31 #7
Det ser ud som det virker - tak for det
Avatar billede jkrons Professor
22. april 2004 - 10:32 #8
Velbekomme :-)
Avatar billede bha140795 Nybegynder
22. april 2004 - 10:35 #9
Jeg fik vist ikke accepteret
Avatar billede jkrons Professor
22. april 2004 - 10:40 #10
Næh, og det gjorde du stadig ikke :-)
Avatar billede bha140795 Nybegynder
22. april 2004 - 11:05 #11
jeg prøver igen
Avatar billede jkrons Professor
22. april 2004 - 11:23 #12
Så virkede det :-) Takker!