Avatar billede truti Nybegynder
10. februar 2001 - 16:09 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Simpel Tekst Commando

Hej

jeg er kommet til et lille simpelt problim.. JEg kan ikke finde ud af at skrive den kode som gør at man bliver nød til at skrive mindst 6 tegn
eksempel:

Tom tekst boks - Programmet retunere til start.

Tekst boks med 6 intastede teng - Programmet fortsætter.

Jeg håber der er nogle der gider svare på sådan et enkelt spørgsmål.
Avatar billede cautoo Nybegynder
10. februar 2001 - 16:19 #1
Er ikke helt sikker da jeg programerer i delphi :-(

if (length(edit1.text) > 0) {
  alert(\'skriv en tekst\');

}

if (length(edit1.text) != 6) {
  alert(\'Skriv 6 tegn\');

}
Avatar billede dr_scoop Nybegynder
10. februar 2001 - 16:27 #2
Private Sub Command1_Click()
If Len(Text1.Text) < 6 Then
MsgBox (\"Minimum 6 tegn\")
Else
End If
End Sub

/Dr_Scoop
Avatar billede joern Nybegynder
10. februar 2001 - 17:14 #3
Hej Truti.
Fremfor noget med \"Click\" vil jeg anbefale:

Private Sub Text1_LostFocus()
  If Len(Text1.Text) < 6 Then Text1.SetFocus
End Sub

Så kan du ikke flytte markøren før mindst 6 tegn er skrevet

Men en tooltiptext der fortæller hvorfor, vil nok være på sin plads!

M.v.h.  Jørn
Avatar billede truti Nybegynder
11. februar 2001 - 02:08 #4
Og jeg her lige et af mine lavsige spørgsmål.... Hvordan er det nu man angiver goto komandoen:

jeg kan ikke få denne til at virke:
goto year:

og call er jo kun til bas moduer....
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
11. februar 2001 - 09:54 #5
joern:> dum ting det med at man SKAL skrive 6 tegn før man kan flytte focus. Det er SÅ irriterende hvis man f.eks. vil udfylde et felt før et andet.

trutu:>

GoTo virker få glh. måde:

Syntax: GoTo label|line number

Private Sub dummy()
if noget=\"\" goto pinpoint
  msgbox \"we will never reach this point..\"

pintpoint:
  msgbox \"weeee\"
End Sub
Avatar billede joern Nybegynder
11. februar 2001 - 10:58 #6
tdaugaard:>  6 tegn.  Det er jo det truti spørger om.  I databaser kan ofte angives at der skal skrives MINDST et antal tegn i et felt.  VB5 har kun egenskaben STØRST.  Der er også i f.eks. DSI=base (som er fra før Ruder konges tid) mulighed for en maske:  ##-???
6 tegn hvor de 2 første skal være tal, en født bindestreg og de 3 sidste skal være tegn mellem A og å (ascii 65 - 122 plus de 6 særtegn).  Se det er dansk når det er bedst!

I øvrigt fanger feltet med setfocus jo først når markøren én gang er anbragt dér.  Men der er ingen af mine projekter der har en sådan funktion!  Jeg synes derimod at en msgbox er irriterende ved fejl, når man blot skal klikke OK og intet skal vælge.

God søndag  m.v.h.  Jørn
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
11. februar 2001 - 12:30 #7
joern:> ja ja, men jeg mener at det er dumt at man ikke KAN flytte focus FØR man har indtastet 6 tegn i det pågældende felt.

Hvilke databaser kan man angive en \"skal mindst være # tegn lang\" for et felt ? Access kan ikke og mySQL neither ... hvad skulle det desuden gøre godt for ? Hvis der så ikke er # tegn hvad så ? så får man en DB fejl oder was ? det er jo ikke så smart ..