Avatar billede cskaade Nybegynder
10. februar 2001 - 19:39 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hvorfor laver scriptet denne fejl

Hej

Er der nogle der kan fortælle mig hvorfor den laver denne fejl

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error \'80004005\'

[Microsoft][ODBC Microsoft Access-driver] Databasen eller objektet er skrivebeskyttet og kan ikke opdateres.

/opret.asp, line 53

Når jeg køre dette

<%@ Language=VBScript %>
<%
set Conn = Server.createobject(\"adodb.connection\")
conn.Open \"DBQ=\"& Server.MapPath(\".\") &\"/database.mdb; DefaultDir=DBQ=\"& Server.MapPath(\"/\") &\";Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};\"

Response.Buffer = True
%>
<% mode = request(\"mode\") %>
<% if mode = \"bruger?id=tjek\" then %>
<%

Session(\"brugernavn\") = request.form(\"brugernavn\")
Session(\"password\") = request.form(\"password\")
response.write(brugernavn)

SQL = \"select * from bruger\"
Set objRS = conn.Execute(SQL)
objRS.MoveFirst

Do While NOT objRS.EOF
If  objRS(\"brugernavn\") = Session(\"brugernavn\") then Response.write(\"<meta http-equiv=\'refresh\' content=\'0;URL=opret.asp?bruger=findes\'>\")
If  Session(\"brugernavn\") =\"\" then Response.write(\"<meta http-equiv=\'refresh\' content=\'0;URL=opret.asp\'>\")
If  Session(\"password\") =\"\" then Response.write(\"<meta http-equiv=\'refresh\' content=\'0;URL=opret.asp\'>\")
objRS.MoveNext
Loop
Response.write(\"<meta http-equiv=\'refresh\' content=\'0;URL=opret.asp?mode=bruger?id=opret\'>\")
%>
<% end if %>
<% if mode = \"bruger?id=doopret\" then %>
<%

Const adOpenKeyset = 1
Const adLockOptimistic = 3

Set Conn = Server.CreateObject(\"ADODB.Connection\")
Conn.open \"PROVIDER=MSDASQL;DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ=\" & Server.MapPath(\"database.mdb\") & \";UID=admin;PWD=;\"

    Set objRS = Server.CreateObject(\"ADODB.RecordSet\")
    stobjRSQL = \"Select * From bruger\"
    objRS.Open stobjRSQL, Conn, adOpenKeyset, adLockOptimistic

      objRS.AddNew
      objRS(\"brugernavn\") = Request.form(\"brugernavn\")
      objRS(\"password\") = Request.form(\"password\")
      objRS(\"navn\") = Request.form(\"navn\")
      objRS(\"alder\") = Request.form(\"alder\")
      objRS(\"nickname\") = Request.form(\"nickname\")
      objRS(\"email\") = Request.form(\"email\")
      objRS(\"icq\") = Request.form(\"icq\")
      objRS(\"om\") = Request.form(\"om\")
      objRS.update

    objRS.Close
    Set objRS = Nothing

Conn.Close
set Conn = Nothing
Response.Redirect(\"login.asp\")
%>
<% end if %>
<% if mode = \"bruger?id=opret\" then %>
<HTML>
<HEAD>
<!-- Minus AutoDato -->
    <TITLE>BrugeobjRSystem v1,2</TITLE>
<META NAME=\"Generator\" CONTENT=\"Stone\'s WebWriter 3\">
<SCRIPT LANGUAGE=\"JavaScript\" TYPE=\"text/javascript\">
function validate(opret) {

    if (opret.navn.value == \"\") {
    alert(\"Husk at skrive dit navn.\");
    document.opret.navn.focus();
    return false;
    }
    else {
        if (opret.nickname.value == \"\") {
        alert(\"Husk at skrive dit nickname\");
        document.opret.nickname.focus();
        return false;
        }
    else {
        if (opret.alder.value == \"\") {
        alert(\"Husk at skrive din alder\");
        document.opret.alder.focus();
        return false;
        }
    else {
        if (opret.email.value == \"\") {
        alert(\"Husk at skrive din e-mail\");
        document.opret.email.focus();
        return false;
        }
        else {
              if (opret.icq.value == \"\") {
              alert(\"Der skal stå noget i ICQ feltet.\");
              document.opret.om.focus();
              return false;
              }
              else {
              if (opret.om.value == \"\") {
                  alert(\"Der skal stå noget om dig.\");
                  document.opret.om.focus();
                  return false;
                  }
  return true;
}

function start() {
document.opret.navn.focus();
return false;
}
</SCRIPT>
</HEAD>
<center>
<DIV STYLE=\"text-align:center\">Opret ny bruger</DIV>
<TABLE>
    <TR>
        <FORM ACTION=\"opret.asp?mode=bruger?id=doopret\" METHOD=\"POST\" NAME=\"opret\" ONSUBMIT=\"return validate(this)\">
        <TD></TD>
        <TD><INPUT TYPE=\"hidden\" VALUE=\"<%=Session(\"brugernavn\")%>\" NAME=\"brugernavn\"></TD>
    </TR>
    <TR>
        <TD></TD>
        <TD><INPUT TYPE=\"hidden\" VALUE=\"<%=Session(\"password\")%>\" NAME=\"password\"></TD>
    </TR>
    <TR>
        <TD>Navn: </TD>
        <TD><INPUT TYPE=\"TEXT\" SIZE=\"25\" NAME=\"navn\" class=\"css\"></TD>
    </TR>
    <TR>
        <TD>Nickname: </TD>
        <TD><INPUT TYPE=\"TEXT\" SIZE=\"25\" NAME=\"nickname\" class=\"css\"></TD>
    </TR>
<TR>
    <TD>Alder: </TD>
    <TD><INPUT TYPE=\"text\" MAXLENGTH=\"2\" NAME=\"alder\" CLASS=\"css\" SIZE=\"2\"></TD>
</TR>
    <TR>
        <TD>E-mail: </TD>
        <TD><INPUT TYPE=\"TEXT\" SIZE=\"25\" NAME=\"email\" class=\"css\"></TD>
    </TR>
    <TR>
        <TD>ICQnr: </TD>
        <TD><INPUT TYPE=\"text\" VALUE=\"ingen\" SIZE=\"25\" NAME=\"icq\" class=\"css\"></TD>
    </TR>
    <TR>
        <TD VALIGN=\"top\">Om: </TD>
        <TD><TEXTAREA WRAP=\"on\" ROWS=\"4\" COLS=\"30\" NAME=\"om\" CLASS=\"css\"></TEXTAREA></TD>
    </TR>
    <TR>
        <TD ALIGN=\"RIGHT\"><INPUT TYPE=\"SUBMIT\" VALUE=\"Opret\" class=\"css\"></TD>
    </TR>
    <TR>
</table>
</center>
</BODY>
</HTML>
<% end if %>
<% if mode = \"\" then %>
<HTML>
<HEAD>
<!-- Minus AutoDato -->
    <TITLE>BrugeobjRSystem v1,2</TITLE>
<META NAME=\"Generator\" CONTENT=\"Stone\'s WebWriter 3\">
</HEAD>
<CENTER>
<DIV STYLE=\"text-align:center\">Opret ny bruger</DIV>
<%
bruger=request(\"bruger\")
if bruger = \"findes\" then response.write(\"Enten findes brugernavnet eller passwordet..!\")
%>
<TABLE>
    <TR>
        <FORM ACTION=\"opret.asp?mode=bruger?id=tjek\" METHOD=\"POST\">
        <TD>Brugernavn: </TD>
        <TD><INPUT TYPE=\"text\" VALUE=\"\" SIZE=\"25\" NAME=\"brugernavn\" CLASS=\"css\"></TD>
    </TR>
    <TR>
        <TD>Password: </TD>
        <TD><INPUT TYPE=\"text\" VALUE=\"\" SIZE=\"25\" NAME=\"password\" CLASS=\"css\"></TD>
    </TR>
    <TR>
        <TD ALIGN=\"RIGHT\"><INPUT TYPE=\"SUBMIT\" VALUE=\"Opret\" class=\"css\"></TD>
    </TR>
    </table>
</center>
</BODY>
</HTML>
<% end if %>

Databasen er ikke skrivebeskyttet så det er ikke det der er fejlen er der nolge som kan forstælle mig hvorfor den laver den.
Avatar billede seider Nybegynder
10. februar 2001 - 19:47 #1
ja du har ikke skrive retigheder :-).

du skal have retigheder til at skrive i den dir på serveren hvor databsen liger, eller der er en aktiv lock på databasen, så skal du lige release dem / reboot serveren.

/* seider */
Avatar billede cskaade Nybegynder
10. februar 2001 - 20:05 #2
Kan du fortælle mig hvordan jeg skal gøre det jeg har prøvet men uden held skal serveren genstartes før det virker.

cskaade
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
10. februar 2001 - 20:53 #3
Strengt taget er det ikke dig, der skal have skriverettigheder, men
den bruger der kører som webserver, det er noget med INET_... - jeg husker
det ikke lige. Det du gør, er at du giver alle (EVERYONE) alle rettigheder,
og prøver at se om det virker. Så kan vi altid gøre der mere præcist.
Avatar billede blazer Nybegynder
10. februar 2001 - 22:15 #4
isswr_Username accounten?

er det den du mer eric?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
10. februar 2001 - 22:31 #5
Jah, og så har den vist også heddet IUSR_computernavn....
Det kommer nok an på hvilken Windows-version man har
Avatar billede cskaade Nybegynder
10. februar 2001 - 23:22 #6
tak for det jeg har fundet ud af det nu
Avatar billede flemming Nybegynder
10. februar 2001 - 23:22 #7
su skal pege på databasen i explorer (på serveren) og vælge \"properties -> permissions\"
og sørge for at brugeren med konto navn \"IUSER_<maskinnavn>\" har skriverettigheder til filen. erstat \"maskinnavn\" med det faktiske servernavn.

herefter bør det bare virke

Avatar billede blazer Nybegynder
12. februar 2001 - 12:30 #8
weee...jeg vidste noget som ericjacobsen den altvidende guru ikke vidste...nu kan jeg sove godt inat :)