Avatar billede svehan Nybegynder
21. april 2004 - 22:46 Der er 4 kommentarer

bruge rekursion

Principperne i rekusion har jeg forstået...men at bruge det i praksis det er noget ganske andet.

F.eks kunne jeg jeg godt tænke mig at bruge del&løs søgemetoden sammen med rekursion....det er ok hvis det bare er på en sekvens af tal.

Er der nogen der kan give mig en løsning med en forståelig forklarring.

MVH  Svend
Avatar billede rasmusbg Nybegynder
22. april 2004 - 01:09 #1
http://www.nerdd.dk/programmeringsteori/skabeloner.doc giver en meget god forklaring af del-løs-kombiner vha. rekursion.
Der er bla. et konkret eksempel på hvordan man i en liste finder det største tal samt en tilhørende forklaring.
Der er også andre eksempler på anvendelser, nogle er fuldstændige, andre er delvist angivet i pseudokode. Men alle er med en forståelig forklaring.
:o)
Avatar billede arne_v Ekspert
22. april 2004 - 01:21 #2
Måske noget a la:

public class RecBinFin {
    public static boolean recbinfnd(int[] a, int l, int r, int v) {
        if(l > r) {
            return false;
        } else {
            int mid = (l + r) / 2;
            if(a[mid] == v) {
                return true;
            } else if(a[mid] > v) {
                return recbinfnd(a, l, mid - 1, v);
            } else {
                return recbinfnd(a, mid + 1, r, v);
            }
    public static boolean recbinfnd(int[] a, int v) {
        return recbinfnd(a, 0, a.length - 1, v);
    }
    public static void main(String[] args) {
        int[] a = { 1, 3, 5, 7, 9, 11, 13 };
        for(int i = 0; i < 15; i++) {
            System.out.println(i + " " + recbinfnd(a, i));
        }
Avatar billede svehan Nybegynder
22. april 2004 - 01:41 #3
Tak for svarene. Jeg har den ganske vist ikke endnu, men det er jeg sikker på at få ud fra jeres svar.
Mange tak
MVH svehan
Avatar billede arne_v Ekspert
29. maj 2004 - 00:14 #4
Kommet videre ?